Ny på Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J A D E
    • January 2005
    • 63

    Ny på Malawi

    Hej!
    Tänkte dra igång mitt ca140L pelarakvarium som Malawi efter flera år som SA.
    Malawi är nytt för mig, så tips, ideer och förslag tas gärna emot.

    Kortfattat är då akvariet ståeende på högkant, borrat i botten med två hål.
    Ett för insug till ytterfiltret och det andra som retur.
    Jag har tänkt mig Biltemas blästersand som botten och ev. hålsten att bygga ett röse på höjden med.
    Ljusrampen är ombyggd, så nu finns där två rör med reflektorer
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Tror faktiskt inte att jag skulle rekomendera malawi till ett sådant akvarium. Kanske skulle titta lite på Tanganyika istället om du vill skifta till något annat än SA.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • J A D E
      • January 2005
      • 63

      #3
      Då Jag vet att bottenytan är liten tänkte jag bygga ett riktigt högt röse ifrån botten till ytan, så att reviret kan tas på det sättet ev.i hålsten.
      Jag hade helst sett att jag haft ett större akvarium men nu är det som det är och i framtiden blir troligtvis större.
      Utifrån förutsättningarna vill jag att det skall bli så bra som möjligt.
      I akvariet tänkte jag även stoppa i en cirkulationspump på 750L/h

      Kommentar

      • mammas nya kille
        • July 2007
        • 203

        #4
        hur högt är karet? bygg upp ett rejält torn med hålsten, se till att det blir stabilt bara. kanske passa på att säga att sådan vit sten sällan förblir vit, så slipper du bli besviken sen när dom blir gröna lr bruna =)
        vet inte hur cirkulationen blir i ett cylinderkar, men i mitt förra 180l malawi så hade jag ett ytterfilter på 1200l/h (enligt tillverkaren, kanske pumpar 600 egentligen) och två cirkulationspumpar på 1000l/h, och det tyckte jag verkade lagom för fisken. du kanske kommer vilja ha lite mer kräm.

        passa dig för dom mest revirhävdande fiskarna bara, annars lär det bli mycket slagsmål.

        Kommentar

        • J A D E
          • January 2005
          • 63

          #5
          Ursprungligen postat av mammas nya kille
          hur högt är karet? bygg upp ett rejält torn med hålsten, se till att det blir stabilt bara. kanske passa på att säga att sådan vit sten sällan förblir vit, så slipper du bli besviken sen när dom blir gröna lr bruna =)
          vet inte hur cirkulationen blir i ett cylinderkar, men i mitt förra 180l malawi så hade jag ett ytterfilter på 1200l/h (enligt tillverkaren, kanske pumpar 600 egentligen) och två cirkulationspumpar på 1000l/h, och det tyckte jag verkade lagom för fisken. du kanske kommer vilja ha lite mer kräm.

          passa dig för dom mest revirhävdande fiskarna bara, annars lär det bli mycket slagsmål.
          Min tanke var att bygga röset med hjälp av hålstenen å silikon för att få det stabilt, hålstenen tänkte jag utifrån malwis kärlek till håligheter å grottor,
          när det gäller cirkulationen är tanken att då väggarna är korta får vattnet fart runt om iaf , men ev kanske man får kompletera med en till....senare
          När det gäller måtten på karet får jag återkomma, måste upp på vinden å mäta, vi har precis flyttat.

          Finns det något bra alternativ till hålsten? (å andra sidan är inte malawisjön inte algfri ;-) )
          Är blästersanden bra?
          Några tips ang ljus?

          mvh. J A D E
          Senast redigerad av J A D E; 31 December 2007, 16:34.

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #6
            jag har har köpt blästersand på biltema, den behöver man inte tvätta. Den på jula därimot är skitigare. Jag föredrar sten från vår natur, men smaken är olika.
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • mammas nya kille
              • July 2007
              • 203

              #7
              jag körde med hålsten, det var perfekt. är riktigt snyggt också, lätt att bygga med också. jag hade faxegrus, det fick jag tvätta ett antal omgångar, tog hur många timmar som helst, undvik det om du kan =)

              ett ljusrör med blått och ett med rött tyckte jag var optimalt, men så hade jag ju mycket röda o blåa fiskar =) men det ger ett fräckt sken och fiskarna blev nästan fluorescerande, riktigt coolt...

              kör på hålsten, tycker jag iaf =)

              vart bor du? har en 30-40 kg i garderoben hehe.

