Hur gör paletter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Hur gör paletter?

    Jag har ett par palettciklider, honan har bott här ett tag. Hennes hane dog och för några dar sen kom det en ny hane.

    Nu ser jag att hon är efter honom hela tiden. Så fort han tittar fram är hon där och bråkar, han backar då, verkar rädd.
    Så gjorde hon aldrig med den andre hanen.

    Är det normalt? Gör dom så, ingår det i leken? Eller tycker dom inte om varandra?

    Jag har hört att om dom inte gillar varandra är det bättre att byta och prova med ett annat exemplar. Är detta en myt eller sanning?

    Lite råd och hjälp fore fint.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av svea
    Jag har ett par palettciklider, honan har bott här ett tag. Hennes hane dog och för några dar sen kom det en ny hane.

    Nu ser jag att hon är efter honom hela tiden. Så fort han tittar fram är hon där och bråkar, han backar då, verkar rädd.
    Så gjorde hon aldrig med den andre hanen.

    Är det normalt? Gör dom så, ingår det i leken? Eller tycker dom inte om varandra?

    Jag har hört att om dom inte gillar varandra är det bättre att byta och prova med ett annat exemplar. Är detta en myt eller sanning?

    Lite råd och hjälp fore fint.

    Halloj Svea!
    Jag har haft en hel del Palettciklider förr om åren, och jag måste säga att de kan vara lite "luriga" i sitt beteende ibland, speciellt jämfört med andra "lättlekta" ciklider. En grej, som inte har vunnit så stort gensvar här på forumet när jag nämnt det i andra trådar, är att min erfarenhet med just Palettciklider är att de behöver en viss yttre stimulans - alltså lite andra fiskar att "jaga" på för att verkligen blomma ut i lek och rejäl yngelvård. Kanske är det annorlunda idag, då möjligtvis en "tamare" stam är verksam, som med så många andra fina ciklider.
    Nåväl, vi har nu din etablerade hona där i karet - hanen har dött av någon anledning - men det betyder inte att honan på något sätt släpper sitt revir eller sina omgivningar som just sina. Kan det vara så att din nya hane är lite ung, och till och med en aning liten (inte helt utvuxen ännu)?
    Jag tror att det är möjligt att honan i nuläget helt enkelt ser den nya hanen som en inkräktare i hennes revir - speciellt om han inte är ganska stöddig.
    En aspekt jag har kunnat studera genom åren, när det gäller Palettciklider, är att det är lättare att introducera nya honor till etablerade hanar - än, som i ditt fall tvärtom.

    Vad har du för andra fiskar i ditt kar?

    Ett trick som jag ofta gjorde, för att starta upp Palettciklider, var att ha fler honor än hanar i ett initialskede. Honorna har en tendens att bli leksugna om de får "mäta" sig med varandra - då de ofta står med böjda kroppar mot varandra för att vinna kampen om hanens gunst.

    Som sagt, om Palettcikliderna får lite utmaningar från andra fiskar brukar det bli så att de sätter igång parbildning och lek. En ganska kraftig ny hane är att rekommendera som ny partner till din gamla hona. Om ingenting hjälper så kan kanske ett introducerande av ytterligare en hona göra susen.
    Om inte annat, om karets storlek och övrig fiskbesättning tillåter, kanske till och med en hane till kan göra att åtminstone ett par etableras.


    Detta sagt med utgångspunkt av de erfarenheter jag har från forna dagar, jag har inte haft Palettciklider sedan 70-talet... förra årtusendet... så de kanske beter sig helt annorlunda nu?

    Hoppas det ordnar sig! Lycka Till!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för svaret. Intressant att läsa. Det finns tips som jag kommer att tänka över.

      Den förra hanen var nog lite större. Men han är nog vuxen, skulle jag tro. Jag valde en av de lagom stora i butiken, kanske fel. Det fanns några stöddiga typer, men jag tänkte att en sån "tar över". Ville ha dem jämnstora. Hmmm...

      Det som oxå hänt är att ancistrusen tog deras grotta, som de använt när den förra hanen levde. Honan har varit där inne o grejat innan hanen dog.

      Så när hanen försvann passde malen på. Jag hade flyttat hans rot eftersom jag inte vill ha fler malyngel, då tog han saken i egna händer. Där finns yngel nu, har jag upptäckt!

      Har detta faktum stört honan och hon nu är sur på allt och alla? Jag har nu satt in en till grotta åt dem.
      Bör jag försöka byta ut honom mot en större, om det inte lugnar ner sej?

      Andra fiskar i karet: ancistrus, kilfläcksrasbora, kardinaltetra, en gammal gurami som ser ut som en muräna (!), pansarmalar, några platy. Inte nån utmaning för paletterna kanske.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur stor är hanen? Jag har förstått det som att honor kan ha svårt att ta hanar på allvar, om de är för unga, och inte tillräckligt stora, i honornas ögon. Hade ett par Geophagus brasiliensis för några år se´n, där jag köpte en lite mindre hane till en hona jag redan hade, och hon var på honom lite, och verkade inte riktigt acceptera honom, förmodligen på grund av att han var mindre än hon.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Svårt att mäta, han är inte framme så ofta. Men inte större än honan i alla fall. Ungefär lika stor.
          Det lutar åt att jag ber att få byta till större.
          Borde de inte upplyst om detta i butiken?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Då är han kanske för liten i hennes ögon. Tja, affärer verkar ibland vara bra på att undanhålla eller ge fel information för att få sälja, men de vet nog inte hur stor din hona är. Och de kanske inte tänker på att hanen förmodligen helst ska vara lite större än honan, när det handlar om arter där hanarna är större än jämgamla honor. Åtminstone är det min teori att det är därför din hona är lite grinig på hanen. Om du ger dem lite tid, och hanen får växa till sig lite, så löser det sig nog.

            Säker på att det är en hane förresten?
            Senast redigerad av Shepard; 03 January 2008, 22:51.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ja, jag kan bara återigen hålla med Micke_A!
              Det tycks, som jag litegrannna anade, att hanen kan vara lite liten, och att honan därför inte riktigt "går igång" på hanen.
              Zooaffärer skiter i allmänhet i hur deras fiskar funkar kontra de fiskar man har hemma - såvida man inte riktigt ordentligt talar om vilka förhållande man har i burken - eller har etablerat en stadig kontakt med handlarna i Z-shopen.

              Hoppas det blir ordning på dina två Paletter såsmåningom - och att de får lite "jagatrigg" på de andra fiskarna och bildar ett stadigt och duktigt par - det låter "djurplågigt" men det är ofta så en del ciklider funkar.

              Kommentar

              Arbetssätt...