Bästa maten till växtätande ungfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baracudor
    • December 2007
    • 8

    Bästa maten till växtätande ungfisk?

    Hej!
    Har precis "nystartat" mitt malawikar med ny fisk; det blev en blandning ungfisk, 3-4cm av Saulosi och Acei. Är jättenöjd med fiskarna och tror de kommer att bli skitsnyggt när de växt till sig lite.

    MEN hur ska jag utfodra dem på bästa sätt??
    Vill ju att de ska växa lagom fort och må bra och samtidigt färga ut och bli fina exemplar. Hade tänkt göra en standardräkmix 50/50 räkor o ärtor i helgen men har förstått att båda fiskarna är växt/algätare så det kanske inte är någon bra idé?? Finns ngt bätre alt??

    Har en burk Sera granulat (Protein-rich food for East-African cichlids, som det står på burken) som jag utfodrat med i några dagar. Även om granulaten är rätt fin är kulorna lite för stora för småfisken så jag har malt sönder dem lite vid matningen. Men denna kanske inte heller är att rekommendera då??

    Någon som har koll på detta med Malawi mat till dessa fiskar?? verkar vara lite av en djungel...
    Hälsningar //Baracudor
    180 l. malawi
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    Det finns väl inget bättre alternativ än räkmix till dom fiskarna? Se bara till att räkorna är MED skal när du kör dom i mixern.
    Glöm inte heller gelatinet. Det blir så skräpigt annars.
    Tanganyika

    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Ett basfoder med hög andel "grönt" blir bra, sen kan man variera med lite artemia, svarta mygglarver el. dylikt. Såvitt jag vet lever de bägge arterna av aufwuchs

      Räkmix fungerar bra!

      EDIT: Och jag säger skippa gelatinet för det sätter igen filtermassan så förbenat. Se bara till att mixa det riktigt duktigt till en jämn och fin smet så skräpar det inte mycket alls! Man kan också binda ihop det med lite vitfisk i receptet om man så önskar!
      Senast redigerad av Hagi; 04 January 2008, 11:45.
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Malawi ska inte matas med för mycke frysfoder annat än Artemia o räkmix
        rätt känsliga magar o kan lätta bli sjuka specielt av mygglarver
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          Malawi ska inte matas med för mycke frysfoder annat än Artemia o räkmix
          rätt känsliga magar o kan lätta bli sjuka specielt av mygglarver
          Jag har matat i åratal med både fryst och levande SVARTA mygg som komplement till ex. malawiciklider och aldrig märkt att det skulle föranleda några problem. Att det finns en problematik med RÖDA mygglarver är ju dock allmänt känt! Och inte tycker jag att malawi generellt kan sägas ha så känsliga magar så länge man har hög andel "grönt" i fodret till de arter som inte är mer eller mindre rena köttätare!
          Senast redigerad av Hagi; 04 January 2008, 11:59.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Baracudor
            • December 2007
            • 8

            #6
            Ok, så räkor (och ärtor) är alltså det bästa till dessa växtätare, Saulosi och Acei?
            Ska man göra en räkmix med ngt större andel gröna ärtor än räkor för att der ska få i sig mer grönoder?

            Enligt receptet jag kört tidigare till andra malawi var det lika delar räkor/ärtor men har sett ett annat med större andel ärtor, kanske är bättre till växtätare, eller vad tros?

            Om man vill komplettera med typ flingfoder, funkar vanliga gröna tetra flingor då eller?
            Hälsningar //Baracudor
            180 l. malawi

            Kommentar

            • HenrikV
              • January 2007
              • 358

              #7
              Vad jag har förstått, så ska räkskalen fungera som växtfibrer, så att maten inte blir alltför lättsmält för växtätande fiskar. En 60/40 blandning skulle du ju kunna ta.
              Någon som kan ge en ordentlig beskrivning (ex. Forhman), kan ju svara här.
              Tanganyika

              Kommentar

              • Baracudor
                • December 2007
                • 8

                #8
                Ok, då förstår jag, tyckte det verkade lite knepigt att mata "vegetarianer" med räkor. Någon som har tips på burkmat, typ flingor som är bra till dessa som ju än så länge är rätt små, funderar på att skaffa någon slags gröna flingor?
                Hälsningar //Baracudor
                180 l. malawi

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  MALAWIMIX:
                  0,4 kg oskalade räkor.
                  0,4 kg gröna ärtor
                  15 gram musslor
                  1 tsk askorbinsyra (C-vitamin)
                  15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)

                  Det finns flera varianter av malawimix, grundreceptet brukar vara lika del ärtor som oskalade räkor sen kan man variera mängden grönt utifrån det fiskbestånd man har i karet!

                  Själv tar jag bort gelatinet, har i spirulina samt hackad förvälld spenat samt tar ungefär dubbel dos askorbinsyra till receptet.
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • Baracudor
                    • December 2007
                    • 8

                    #10
                    Kör en sats räkmix i morgon men tror jag följer HenrikV's tips om 60/40 ärtor/räkor.

                    Skulle även vilja ha ett komplementfoder typ flingfoder, ngn som vet nåt som funkar bra?
                    Hälsningar //Baracudor
                    180 l. malawi

                    Kommentar

                    • Baracudor
                      • December 2007
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hagi
                      MALAWIMIX:
                      0,4 kg oskalade räkor.
                      0,4 kg gröna ärtor
                      15 gram musslor
                      1 tsk askorbinsyra (C-vitamin)
                      15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)

                      Det finns flera varianter av malawimix, grundreceptet brukar vara lika del ärtor som oskalade räkor sen kan man variera mängden grönt utifrån det fiskbestånd man har i karet!

                      Själv tar jag bort gelatinet, har i spirulina samt hackad förvälld spenat samt tar ungefär dubbel dos askorbinsyra till receptet.
                      Behövs det några mer vitaminer än C-vitamin? Läste ngt om multivitamin, kan man ta en vanlig brustabeltt multivitamin som vi människor brukar dricka iband och lösa upp i räkmixen, eller räcker det med askorbinsyra?
                      Sen undrar jag hur det är med Astaxin, ska vara bra för färgen, gäller det b bara för röda fiskar eller? Och hur många kapslar ska man isåfall använda?
                      Det är ju inte bra att överdosera vitaminer men ej heller att underdosera så...
                      Hälsningar //Baracudor
                      180 l. malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...