              Kommentar

              • J A D E
                • January 2005
                • 63

                #8
                Ursprungligen postat av mammas nya kille
                jag körde med hålsten, det var perfekt. är riktigt snyggt också, lätt att bygga med också. jag hade faxegrus, det fick jag tvätta ett antal omgångar, tog hur många timmar som helst, undvik det om du kan =)

                ett ljusrör med blått och ett med rött tyckte jag var optimalt, men så hade jag ju mycket röda o blåa fiskar =) men det ger ett fräckt sken och fiskarna blev nästan fluorescerande, riktigt coolt...

                kör på hålsten, tycker jag iaf =)

                vart bor du? har en 30-40 kg i garderoben hehe.
                Jag bor i Sthlm.
                ....annars hade man kanske tagit en sväng om din garderob.........föresten, varför ligger dom där?

                tips på fiskar, antal osv. ?
                Jag har en tanke om att kanske köra 3 sorter med 5 av varje ungfisk
                ca 4-5cm. Är jag rätt ute då?

                Kommentar

                • J A D E
                  • January 2005
                  • 63

                  #9
                  Ursprungligen postat av Långås
                  Tror faktiskt inte att jag skulle rekomendera malawi till ett sådant akvarium. Kanske skulle titta lite på Tanganyika istället om du vill skifta till något annat än SA.
                  Okey, jag vet mkt lite om Tanganyika, men berätta gärna mer.
                  Behöver inte dom lika stor bottenyta som malawi, eller vad gör att de lämpar sig bättre?
                  Inriktningen är fn malawi men öronen/ögonen är öppna.......

                  Som sagt vet jag att akvariets form inte är det opptimala men jag är av den uppfattningen att man måste göra det så bra det går.

                  Många talade tex. om för mig att det inte gick att köra SA i det tidigare, men det var väldigt lyckat under flera år.

                  Jag har inte bråttom att dra igång utan gör nu lite förarbete med hjälp av er på forumet.
                  Tacksam för alla svar!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det finns gott om Tanganyikaciklider som är små nog att passa i mindre kar, bland annat snäcklekande arter. Skötseln och inredningen är likadan som för malawis. Titta lite på multifasciatus, ocellatus och stappersi, bland annat.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • J A D E
                      • January 2005
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Det finns gott om Tanganyikaciklider som är små nog att passa i mindre kar, bland annat snäcklekande arter. Skötseln och inredningen är likadan som för malawis. Titta lite på multifasciatus, ocellatus och stappersi, bland annat.
                      vad jag förstår behöver dessa alla bottenyta, stämmer det?
                      akvariet står på högkant och därför vill jag ha fisk i alla delar botten mitten och vid nära ytan.

                      Tittar gärna på fler förslag



                      men det lutar fortfarande åt malawi så kom gärna med förslag
                      på detta också

                      Funderar även på det här med bikarbonat och ev.en skvätt salt. vad säger ni om detta?

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        hejsan..
                        Tycker du ska köra med biltemasblästersand. det gör jag och jag är riktigt nöjd har dock blandat i lite annan sand för att de ska se lite naturligare ut.
                        jag har inte bikarbonat i mitt kar kör med kalkfaltiga snäckor i ytterfiltret istället funkar för mig har et på kring 8 och tyvär lite lågt kh på 4-5 =\..
                        Jag har nu golden och ska köpa mig socolofi och benga så snart jag hitter dem.
                        tycker det blir en shysst mix men har lite större kar änn dig (260L) men du borde vell kunna ha några socolofi och golden?

                        Kommentar

                        • bessa
                          • October 2007
                          • 266

                          #13
                          Ursprungligen postat av J A D E
                          vad jag förstår behöver dessa alla bottenyta, stämmer det?
                          akvariet står på högkant och därför vill jag ha fisk i alla delar botten mitten och vid nära ytan.

                          Tittar gärna på fler förslag



                          men det lutar fortfarande åt malawi så kom gärna med förslag
                          på detta också

                          Funderar även på det här med bikarbonat och ev.en skvätt salt. vad säger ni om detta?

                          JAg tycker din ide är kul kanse nått å testa =)
                          Katt +Fisk = Älskade

                          Kommentar

                          • J A D E
                            • January 2005
                            • 63

                            #14
                            förslag på fiskar?

                            Kommentar

                            • Koksalt
                              • November 2007
                              • 498

                              #15
                              Ursprungligen postat av J A D E
                              förslag på fiskar?
                              Nu vet jag ju inte måtten... Men små Malawi kan väl fungera? Typ dom som jag har i mitt.. Nackdelen är ju att ditt kar är ganska så högt i relation till bottenytan om jag inte missförstått?

                              Mina (golden och Rödzebra) går mycket på botten..

                              Min tips unga golden eller unga rödzebra.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                              Kommentar

                              Arbetssätt...