Jack Dempsey och Jack Dempsey?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    Jack Dempsey och Jack Dempsey?

    Letade i artsöken å hittade 2 (3) st Jack dempsey.

    varför kallas denna lika som sina artfränder i Amerikat?
    Naevochromis chrysogaster

    de andra är ju
    Rocio octofasciata och
    Rocio octofasciata blue

    den sistnämnda ..är det den samme som Electric blue Jack Dempsey? eller är den ännu en avart?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Handelsnamn är ju just inget annat än handelsnamn och det är rätt vanligt att flera arter kan ha samma handelsnamn. Handelsnamn är överhuvudtaget rätt ofta ett uselt sätt att "identifiera" arter på - bättre att hålla sig till de vetsnskapliga.

    Rocio octofasciata och Rocio octofasciata, blue är samma art sedan finns det olika åsikter huruvida "blue-varianten" av den vanliga är en naturform eller en avelsform
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Rocio? Ja, vetenskapliga namn är att föredra, eftersom handelsnamn kan vara förvirrande, med samma namn på olika fiskar, och ibland verkar det till och med som om importörer och affärer hittar på egna, för att få fisken att verka "häftigare". Dessutom så är de vetenskapliga namnen samma i alla länder, medan ett svenskt handelsnamn ju är lite svårt att förstå för en engelsman. Men om de håller på och byter ut de latinska namnen på en del fiskar som folk byter underkläder, så är det ju lite svårt att hänga med i svängarna

      Det verkar som om särskilt affärer, som ju ofta verkar pigga på att "uppfinna" nya handelsnamn, är rätt dåliga på att ta till sig nya vetenskapliga namn. Hur som helst så tror jag att den centralamerikanska Jack Dempseyn var den som fick sitt handelsnamn först, förmodar att den är äldre i hobbyn.
      Senast redigerad av Shepard; 31 December 2007, 12:55.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • nesseman
        • December 2007
        • 362

        #4
        ja då lär man ju iaf gå efter de vetenskapliga när man handlar..
        tycker inte att den Jack dempsey blue på bilden här på zoopet liknar de EBJD som ja hittat bilder på är lika..Men det kan förstås skilja mycket på färger fisk från fisk.

        Edit: verkar va mest hur ljuset faller på dom stackarna..tycker nog att den "vanliga" Jack Dempseyn är snyggast..
        Senast redigerad av nesseman; 31 December 2007, 12:58.

        Kommentar

        Arbetssätt...