Lek tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweden
    • December 2007
    • 4

    Lek tips

    Hej !

    Finns det några tips för att få Labidochromis caeruleus, Kakusa eller
    Metriaclima lombardoi att leka ?
    Har båda sorter med bägge kön och hannarna verkar lekbenägna, hur ofta kan honor ge rom ?
    Tacksam för all info.

    Jag möblerade om lite och hade i lite bikarbonat som jag läst här att malawi sjön är bekant med, de är ganska unga, köpte dem för 3 månader sedan men de minsta är ca 5-6 cm, en hona har faktiskt en liten dubbel-haka nu i dag, tyckte det blev mer "fart" på dem efter ommöbleringen med fler gömställen, men jag är inte säker på att det är rom i munnen men jag tror faktiskt det, hur många yngel brukar en sådan Kakusa få ? för det är den som har dubbelhakan.
    Tar man bort honan till ett yngelkar efter 14 dagar ?
    Vad matar man ciklid yngel med ?

    Tack för responsen !!! MVH///Sweden.

    MVH///Sweden.
    Senast redigerad av Sweden; 31 December 2007, 16:15.
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    #2
    mina labidochrolis hongi har precis lekt, dom lekte i dag, ja hare 2 hörn me stenar, en rot(den dom lekte under) och nåra få växter, hur stora är dom?, dom kanske inte är könsmogna än om du nyligen köpt dom.

    Kommentar

    • Mikael_S
      • June 2006
      • 48

      #3
      De arter du har bör vara över en ca 5-7 cm innan de är könsmogna.

      Jag har varit med om en hona som ruvade 3 ggr på ca 3-4 månader och fullbordade alla lekar. Men det är dock inte bra för honorna att utsättas för sådant påfrestande arbete. Då de magrar väldigt fort och risken för att dö ökar.

      Prova att öka mängden matningar under en veckas tid och gör ett stort vattenbyte, 50% med lite kallare vatten. Sen låter du dem svälta i 2-3 dagar, (skadar dem inte på något sätt) så ska du nog få lek på dem. Om inte så ge inte upp hoppet, det kommer så småningom.

      Lycka till!
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Sacrium
        • February 2004
        • 672

        #4
        ´Förändringar överlag kan trigga till lek. Ha släckt i akvariet en dag, kallare vatten vid vattenbyten, låt bli mat ett par dagar. Möblera om lite i karet osv osv.
        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

        Kommentar

        • Sweden
          • December 2007
          • 4

          #5
          Kakusa, Golden

          Hur många yngel brukar en Kakusa få ? för det är den som har dubbelhakan.
          Tar man bort honan till ett yngelkar efter 14 dagar ?

          Vad matar man ciklid yngel med ?
          Något annat jag bör känna till ?

          Den här fisken måste väl alla älska, tycker de är otroligt vackra och charmiga !!


          Tack för responsen !!! MVH///Sweden.

          MVH///Sweden.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av Sweden
            Hur många yngel brukar en Kakusa få ? för det är den som har dubbelhakan.
            Tar man bort honan till ett yngelkar efter 14 dagar ?
            Vad matar man ciklid yngel med ?
            Något annat jag bör känna till ?

            Den här fisken måste väl alla älska, tycker de är otroligt vackra och charmiga !!


            Tack för responsen !!! MVH///Sweden.

            MVH///Sweden.
            En golden brukar få kullar på 20-25 när de är vuxna, men då de är små och nyligen könsmogna brukar kullarna inte bli störra än 10 stycken.
            Honan kan man ta bort så fort man ser att hon "tuggar" för då minskar man stressen för henne så hon i lugn och ro kan täka på sina små. Efteråt är det även bra om hon kan gå några dagar med ynglen och äta upp sig så hon inte är svulten när hon kommer tillbaka i stora karet.
            Ynglen matar man med räkmix eller annan lämplig mat som går lätt att smula sönder.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            Arbetssätt...