Fånga yngel ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Fånga yngel ??

    Hejsan..

    om det är någon som har läst mitt andra inlägg så efterlyser jag ett sätt att fånga ett litet malawi yngel som gömmer sig bland stenarna och inte får i sig tillräckligt med mat. någons som har tips på hur jag kan göra? eller är det try and error som gäller? försökte förut i 50minuter utan framgång. =\..
    vill dock inte ta ut stenarna för jag har äntligen lyckats att få det som jag villa ha det (Inte Lätt!!!!!!)


    Axel
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Om du kommer åt, så kan du ju försöka att suga ut det med en slang. Det brukar funka rätt bra så länge det inte är ett stort yngel.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ja slangmetoden har man ju allt använt sig av på yngel.
      Annars så brukar jag hålla håven stilla, och sedan använda ett plaströr som jag föser fisken med mot håven, så den skall känna håven som en trygghet.
      Plaströret kan man stöta mot fisken med ett par gånger så den blir "farlig".

      Vuxna fiskar tycker jag man fångar bäst genom att bara ta det lugnt och själv få låta de simma in i håven.

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Ta en ½-liters PET-flaska. Borra massor med småhål i nedre halvan av flaskan. Skär av flaskan där halsen slutar smalna av. Vänd nu den övre delen av flaskan och sätt fast den med öppningen "inne" i flaskan. Peta nu in lite foder i flaskan och sänk ner den på botten. Så snart ynglet simmat in i flaskan kan du nu lyfta upp hela paketet och flytta det till där du vill ha den.
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          okej.. tack så mycket för alla bra förslag.
          skall testa de olika nu med en gång .. återkommer med vilket som lyckades

          Men har också kommit på att jag kommer få ett STORT problem med eventuella mammor som ruvar. hur tusan skall man få upp dem? de går ju inte att locka med mat. ..



          Axel

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av patdah
            Ta en ½-liters PET-flaska. Borra massor med småhål i nedre halvan av flaskan. Skär av flaskan där halsen slutar smalna av. Vänd nu den övre delen av flaskan och sätt fast den med öppningen "inne" i flaskan. Peta nu in lite foder i flaskan och sänk ner den på botten. Så snart ynglet simmat in i flaskan kan du nu lyfta upp hela paketet och flytta det till där du vill ha den.
            Om man är riktigt snitsig, kan man "fininställa" fällan genom att borra olika stora hål i korkar som man skruvar på öppningen i PET-flaskan.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av axeisi
              okej.. tack så mycket för alla bra förslag.
              skall testa de olika nu med en gång .. återkommer med vilket som lyckades

              Men har också kommit på att jag kommer få ett STORT problem med eventuella mammor som ruvar. hur tusan skall man få upp dem? de går ju inte att locka med mat. ..



              Axel
              Gör en likadan fälla som ovan, men vira svart eltejp runt (ha hålen kvar, dock!). Ruvande honor gillar mörka hålor. Sedan får man hoppas att hon simmar in där. Det funkar för mej ibland, iallafall...men alla honor är inte så dumma att de simmar in där!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                Smart!....

                Men om de inte gör det? är det bara att riva upp allt då? och simmar inte de andra fiskarna inn efter?
                Senast redigerad av axeisi; 22 December 2007, 11:01.

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  woho fick tag i ynglet med hjälp av en sånn fälla får ta "mamma problemet" när det bli aktuellt. hehe

                  Tack för tipsen ännu en gång:=

                  Kommentar

                  Arbetssätt...