tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buffe78
    • October 2007
    • 363

    tanganyika

    Undra om det finns någon lämplig art att i ett kar med måtten 80*35*50 som håller sig i mellan siktet å uppåt..? som även går ihop med jullar å snäckisar?
    Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    Jullarna "stiger" ju upp en bit om det blir för stökigt vid botten. (Stor risk med snäcklekare) Fast då får man ju se till att även övre delen av akvariet också är inrett.
    Neolamprologus Leleupi kanske???

    Ditt kar är tyvärr för litet för Cyprichromis och paracyprichromis...
    Tanganyika

    Kommentar

    • buffe78
      • October 2007
      • 363

      #3
      ok tack,
      tror du att ett par Neolamprologus pulcher "daffodil" skulle gå ihop me 1par jullar och 4-6 ocellatus?
      Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av buffe78
        ok tack,
        tror du att ett par Neolamprologus pulcher "daffodil" skulle gå ihop me 1par jullar och 4-6 ocellatus?
        Ups! Se upp med prinsessor - de tar lätt över mindre kar, eftersom de arbetar i flock och därigenom kan dominera även fiskar som flera gånger större än dom själva!
        Jag försökte med multisar och ocellatus, men det gick inte alls det, framförallt inte när prinsessorna började leka!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • buffe78
          • October 2007
          • 363

          #5
          hmm, svårt att hitta nån fri simmande T-ciklid till ett relativt litet kar då..
          Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

          Kommentar

          • Limmet
            • December 2003
            • 217

            #6
            Varning för daffodilerna som sagt. Har ett 320 liters med
            2 Dafodiler
            4 multisar + yngel i olika storlekar
            och 4 sånna där gula Leilupi.

            95% av akvariet dominerar dafodilparet. Multisarna klarar sig ok i sin snäckkoloni och spöar kör lätt iväg Leilupisarna om de närmar sig fastän de är dubbelt så stora. Dock får multisarna sig en körare och dafodilerna försöker ta deras yngel fast de lyckas inte pga snäckskalen / lagsamarbete från de vuxna där de anfaller dafodilerna bakifrån och sen fort in i skalet igen varpå dafodilen vänder sig om och nästa multis anfaller honom bakifrån... tills de ger sig. Ganska roligt.

            Däremot så går Dafodilerna enormt hårt åt Leilupisarna som inte har någonstanns alls att vara trotts att akvariet är 320 liter och innehåller 10 fiskar... De står mest uppe i nått hörn och trycker eller inkörda bakom pumpen. Mindre roligt. Dafodilerna har inte ens yngel ändå är de helt vansinniga...

            Så varning för dem...

            Jag tror dock att du kan kombinera Multisar och leilupi utan problem. Då har du borde vackra och intressanta fiskar.
            Mitt Tanganyika-projekt
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

            Kommentar

            Arbetssätt...