Paletttisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Paletttisar

    Nu har mina paletter fått en omgång ägg i sin lilla söta kruka och vaktar dom.
    upptäckte det igår
    joo.. jag tängta att när dom kläcks så kommer dom ju åka omkring med föräldrarna och sedan så simmar dom runt med dom.
    Kan man inte ta upp typ hälften och lägga i ett annat akvarium?
    Så att dom inte "försvinner"

    Tacksam för svar gott nytt år
    Katt +Fisk = Älskade

  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Det ska nog inte vara några problem, men om det är första gången dom leker, så brukar det inte bli så många yngel, och om du ska ta bort hälften så kanske det bara är ett fåtal kvar, och då brukar föräldrarna strunta i dessa och äta upp dom för att föräldrarna antagligen inte tycker det är värt det. Är inte 100% säker på saken, nån får gärna rätta mig.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Vic
      Det ska nog inte vara några problem, men om det är första gången dom leker, så brukar det inte bli så många yngel, och om du ska ta bort hälften så kanske det bara är ett fåtal kvar, och då brukar föräldrarna strunta i dessa och äta upp dom för att föräldrarna antagligen inte tycker det är värt det. Är inte 100% säker på saken, nån får gärna rätta mig.
      Jag tror att ska man flytta nån överhuvudtaget ska man flytta alla, börjar man hova upp yngel eller hur man nu tar upp dom så blir föräldrarna så stressade att dom struntar i yngel som är kvar.

      Men ynglen växer bättre om dom får gå med sina föräldrar. Vad har du för andra fiskar där ynglen kommer att vara.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        jag har 3 st palettyngel som jag hade sedan förra kullen och ett platy yngel.
        Dom andra paletterna är ca två veckor (från att dom började simma runt i akvariet med föräldrarna) så dom är ca o,8 cm långa.
        Dom är i ett 25 liters akvarium
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          Hjälp! det börjar bli akut
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Låt dom vara kvar.
            har större chans o överleva med föräldrarna än själva flytten till ett nytt akvarie,
            samt vända du bara snart kommer nästa kull o nästa ... blir större o större kullar varje gång .. tillslut kommer du va så trött på dom så du blir iriterad ... svårt o bli av med alla yngel
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              jag tog upp 6 st när jag såg att de börjar minska i antal. De andra fiskarna tog dem. De har växt upp nu. Men några nya kullar har det inte blivit, tyvärr.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • bessa
                • October 2007
                • 266

                #8
                Det kommer nog efter tiden
                Hmmmm... jag ska nog flytta över dom efter en vecka
                Katt +Fisk = Älskade

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Nej inte efter en V då är dom alderles för små
                  vänta 3-4v
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • bessa
                    • October 2007
                    • 266

                    #10
                    okej
                    Katt +Fisk = Älskade

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      kan påpeka också att vist är de kul i början med pallet yngel och man är lite blödig o vill spara dom synd o låta dom bli mat osv.

                      Tänk på att du kommer ha Massor med yngel snart o dom kommer sen börja yngla av sig.
                      Såvidare du inte täker köpa fler akvarium så kanske du ska låte naturen ha sin gång.
                      Kan vara svårt o bli av med yngel efter ett tag då inte ens buikerna tar imot dom gratis o då tvingas du kanske avliva dom pga platsbrist
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • bessa
                        • October 2007
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av mayday
                        kan påpeka också att vist är de kul i början med pallet yngel och man är lite blödig o vill spara dom synd o låta dom bli mat osv.

                        Tänk på att du kommer ha Massor med yngel snart o dom kommer sen börja yngla av sig.
                        Såvidare du inte täker köpa fler akvarium så kanske du ska låte naturen ha sin gång.
                        Kan vara svårt o bli av med yngel efter ett tag då inte ens buikerna tar imot dom gratis o då tvingas du kanske avliva dom pga platsbrist
                        mmm.. det är sant men jag har köpare som gärna köper från mig
                        Katt +Fisk = Älskade

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          då har du tur. kan bli jobbit annars... har en sysster som sitter me 30 yngel som ingen vill ha
                          jag va smart o gav henne ett par av mina yngel ... sen gav ja bort dom ja hadde ... aldrig mer paletter ... värre än guppis o föröka sig
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...