Bottensystem/grottbygge och andra frågor för nytt malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taliz
    • August 2007
    • 13

    Bottensystem/grottbygge och andra frågor för nytt malawikar

    Hej!

    Efter att för ett halvår sedan börjat min akvariekarriär med att
    ta över ett kar med ett dussin zebraciklider, sedan efter 1
    månad startat om det som SA har jag nu 5 månader senare bestämt mig för
    att börja om med ciklider igen, och då föll tanken på malawi.
    På det stora hela så vill jag ha ett "ljust" akvarium med färgglada(enfärgade) fiskar.

    Jag är hyffsat ivrig att komma igång, men känner samtidigt att
    jag vill bygga det ordenligt. Dvs börja från botten och försöka konstruera
    något grottsystem innan jag öser på sand/grus.

    Så, finns det någon med tips på hur man bygger ett vettigt sådant?
    Om jag inte minns fel har jag läst någonstans att folk byggt med frigolit(hur får man det snyggt?). Annars kan man ju förstås köra med skiffer(är det ok att lägga direkt på bottenglaset?), men det känns som jag vill ha något mer avancerat bottensystem så att säga.
    Tänkte mig sedan sand/grus att täcka med som fiskarna får gräva fram/utforska.

    Är det värt att lägga pengar på korallsand? 300kr för 20kg 2-5mm mot 50kr för biltemas blästersand är ju en rätt stor skillnad, sen finns ju alternativet kalksten som också är hyffsat snyggt med dock ~200kr/25kg. Kan inte riktigt bestämma mig. Ovanpå det hela en massa hålsten(kan man hitta det i naturen någonstans i skåne, eller finns här någon som har några kilo över till ett bra pris?).
    Inga växter överhuvudtaget.

    Jag har i det närmaste bestämt att jag vill ha små grupper av enfärgade fiskar och de jag sett och gillar är främst mbuna typ:
    Röd zebra
    Bright-blue zebra, och/eller ev. socolofi
    Golden labidoch.

    Röd zebra & golden finns ju i stort sett överallt, de blåa verkar lite svårare.
    I alla fall så verkar de gå att köra tillsammans, så en 3-4-5 av varje är tanken så långt.
    Tips på andra? Vågar man köpa på blocket? Köptips?
    Skall man försöka få tag på alla på en gång och bara köpa via handlare?
    Jag är student så jag försöker snåla, men också undvika att vara dumsnål.
    Sparade förövrigt en ancistrus(4-5cm) & en gibbiceps(10-12cm) från mitt SA-kar som jag tänkte får hänga med malawisarna.

    När det gäller utrustning har jag följande:

    Mitt kar är 120x40x40, dvs 192l om jag räknat rätt.
    Det borde funka rätt bra för malawis vad jag förstår.

    Pumpen jag har är en Eheim 2012(output : 220-570 lph (49-125 gph)).
    Räcker den eller är den för klen?
    Förövrigt är den ju inte särskilt snygg, kan man dölja på något bra vis?
    (har tyvärr inte råd med nån dyr bakgrund)

    Belysning är 2st F30W Sylvania "daylight".
    Är det något man bör byta? Och i så fall till vad?
    För att undvika alger, få bättre färg på fiskarna osv..

    Värmaren är en 150W som hållt 27c stabilt.

    Många frågor, hoppas här finns folk som orkar svara!
    Huvudfrågan för att komma igång är iaf hur jag skall göra med botten/grottsystem.

    Mvh
    Martin
    Senast redigerad av taliz; 04 January 2008, 15:42.
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    Hejsan. har också nyss startat mitt malawi kar jag kör med blästersand och är riktigt nöjd har blandat i lite grovkornigare sand i den för att ge ett naturligare intyck
    För att skapa undergjordiska grottor så la jag stenarna direkt på botten, eller hade en tunn frigolit skiva först. jag ville inte ha så stort grott system så jag la inte ut stenar på en så stor bottenyta. emn om man vill ah astörre så är det bara att lägga ut först ett lager så gångarna ska vara sedan ett lager som "lock" så inte sanden trillar imellan och täpperigen.
    Fördelen med att bygga från grunden är att inte fiskarna kan undereliminera de så det blir ras

    det var iafall ett litet svar på en av dina frågor:P


    Axel

    Kommentar

    • bjuren
      • November 2006
      • 297

      #3
      Hej och välkommen till zoopet!

      Kul att du är inne på malawi!

      Förstår nog inte riktigt vad du menar med grottsystem...Men hade jag varit som dig så hade jag först och främst skaffat mig en 10mm tjock frigolitskiva att täcka bottensglaset med. Efter det kan du bygga upp det som du vill ha det, antingen med någon form av grottsystem eller med lite större stenar från grunden, o sen bygga vidare med mindre i olika former. Har du bara "grundstenar" som är relativt oregelbundna och ojämna får du juh grottor automatiskt när dom sedan börjar gräva. Tänk på att ge dom en liten hjälp på traven med att gräva lite själv, så att dom ser att det går att gräva just där...Vet inte om man kan hitta hålsten i naturen...
      Annars kan du kanske få köpa lite akvarieberg av mig, har ca 20-30 kg skulle jag gissa som jag eventuellt jag ska göra mig av med...var i Skåne bor du?

