Matmängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nystan1
    • March 2007
    • 15

    Matmängd?

    Hej!

    Vi har ett 240-literskar med 20 Malawiciklider och två malar. Igår köpte vi tre nya fiskar (pärlzebror) som var ganska små. FÖR små har vi förstått så här i efterhand, då två av dem slutade som mat för de större fiskarna.
    De största bestarna är ca 12 cm långa, och har blivit ganska hetsiga det senaste.
    Vi bytte mat för ett tag sedan, från Artemia räkmix till Ruto Malawimix. Vi tycker att det var lugnare innan matbytet och funderar på om det kan vara en annan koncentration mat i den nya, så att de får för lite mat nu (var det någon som förstod det där?).

    Finns det någon tumregel för hur mycket mat de ska få, typ Xgram/cm fisk?
    Och är det någon som har tips på bra mat som är lätta att få tag på?

    Tacksam för svar då vi ej vill svälta våra fiskar..

    MVH Kajsa.
    Senast redigerad av nystan1; 09 December 2007, 18:40.
    MVH Kajsa
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Man ser ju på fisken om den skulle magra, och risken att vår akvariefisk får för lite mat är obefintlig skulle jag vilja påstå. Fiskar i naturen är generellt sett betydligt slankare än de vi håller i våra akvarium.

    Jag kan inte uttala mig om de olika fodren du nämner, men jag antar att de bägge är någon form av räkmix. Räkmix är ett bra foder för Malawiciklider. Det bästa är att göra det själv, det är enkelt! Men visst kan det skilja i hur stor andel protein fodret innehåller.

    Jag har däremot erfarenhet vad beträffar många Malawi att "välfyllda bukar" generellt sett brukar kunna hålla aggressionen på en lägre nivå i karet. Vissa arter kan vara väldigt "mataggressiv" när de utfodras, vissa individer kan tom. frenetiskt "vakta" ex. en bit räkmix som ligger på botten...

    Som sagt, ingen risk att ni matar för lite skulle jag tro, 1-2 gånger/dag, med en mängd som äts upp ganska omgående

    Många malawiciklider är starkt revirhävdande, det är ett naturligt beteende för många av dem. Att ha många fiskar (gärna av ett fåtal arter), dvs ett tätt bestånd, brukar också kunna hämma eller åtminstone fördela aggressionen. Vet ej vilka arter ni har i karet förvisso....
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • nystan1
      • March 2007
      • 15

      #3
      Men är det "tvåminuters-regeln" som gäller för att man ska veta att de fått tillräckligt? För det vi ger tar slut på ca 20 sekunder. Tycker ändå att det är rätt stora bitar..
      Sen är ju inte alla fiskarna stora heller, storleken variera mellan 3 och 12 cm ungefär.
      Funderar även på om man skulle variera med nån sorts flingfoder eller pellets?
      MVH Kajsa

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Det låter som att du matar lagom mycket men det är svårt att säga exakt. Jag brukar mata så pass att ingen mat lägger sig på botten om jag har vuxna djur (gäller ex. Malawi). Bättre att du matar lite lagom i flera omgångar istället för mycket på en gång. Du kan prova att utfodra flera gånger per dygn om du vill. När man ser att de stora tagit för sig ordentligt kan man dessutom finfördela lite mix med fingrarna till de små eftersom problemet blir att få tillräckligt med mat till de små rackarna om man har sådan variation på fiskstorleken. Man kan komplettera med annat foder om man vill, räkmixen duger gott att leva på men vill man så kan ex. lite fryst artemia eller svarta mygglarver vara trevligt att krydda matsedeln med. På våren är levande mygglarver ett mycket uppskattat inslag i dieten om man orkar ge sig ut i pölarna och fånga lite...

        Vill du så kan du ju även prova att utfodra hårdare, när du ser att mat blir liggande på botten vet du att du matat för mycket. Tänk på att det finns risk för kraftigt försämrad vattenkvalitet om mat blir liggande kvar bara!
        Senast redigerad av Hagi; 10 December 2007, 06:53.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          hmm.. är helt nybörjare på frysfoder fronten så jag undrar om man ska ge fiskarna (malawi ca 13st) fryst frysfoder eller skall man låta det tina ock ska man lägga i en stor bit 3x2cm? (för mycket?) eller flera små bitar 0.5x0.5 ???

          som sagt helt nybörjare så skratta inte:P

          Kommentar

          • jompa.h1
            • June 2007
            • 5

            #6
            jag tycker att du ska dela upp det ,på flera småbitar typ, det du skrev.du behöver inte tina upp det,bara att skicka i
            jompa.h1

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              okej.. tackar. nu vet jag lite mer

              Kommentar

              Arbetssätt...