För mycket golden yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colin93
    • January 2008
    • 19

    För mycket golden yngel

    Hej jag har ett akvarie med vuxna golden som, en ynglade för ca 2 månader sen och jag har ynglen i ett separat akvarium och nu är där ännu en fisk som "tuggar", vet någon om man kan lägga ner den tuggande mamman tillsammans med de 2 månader gammla ynglen utan att det blir några problem?
    Om inte detta går, kan man då lägga den tuggande mamman i ett litet yngel akvarium som flyter runt i mitt stora akvarium?
    Hur stora ska ynglena vara när jag ska lägga ner dem till de stora fiskarna?

    Tacksam för snabbt svar för hon får nog ynglena när som helst nu!

    //Colin
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    #2
    Först undrar jag om alla måste överleva, varför inte låta naturen ha sin gång?

    Jag låter mina honor spotta i det stora karet och det överlever nästan alltid ett par yngel bara man har bra med gömställen.

    Jag tror (observera TROR) nog att det skulle gå bra att stoppa den tuggande honan tillsammans med de två månader gamla ynglen.

    Eftersom hon tuggar så bör hon rimligtvis inte kunna äta de andra ynglen.

    Du bör INTE stoppa honan i ett litet flytande yngelkar (som brukar vara till guppys), hon lär bli tokstressad där i pga att hon knappt kommer att kunna röra sig och inte kan gömma sig.

    Tänk också på att du inte får ha ett för litet yngelakvarium till dina goldenyngel eftersom det då hämmar växten på dem. Jag har hört att 100L är absolut minimum till malawiyngel.

    Du kan stoppa tillbaka de äldre ynglen när de är stora nog att inte gå in i munnen på den största fisken.
    Mvh / Mia

    Kommentar

    • colin93
      • January 2008
      • 19

      #3
      Tack!

      tack för hjälpen!

      Kommentar

      • colin93
        • January 2008
        • 19

        #4
        Överlever??

        om jag gör som du sa och lägger ner den tuggande mamman i yngel karet hur många procents chans, ungefär tror du det är att alla fiskar överlever??

        Kommentar

        • Mia A
          • February 2007
          • 357

          #5
          Oj, det var inte en lätt fråga

          Det har jag ingen aning om... Tyvärr.

          Det är ju så mycket som spelar in. Delvis beror det väl på hur akvariet är inrett, dvs om det finns många gömställen för ynglen.
          Delvis på hur stora de äldre ynglen är och hur smarta (och snabba) de är

          Sen finns det kanske ett problem till... Om de äldre ynglen är stora nog att äta upp de nya ynglen.

          Som jag sa tidigare så tror jag inte att honan kommer att kunna äta de andra ynglen eftersom hon tuggar och en mamma brukar inte äta sina egna yngel, men efter hon spottat så vet jag inte alls om hon skulle ge sig på de äldre ynglen.

          Jag har tyvärr inget bra svar att ge dig

          Du får själv avgöra.

          Lycka till hur du än gör
          Mvh / Mia

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Du har inte möjlighet att dela upp akvariet i två under tiden? T.ex. blå filtermatta mellan eller ngn plexiskiva?

            Din tuggande hona kommer fömodligen vara ganska hungrig när hon spottat ut sina egna så risken är ganska stor att hon ger sig på dem.

            Annars så kan du väll ha henne i en vanlig plastback (störra än en hink!) under den veckan hon tuggar så kan du helt enkelt bara släppa ner ynglen med dem andra sen, förutsatt att de inte är jättemycket större.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av colin93
              om jag gör som du sa och lägger ner den tuggande mamman i yngel karet hur många procents chans, ungefär tror du det är att alla fiskar överlever??
              Det beror på förhållandet mellan hennes mun och yngles storlek. När hon har tuggat lär hon gärna mumsa andras yngel.

              Kommentar

              • colin93
                • January 2008
                • 19

                #8
                ok, jag lägger över henne i yngelkaret, men när hon har ynglat kan jag då lägga tillbaka henne direkt så att hon inte hinner äta upp de andra ynglen eller måste hon vara hos dem ett par veckor??

                Kommentar

                • colin93
                  • January 2008
                  • 19

                  #9
                  fungerar bra

                  än så länge fungerar det bra, de två månader gammla ynglen verkar lite för nyfikna kanske och det verkar som mamman tänker: mmm de ser goda ut.......oj jag måste spotta ut mina egna först:P

                  Kommentar

                  • Mia A
                    • February 2007
                    • 357

                    #10
                    Ursprungligen postat av colin93
                    måste hon vara hos dem ett par veckor??
                    Nej hon behöver inte stanna kvar hos ynglen.

                    Ursprungligen postat av colin93
                    än så länge fungerar det bra, de två månader gammla ynglen verkar lite för nyfikna kanske och det verkar som mamman tänker: mmm de ser goda ut.......oj jag måste spotta ut mina egna först:P
                    Jag kan förstå att hon ser sugen ut

                    Lycka till!
                    Mvh / Mia

                    Kommentar

                    • nike83
                      • November 2005
                      • 354

                      #11
                      Ursprungligen postat av tulle89
                      Du har inte möjlighet att dela upp akvariet i två under tiden? T.ex. blå filtermatta mellan eller ngn plexiskiva?

                      Din tuggande hona kommer fömodligen vara ganska hungrig när hon spottat ut sina egna så risken är ganska stor att hon ger sig på dem.

                      Annars så kan du väll ha henne i en vanlig plastback (störra än en hink!) under den veckan hon tuggar så kan du helt enkelt bara släppa ner ynglen med dem andra sen, förutsatt att de inte är jättemycket större.
                      resultatet jag fick med blå filtermatta, var att ynglen simmade in där och kom inte ut.... så gör inte som mig, ta en med större maskor, utan ta en med mindre!
                      Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                      5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        kan där oxåå i natur så om du har bra din stenar där så den kan chans att bra smal lågt i stenar där.. har många ggr min fiskar där så överlever för malawiyngel där på natur om man skall ha den bra i sitt stenar där sätta plats för att lågt gömmer sig där.. jag har den många ggr lycka med det..

                        Kommentar

                        • colin93
                          • January 2008
                          • 19

                          #13
                          ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du säger..
                          kan du förklara mer vad du menar bigfish-classe??

                          Kommentar

                          • Klas Bengtsson

                            • March 2007
                            • 424

                            #14
                            Ursprungligen postat av colin93
                            ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du säger..
                            kan du förklara mer vad du menar bigfish-classe??
                            jaa att kan du insatsar på¨mkt stenar där så bra gömmer sig yngel så i bra små hål o hål så den kan chans överlevande med gömmer sig där så överlever och egna växer upp i natur så nån kvar där så men inte alltid för allt där.. så vuxen kan inte ta ta allt den sin yngel där i små hål stenar där..

                            Kommentar

                            • colin93
                              • January 2008
                              • 19

                              #15
                              ok tack för hjälpen allihop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...