      Angående gömmandet av pumpen så kan du juh, på billigast möjliga sätt, bygga upp en hög med sten runt det...så länge du inte täcker för insuget till pumpen så kommer det funka fint!

      Blästersand från Biltema kör jag med, och det är jag faktiskt riktigt nöjd med, det som är lite negativt dock är att skiten syns ganska tydligt, men håller man efter det någorlunda är det verkligen snyggt! Dessutom får du den där ljusa fina känslan också! Och, som axeisi sa, så kan du bryta av det med något annat bottesubstrat också, för att få det lite mer levande...Jag blandade i en massa småsten som jag norpa från stranden, många olika färger, former och storlekar! Blir dösnyggt!

      Hoppas jag har rätat ut några frågetecken åt dig...

      Mvh Patrik
      Projekt just nu:
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

      Kommentar

      • taliz
        • August 2007
        • 13

        #4
        Tack för svar! Nya frågor..
        Borde inte fiskarna bita sönder frigolit? Tips på var man får tag på frigolit?
        Jag bor i Malmö, så Helsingborg är ju inom räckhåll, men vad är "akvarieberg"?
        Är det moduler?

        Ser snajsigt ut, vore fint om jag kunde få ner i mitt kar.

        I helgen har jag hursomhelst tänkt ge mig ut på stenjakt, se om där finns något att hitta i Falsterbo och därikring.

        Kommentar

        • bjuren
          • November 2006
          • 297

          #5
          Ja, det där är mitt 640 L med moduler.
          Akvarieberg ser ut så här ungefär...

          inga skitbra bilder direkt, men det är ganska coolt o ha det i malawikaret, o fiskarna gillar det!

          Frigoliten har man ju längst ner i botten, o när dom ser att det inte finns nån sand kvar att gräva bort så slutar dom...så du behöver nog inte oroa dig för att dom ska tugga sönder den, eller, det har åtminstone inte mina gjort...på ett o ett halvt år...

          Sen om du vill köpa malawi yngel har jag 4 st Lab. freibergi som är klara för leverans...

          Mvh Patrik
          Projekt just nu:
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

          Kommentar

          • taliz
            • August 2007
            • 13

            #6
            Börjar svänga mer mot natursten & blästersand, blir billigt och hyffsat snyggt så.
            Hur stora grottor bör man bygga för nämda fiskar? ~5cm på höjden?
            Vad tror ni om pumpen & belysningen?

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              tycker du gör ett bra val med blästersand och natursten. ett tips bara ta MYCKET sten. mycket mer än vad du tror går åt. jag har ungifär 6-7 hinkar med sten i mitt kar. (bild: www.outdoor11.blogg.se )
              hur mycket pumpar pumpen :P har för mig att det skall vara 3-6 ggr vattenvolymen men är inte säker. jag har ett 600L/h ytterfilter och 800L/h cirk och det är bra tycker jag. lite i underkant men det beror på hur mycket man vill att det skall röra på sig:P

              Belysningen vet jag tyvär inget om men jag kör med ett vitt lysrör på 11W och det funkar fint.

              Värmen är inte heller några problem..


              Axel

              Kommentar

              • taliz
                • August 2007
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av axeisi
                ett tips bara ta MYCKET sten. mycket mer än vad du tror går åt. jag har ungifär 6-7 hinkar med sten i mitt kar. (bild: www.outdoor11.blogg.se )

                Hur stort är ditt kar? Om det där är 6-7 10L hinkar så lär det vara större än mitt(?). Ser fint ut dock.
                Pumpen skall enligt specs klara 220-570 L/h. Är väl på gränsen kanske antar jag.

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  Hej. mitt kar är på ca 240 liter men hinkarna blir ju inte proppfulla det är ju hålrum osv. men bara säjer det. det går åt mer sten änn vad man tror..

                  Ditt kar är ju på 192L och om det pumpar 570 så är det ju 2,5ggr vattenvolymen i timmen vilket kan jag tycker är i underkant. är det ett ytterfilter?
                  om inte så tycker jag du bör skaffa det. (600-1000kr) och klart värt det.
                  Annars kan du ju bara köpa en cirk pump på ca 500l/h och det kostar inte alls så mycket. kollar på www.pwss.se eller liknande.


                  Axel

                  Kommentar

                  • taliz
                    • August 2007
                    • 13

                    #10
                    Mja, 192 x 3 = 576, så nästan precis 3ggr vattenvolymen. Räknar man sen med att det kanske inte blir mer än 150l vatten pga all sten, sand etc så närmar det sig 4ggr.
                    Dock är väl ofta kapaciteten på pumpen överdriven, men tycker den ger ett hyffsat drag.
                    Jag tror iaf att jag skall prova och se hur det funkar.

                    Hur är det med stenröse, vågar man stödja lite mot sidoglaset eller är det absolut no no?
                    Jag har inte varit så noga med min bänk so far, den har bara 4 ben och är i trä så det sviktar en del på mitten. Har tänkt skaffa en skruvdomkraft och ställa vid mitten för att få lite bättre viktfördelning.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...