Ps. "Acei" mer svårodlad än Ps. saulosi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Ps. "Acei" mer svårodlad än Ps. saulosi?

    Jag har ett gäng på tio Ps. saulosi och ett gäng på fyra Ps. "Acei". Saulosierna tuggar regelbundet och spottar yngel till höger och vänster men Aceierna har aldrig fått några alls vad jag har sett. När jag köpte mina Aceier blev de även könsbestämda och skulle då vara en hane och tre honor. Jag har fattat att de ska vara minst lika lätta att få yngel på som saulosierna. Har jag rätt i det? Börjar då misstänka att jag inte alls har någon hane. Kan det vara så? Eller kan det bero på något annat? Vad isåfall?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om jag minns rätt så dröjer det lite längre innan acei kommer igång, men å andra sidan så ger de betydligt större kullar så de brukar vara riktigt produktiva.
    Vet inte heller hur dina acei ser ut, men de brukar att ha lätt för att bli alldeles för runda och då är de definitivt inte produktiva
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Mina acei är de mest produktiva malawi jag har. Så dina kommer säkert igång också. Nog bara att vänta...
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        oj är svårt hos din ps.sp.acei marygold??? men inte hos mig där har där cirka 45 tal yngel där för marygold hos mig.. jag är nöjd den har många ggr för marygold leker där själv.. vet inte vad hänt det själv.. man skall byta rent vatten så varje vecka med 1 av 3 för vatten o göra rent i sand botten med slampa sugen där så den leker så ofta.. men får se om du där skötsel rätt så vatten grader 25-26 grader.. o ge havsalt oxåå.. ja den är svårt för ung för acei på köns.. så man ser mest på hanar är vita mer i fenor och den brukar trivs så stimma gruppen..

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om jag minns rätt så dröjer det lite längre innan acei kommer igång, men å andra sidan så ger de betydligt större kullar så de brukar vara riktigt produktiva.
          Vet inte heller hur dina acei ser ut, men de brukar att ha lätt för att bli alldeles för runda och då är de definitivt inte produktiva
          Ok. Hmmm, har haft malawisarna i ungefär 16 månader... tycker det går lite väl trögt... Men överdrivet runda är dom inte, magen är ganska platt på undersidan, så jag tror inte det beror på det. HUR länge ska man förvänta sig att det tar innan dom kommer igång? Dom börjar vara fullvuxna i storleken iallafall. Kanske inte fullt tio centimeter ännu men större än saulosierna...
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Om dom börjar närma sig 10 cm är det dags. Är saulosierna gruffiga så kanske det kan vara så att acei'n inte kommer till ro och lek.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Jag funderade på det... om saulosierna kunde ha stört dom. Kan dock inte säga att det verkar vara särskilt gormigt i akvariet så det känns inte riktigt som att det är därför. Väntar med fortsatt intresse på händelseutvecklingen då...
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • kkk
                • May 2006
                • 597

                #8
                Köpte en vuxen grupp Acei Marigold tidigt förra våren, hanen är nog 12-13 cm o honorna något mindre. De första ruvningarna började i höstas och sedan dess så går honorna allt som oftast med yngel i munnen. Mina honor plockas aldrig ur karet, utan det som blir det blir och har nu 2 st som är ca 4-5 cm som lever i karet. Så jag tycker inte det verkar vara svårt att få dem att föröka sej.

                MVH/kkk

                Kommentar

                Arbetssätt...