Uttråkade malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    Uttråkade malawi?

    Har golden och c.frontosa. Men de hänger på samma ställe hela tiden.
    Golden rör sig lite mer och förökar sig med jämna mellanrum.
    C.frontosa är blixtstilla större delen av dagen. Vad är det med dem ...de är väl annars väldigt aktiva fiskar?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Hur många har du av varje art och hur stort är akvariumet?

    Kommentar

    • sessan 401
      • January 2008
      • 144

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Hur många har du av varje art och hur stort är akvariumet?
      4 st av varje. 253l är karet på. känns som de är utråkade. har kollat med både ph och nitrat, å de e bra...

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av sessan 401
        4 st av varje. 253l är karet på. känns som de är utråkade. har kollat med både ph och nitrat, å de e bra...
        Pröva med att utöka beståndet med några till av varje art så kanske du får upp livligheten.. Dom har det enkelt för bra? Alla får plats utan att behöva röra på sig!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • sessan 401
          • January 2008
          • 144

          #5
          Ursprungligen postat av Koksalt
          Pröva med att utöka beståndet med några till av varje art så kanske du får upp livligheten.. Dom har det enkelt för bra? Alla får plats utan att behöva röra på sig!
          jag har 8 yngel också, glömde jag att skriva (1,5 cm). men man tänker inte direkt på dem. hade 2 andra sorter innan men de dog ut. Men de var inte livligare för de.

          Kommentar

          • sessan 401
            • January 2008
            • 144

            #6
            kan de vara så att de är aktivare när de är fler av samma sort? å inte som jag hade de. Det kanske var för mkt blandning innan? golden är väl lite mer allerta nu när de sticker fram ett å annat yngel. Men c. frontosorna bryr sig knappt om att vända sig om de inte måste.
            ni som har/haft dessa fiskarna ... känner ni igen det betendet.
            Jag hade också funderingar på att öka beståndet, men då vill jag gärna veta att de mår bra hos mig , så det inte är ngt annat!!

            Kommentar

            • Koksalt
              • November 2007
              • 498

              #7
              Ursprungligen postat av sessan 401
              kan de vara så att de är aktivare när de är fler av samma sort? å inte som jag hade de. Det kanske var för mkt blandning innan? golden är väl lite mer allerta nu när de sticker fram ett å annat yngel. Men c. frontosorna bryr sig knappt om att vända sig om de inte måste.
              ni som har/haft dessa fiskarna ... känner ni igen det betendet.
              Jag hade också funderingar på att öka beståndet, men då vill jag gärna veta att de mår bra hos mig , så det inte är ngt annat!!

              Jag kan bara tala för Golden då jag inte haft eller sett frontosa alls. Men mina golden blev betydligt mer aktiva är det kom fler fiskar i karet. Jag hade tre tillfälligt och då gömde dom sig mest. Nu har jag 7 golden (4 yngel) och 8 Röd Zebra (6 ungfiskar och 2 yngel) plus en malawi mal och nu är det betydligt mer liv i mina första golden.
              Av det drar jag iaf slutsatsen att dom nya fiskarna fick fart på gamlingarna iaf
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

              Kommentar

              • sessan 401
                • January 2008
                • 144

                #8
                Till koksalt.
                Se där ja. Lät ju jättebra.
                Har faktiskt funderat på röd zebra själv. Men vad tycker du då, skall jag öka med röd zebra eller hålla mig till golden?
                Tror du att det blir stressande med ytterligare en art?

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Vi har haft ett froontosapar de var ganska slöa och tråkiga hon dog och vi skulle avskafa ciklidkaret, han hamnade i ett stort stim med frontosor han blev direkt livliare och fick finare färger.

                  Kommentar

                  • sessan 401
                    • January 2008
                    • 144

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    Vi har haft ett froontosapar de var ganska slöa och tråkiga hon dog och vi skulle avskafa ciklidkaret, han hamnade i ett stort stim med frontosor han blev direkt livliare och fick finare färger.
                    okej. Verkar som de helt enkelt är ensamma!
                    Skall kanske lägga till med ngr frontosor istället då. Jag har en som har färgat ut jättefint å de andra är lite halvsega med färgen. Det jag funderar på är hur de skulle trivas med fler när det blir så stora. De växte snabbt. Har bara ett 250 kar, kanske blir för litet för dem? Nån fundering?

                    Kommentar

                    • Koksalt
                      • November 2007
                      • 498

                      #11
                      Ursprungligen postat av sessan 401
                      Till koksalt.
                      Se där ja. Lät ju jättebra.
                      Har faktiskt funderat på röd zebra själv. Men vad tycker du då, skall jag öka med röd zebra eller hålla mig till golden?
                      Tror du att det blir stressande med ytterligare en art?
                      Oj, vad svårt.. Du har ju två arter idag, men inte så många av varje. Normalt skulle jag sagt att du skulle utöka dom. Men eftersom jag inte känner till Frontosan så blir det inte lika enkelt.
                      Men jag tycker att röd zebra är en livlig ciklid som piggar upp akvariet, både färgmässigt och livligheten. Så jag säger JA, utöka golden med 2 till och investera i 6 röd zebra

                      Så ska jag kolla upp frontosa lite mer
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                      Kommentar

                      • Koksalt
                        • November 2007
                        • 498

                        #12
                        Tittade snabbt i artbeskrivningen.. Har jag fel att frontosa är tangayika? Isf så tycker jag att du ska försöka byta dessa mot malawiciklider istället
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Ursprungligen postat av sessan 401
                          okej. Verkar som de helt enkelt är ensamma!
                          Skall kanske lägga till med ngr frontosor istället då. Jag har en som har färgat ut jättefint å de andra är lite halvsega med färgen. Det jag funderar på är hur de skulle trivas med fler när det blir så stora. De växte snabbt. Har bara ett 250 kar, kanske blir för litet för dem? Nån fundering?

                          Jag skulle säga att karet blir för litet för dem med tiden, bla för de verkar vilja ha en grupp på iaf 5-10st. Sen är de tangagikor, inte för att fiskarna verkar bry sig men det kan vara bra att veta.

                          Kommentar

                          • sessan 401
                            • January 2008
                            • 144

                            #14
                            upps!ja det stämmer. Blev jätteförvånad.
                            Det sa de inte till mig i djuraffären. Men spelar det ngn roll att de inte är från samma vatten. Kanske är det bättre att blanda med fiskar med samma betende, eller?
                            Jag kommer nog att skaffa ett större akvarium för frontoserna. Och så får det bli röd zebra här.
                            Det blir då 16 fiskar i 250l, om jag följer koksalts rekomendation.... Låter trevligt. Bara de trivs så är jag nöjd.

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Det går att blanda malawi- och tanganyikaciklider. De trivs i ungefär samma vatten. Du kan lätt ha 16 firrar i 250 liter.
                              Alternativ till rödzebra är bland annat I. sprengarae, Ps. crabro och Ps. Acei.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...