Crabro Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    Crabro Yngel

    Tja tuggande Crabro spottade ut yngel nu i sitt spott kar medan jag va på jobbet.
    Hur ska ja nu gå till väga?
    Det är första gången ja brytt mig o avsiktligt spara yngel.
    Så fort jag närmar mig karet så börjar hon genast samla upp ynglen i munnen.
    Har för mig jag läst att man ska låta henne gå kvar ett tag så hon kan äta upp sig lite .. Hon total vägrade äta nått medan hon tuggade.

    Så kom med tips o ideer o goda råd nu
    Foder får bli smulade flingor så länge eller om ja kanska kan finfördela lite räkmix
    eller så får ja åka ner o köpa lite artemia o kläcka
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    #2
    du skulle kunna tömma henne i en yngelbur och lägga lite sand på botten... och sen låta henne gå kvar i 4-5 dygn med mat! sen flytta henne! så gjorde jag iaf!
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      asså den buren jag har... om ja hittar är av finmaskigt nät ... o e nog inge bra o ha sand i för den går nog igenom ... om inte annat sänks den av tygnden.

      hon vaktar ju ynglen som attans så ser ingen mening o lägga hennes separerad från ynglen
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • nike83
        • November 2005
        • 354

        #4
        menade grus! : )
        Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
        5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          alltså ens försöka fånga den nu blir svårt ... so fort jag närmar mig så plockar hon upp alla yngel i munnen direkt .... tänker ju inte skaka ur dom ur munnen på den den stackarn direkt.

          Hon får bo där ett tag till käns de som
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            ingen som har något tips ...
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Mikael_S
              • June 2006
              • 48

              #7
              Om du har honan i ett eget spottkar så kan du ju låta henne gå kvar där ett tag. Just det med att hon tar upp ynglerna igen är ju precis som de ska göra. Honan skyddar ynglerna mot yttre faror. Snart kommer ynglerna bli för stora för munnen och då kommer de naturligt att bli "frisimmande". Om det lyckas gå så långt är det ju bara kul tycker jag iaf.

              Att du ska "klämma" ut ynglerna tycker jag inte behövs nu. Det är inget måste bara för att vissa odlare gör det. En del säger att präglingen försvinner hos avkomman då de blir könsmogna och då funkar inte yngelvården naturligt. Nu när det funkar så låt det vara så. När ynglerna har förbrukat sin gulesäck kan du börja mata med lite bosmider, cyclops och sånt smått för att senare gå över till artemia och räkmix.

              Hur stort är akvariet?

              Ett eget akvarie är bättre, enligt mina erfarenheter en en liten "flajbox" som är uppe vid ytan. Vattenbyten är viktiga för att ynglerna är som merparten av andra yngel speciellt känsliga för nitrat/nitrit.

              Lycka till med ynglerna.
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • nike83
                • November 2005
                • 354

                #8
                assså man klämmer inte ur ynglen, man tar en tandpetar och öppnar munnne och vänder henne ner, så halkar dem ur munnen på henne! vet dock inte om de är rätt att göra så rent "fiskmässigt", men de funkar!
                Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  tandpetar ... låter som de gör mer skada än nytta o tvinga upp munnen på dom.
                  i alla fall nu har hon lungnat sig o låter yngelen simma mer fritt ... kan nu smyga fram o titta på dom små liven.
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    bifogar 2 bilder på dom små liven
                    Blir inte bättre än såhär med en kameratelefon
                    Bifogade filer
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Mikael_S
                      • June 2006
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av nike83
                      assså man klämmer inte ur ynglen, man tar en tandpetar och öppnar munnne och vänder henne ner, så halkar dem ur munnen på henne! vet dock inte om de är rätt att göra så rent "fiskmässigt", men de funkar!
                      Är det enda sättet? Finns mängder av olika tekniker att "tömma" honorna. När man "klämmer" ut ynglerna (lägg märke till "") så tar man upp honan i en våt hand (annars skadas slemskiktet på fisken). Tar tum och pekfingret vid gällarna så att man får ett stadigt grepp. Redan då brukar honorna spotta ut ynglerna om man väljer att tömma dem. Funkar inte det kan man röra lätt vid och under gällocken utan att mosa skallen på honan så kan de simma ut om man väljer denna onaturliga väg.

                      Vet att man kan använda hårspännen också om man bänder ut spännet till ett V. På ändarna hos dem är det små plast/gummiploppar som är betydligt mjukare än tandpetare som jag tror kan skada fisken om den sprattlar till.

                      Vad roligt Mayday att det funkar bra med yngelvården. Följ gärna upp med lite bilder då honan vallar ynglerna. Gärna en bild som visar hela akvariet med inredning osv. Vet själv hur svårt det är att fota, så alla bilder duger gott och väl =)
                      Mvh Mikael Schöllin

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        nja akvariet dom går i nu vill ja inte ta kort på ... är ett jättelitet ... skäms lite .
                        har ett anant 100l jag ska sätta upp istället ska bara hitta nån stans o ställa de bara
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • Sacrium
                          • February 2004
                          • 672

                          #13
                          Första tiden är det okej med ett jättelitet. Bara dom får ett större att gå uppväxt i sedan för att dom ska växa snabbare och få lite mer utrymme.
                          Har hon slutat ta in dom i munnen igen?
                          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            japp nu slutar hon att ta dom i munnen ... blir hon skrämd så drar hon bara o gömmer sig ... skiter totalt i ynglen .. så ska väll fiska upp henne nu strax o låta henne gå i det stora med sina vänner
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Mikael_S
                              • June 2006
                              • 48

                              #15
                              Ursprungligen postat av mayday
                              japp nu slutar hon att ta dom i munnen ... blir hon skrämd så drar hon bara o gömmer sig ... skiter totalt i ynglen .. så ska väll fiska upp henne nu strax o låta henne gå i det stora med sina vänner
                              Vänta tills ikväll om du inte redan har fångat upp honan.

                              Mata då i det karet där du tänker stoppa ner henne i. Sen släcker du belysningen för natten och koppar i honan. Då blir hon inte lika jagad av hanen och de andra fiskarna, då de undrar vad hon är för en nykomling.

                              Hur många yngel blev det sammanlagt?
                              Mvh Mikael Schöllin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...