funkar detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    funkar detta?

    hallå alla

    jag har nu funderat på att gå över till malawi ciklider, har tröttnat på SA nu eftersom jag har haft det länge nu...de ciklider jag har tänkt är socolofi och golden, har redan 5 st av varje men i yngelstorlek, så jag vet inte fördelningen än, men jag vill låta dem växa upp...men akvariet är på 237 liter och som bottenmatrial är 50 kilo blästersand och pumpen ligger på 800 l/h...jag ska inreda med sten, + någon liten växt (kan inte skippa växter)...blir det lagom med 5 golden och 5 socolofi?
    MVH macke_fisk
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #2
    Låter som en bra början tycker jag.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av surinam
      Låter som en bra början tycker jag.

      ok då kör jag på det...
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Skulle tro det vore bra att ha åtminstone 15-20 st i 237 liter, för att sprida ut aggressionerna lite.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Skulle tro det vore bra att ha åtminstone 15-20 st i 237 liter, för att sprida ut aggressionerna lite.

          okaj...men blir det inte för mycket fisk??....jag tänkte ha ancitrus där med för att försöka hålla algerna borta...men jag ska skaffa en art till då?... eller bara uttöka fiskbeståndet med kanske 5 st mer hos både socolofi och golden?
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jag brukar ha en tumregel på 1 fisk per 15 liter (15,8 fiskar för din del), och 1,5 art per 100 liter (dvs 3,5 arter för din del).
            Det gör att det inte blir smockfullt med fisk och inte för plottrigt.
            Som art 3 kanske du kunde kolla på Psudotropheus sp. Acei - en mycket trevlig och rätt snäll typ, som dessutom finns i flera olika färgvarianter. Jag har den blågula, men den svartblå med vita fenkanter är grymt snygg, den också.

            Men det funkar bra med bara golden och socolofi också.

            Ancistrus och malawi fungerar hur bra som helst ihop.


            Och hemskt välkommen till Malawi-träsket!!
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              ok...jahhh, Psudotropheus sp. Acei känner jag igen, den har vi på min skola, den blå varianten med, men jag tycker den inte är så fin, men funkar inte röd zebra med de arter jag ska ha??..eller den är kanske för tuff för dem...om inte röd zebran funkar så köper jag sp. acei då..

              tackar så mkt för den fina välkommnadet, Jens A.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                ok...jahhh, Psudotropheus sp. Acei känner jag igen, den har vi på min skola, den blå varianten med, men jag tycker den inte är så fin, men funkar inte röd zebra med de arter jag ska ha??..eller den är kanske för tuff för dem...om inte röd zebran funkar så köper jag sp. acei då..

                tackar så mkt för den fina välkommnadet, Jens A.
                Rödzebra fungerar bra, och även den finns i flera olika varianter. Det finns persikofärgade, orange, "super red" och melerade...och hanarna har också olika färger, de kan vara allt från blå till lite småporrigt ljusrosa. Den dominanta hanen blir ofta sådan, som min.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • bjuren
                  • November 2006
                  • 297

                  #9
                  Vill du ha fullvuxna golden kan du få köpa till vrakpris av mig om du vill! Funderar på att avveckla mitt 180 malawi så sakteliga...Dom har ynglat en massa gånger, så dom är friska o krya!

                  Mvh Patrik
                  Projekt just nu:
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Rödzebra fungerar bra, och även den finns i flera olika varianter. Det finns persikofärgade, orange, "super red" och melerade...och hanarna har också olika färger, de kan vara allt från blå till lite småporrigt ljusrosa. Den dominanta hanen blir ofta sådan, som min.

                    ok,,,då skaffar jag röd zebra idag då, danke för hjälp
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av bjuren
                      Vill du ha fullvuxna golden kan du få köpa till vrakpris av mig om du vill! Funderar på att avveckla mitt 180 malawi så sakteliga...Dom har ynglat en massa gånger, så dom är friska o krya!

                      Mvh Patrik

                      nä tack, jag köper hellre yngel så låter jag dem växa upp^^...tack annars för erbjudandet.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...