Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrhappy
    • February 2006
    • 88

    Tropheus

    Jag funderar på att skaffa ett Tanganyika akvarium med någon art av Tropheus, N. brichardi och julidochromis eller snäcklekare. Men eftersom Tropheus är känsliga med maten så vet jag inte om det går, de ska ju ha mycket vegetabilisk mat. Så vad ska man helst mata dem med?
    Och framförallt funkar kombinationen av fiskarna?
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    #2
    Hur stort är karet? Ger du bara Troffarna rätt mat så tycker jag dom är ganska lätta att hålla. Jag ger mina Räkmix, Africana Mix, Mysis, Stenbitsrom och dom är hur friska som helst och leker hela tiden.

    Tycker du skall avstå från Brichardin då dom stör dom andra fiskarna rätt mycket, men annars låter det perfekt.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Se upp för prinsessor, om du inte har ett stort kar...helst 500 och över. Och om du ska ha sådana, släpp i dom allra sist, när de andra fiskarna bott in sig i sina territorium.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Mrhappy
        • February 2006
        • 88

        #4
        Jag har inte köpt akvariet än men jag tror det blir ett 375 l akvarium. Jag läste precis i Back To Nature, Tanganyikaciklider att man inte ska mata Tropheus med Tubifex, Röda mygglarver (gäller alla fiskar i Malawi o Tanganyika), oxhjärta och artemia. Så det var nog inte så svårt med matningen i alla fall.
        Prinsessor kräver väl inte ett 500 l akvarium? I artbeskrivningarna står det ett minimum på 80 l. Jag passade på att fråga på Djurmagasinet i Jönköping om Tropheus och prinsessor när jag ändå frågade här och där sa de att skulle funka. Så nu vet jag inte vem jag ska lita på.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Grejen med prinsessor är att de, liksom ett fåtal andra Neolamprologus-arter, bildar kolonier med gemensamt försvar. Dvs avkomman till ditt första par kommer att hjälpa föräldrarna att föda upp fler ungar och att försvara reviret. Dvs de har en tendens att ta över hela akvariet, för till och med stora ciklider får problem när en hel svärm prinsessor anfaller. Dvs ett par prinsessor går bra att hålla i ett litet kar, men när de bildar koloni kan de, beroende på de andra fiskarna, gå dåligt med andra fiskar om karet inte är mycket stort.

          Ytterligare en komplikation är att Tropheus är fantastiskt, häpnadsväckande aggressiva... men bara mot varandra. Regeln verkar vara att de inte ens försvarar sig mot andra fiskar, och får däng av t.ex. prinsessor trots att prinsessorna är mycket mindre och egentligen inte så där fasansfullt elaka ciklider.

          Hur många Tropheus har du tänkt ha? Det finns tydligen nåt slags regel att man bör ha cirka en tropheus per tio liter akvarie (dvs i ditt fall cirka 35 st) för att hindra att stimmet skall kunna enas om vilken medlem av stimmet de skall döda först. Det blir förstås ganska dyrt, men jag tror i alla fall personligen inte jag skulle ha färre än 20, oavsett storlek på karet eller vilken art av Tropheus det var, och fler är bättre.

          Vad gäller matningen tror jag det överdrivs en smula. Jag håller med din bok om att de matvaror du räknar upp inte är lämpligt foder, men SÅ fantastiskt känsliga är de inte. Dessutom kan prinsessor, jullar mfl äta foder avsett för Tropheus.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Vad gäller matningen tror jag det överdrivs en smula. Jag håller med din bok om att de matvaror du räknar upp inte är lämpligt foder, men SÅ fantastiskt känsliga är de inte. Dessutom kan prinsessor, jullar mfl äta foder avsett för Tropheus.
            Min personliga erfarenhet är detta med matning inte alls överdrivs - snarare tvärtom. Den främsta orsaken till att Tanganyika inte alls är så populärt idag som de var för 10-15 år sedan är alla bekymren med troffarna: just dessa fiskar har ju alltid varit de särklassigt mest populära tanganyikorna och när folk tröttnar på dom så försvinner de flesta tanganyikaakvarister. Tråkigt eftersom det faktikst finns många andra otroligt intressanata tanganyikor.

            En rejäl grupp med troffar (minst 20) samt matning med fiberrik kost så brukar det funka. Som sällskap skall man kanske inte välja extrema carnivora, men i övrigt så har köttätande fiskar lättare att klara fiberrik kost, än vad herbivora klarar kött.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              #7
              Att troffarna inte ger tillbaka på andra fiskar stämmer inte, jag har Helianthus tillsammans med dom ( en Prinsessvariant), och blir troffarna bara uppretade tillräckligt så åker sessorna i backen så att det ryker om det, dom har inte så mycket att hämta mot en stor troffe.

              Angående Brichardin så tycker jag ändå du skall avstå från att skaffa denna fisken, då den tar desto större revir desto större kar. Dom skulle säkert kunna ta et revir på 200 liter om du köper ett på 375 liter.

              Bara mina tips utav egna erfarenheter.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av 127bubbel
                Att troffarna inte ger tillbaka på andra fiskar stämmer inte ---
                Angående Brichardin så tycker jag ändå du skall avstå från att skaffa denna fisken, då den tar --- et revir på 200 liter om du köper ett på 375 liter.
                Du motsäger dig själv där.

                Min personliga erfarenhet är detta med matning inte alls överdrivs - snarare tvärtom. Den främsta orsaken till att Tanganyika inte alls är så populärt idag som de var för 10-15 år sedan är alla bekymren med troffarna
                Visst, och jag håller som sagt med om att utfordra troffar med oxhjärta och röda mygglarver är att tigga om problem, men jag misstänker svårigheten att balansera deras extrema aggressivitet mot varandra och relativa mesighet mot andra arter är en större bidragande anledning till troffe-bekymmer än kosten. Det är trots allt ganska lätt att ge dem en rimlig kost.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  #9
                  Jag odlar Moorii i sällskapskar, och dom läxar lätt upp en Prinsessa. Och jag motsäger inte mig själv Brichardi tar stora revir, och stör dom andra fiskarna när dom skall leka och så vidare, Moorii ger tillbaka och dom tar absolut inte bara skit. Det kan du läsa om i MaxB tanganyika tråd också, där han berättar lite om att Moorii ställer till det lite ibland för hans Gracilisar.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mrhappy
                    Jag har inte köpt akvariet än men jag tror det blir ett 375 l akvarium. Jag läste precis i Back To Nature, Tanganyikaciklider att man inte ska mata Tropheus med Tubifex, Röda mygglarver (gäller alla fiskar i Malawi o Tanganyika), oxhjärta och artemia. Så det var nog inte så svårt med matningen i alla fall.
                    Prinsessor kräver väl inte ett 500 l akvarium? I artbeskrivningarna står det ett minimum på 80 l. Jag passade på att fråga på Djurmagasinet i Jönköping om Tropheus och prinsessor när jag ändå frågade här och där sa de att skulle funka. Så nu vet jag inte vem jag ska lita på.
                    Jo, visst kan du brichardi i ett 80-liters, men då ser de hela akvariet som sitt eget. Du kan knappast ha några andra fiskar där då.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Mrhappy
                      • February 2006
                      • 88

                      #11
                      Jag hade tänkt ha ca 15 stycken Tropheus, men jag kanske köper 20 stycken om ni rekomenderar det. Men kan jag ha Tropheus tillsammans med prinsessor eller ska jag helt undvika prinsessorna?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...