Malawi fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Malawi fråga?

    Hejsan
    har bestämt mig för att införskaffa mig malawisar så snart akvariet är redo för det (240L) och har blivigt rekomenderad att jag skall ha 15-20 st.

    men då kommer det ju inte bli naturligt alls och det kommer se ut som en ända tor fisk"soppa" och det vill jag verkligen inte.
    så jag undrar om man skulle kunna ha 1+3 golden 1+2 scofolio (stavning?)
    och 1+2 auloncara "hongi" (stavning?)
    Då samanlagt 10

    skulle det funka tror ni eller kommer de bråka för mycket?

    och funkar det att fodra dem med räkmix plus lite torrfoder?
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Jag tycker du gör rätt som nöjer dig med lite färre i ditt kar. Om det sedan blir problem är alltid svårt att säga men jag tycker det ser ganska safe ut med ditt förslag ovan.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      okej..

      om det blir problem? ska jag stoppa i ännu fler då ? och tror du det kan funka om jag skippar golden eller scofolio (stavning?) helt?

      Kommentar

      • marie78a
        • March 2007
        • 29

        #4
        skulle det bli bråk så bygg upp med sten eller något som gränsar av karet lite. så de kan ha egna revir, men som skrivet innan så borde det gå bra med de 3 sorter du valt.
        lycka till

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av axeisi
          okej..

          om det blir problem? ska jag stoppa i ännu fler då ? och tror du det kan funka om jag skippar golden eller scofolio (stavning?) helt?

          jag tror inte att det ska bli några problem, de arter du har valt är väldigt lugna av sig så jag tycker som Långås att det ser väldigt bra ut med din kombination...om det blir några problem så kan du alltid möblera om i akvariet, för då måste malawisar skapa sig nya revir och alla har en chans då att ta något revir...
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • nike83
            • November 2005
            • 354

            #6
            jag tror inte att Hongi är en Aulonocara! Hongi har jag upplevt som ganska så aggro mot andra fiskar och växter. de har ganska så stora tänder! vet att andra har haft Hongisar som var lugnare!

            jag tycker att du har plats för en till art!!! då du inte har tänkte dig så många individer av samma. dock är de viktigt att det finns mycket gömställen!!
            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              nej inte hongi menade Aulonocara baenschi :P
              de är vell inte så aggro?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Aulocara-arter är generellt lugnare än t ex mbunas, ja.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • nike83
                  • November 2005
                  • 354

                  #9
                  ett tips, vad jag har läst och erfart, är det svårt att introducera flera av samma art, när de andra redan har bott i akvariumet ett tag! det har jag fått lära den hårda vägen när de gäller Demasoni! så om du har bestämt dig för en art, så blire svårt att fylla på med den senare (om de finns några kvar av den gamla omgången dvs...)
                  Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                  5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av nike83
                    ett tips, vad jag har läst och erfart, är det svårt att introducera flera av samma art, när de andra redan har bott i akvariumet ett tag! det har jag fått lära den hårda vägen när de gäller Demasoni! så om du har bestämt dig för en art, så blire svårt att fylla på med den senare (om de finns några kvar av den gamla omgången dvs...)
                    Det gäller framförallt de lite tuffare arterna, som Demasoni, Maingano och Auratus.
                    T ex Golden, acei och rödzebra är lite mindre tuffa mot nykomlingar. Fast en sak jag märkt, är att ifall de man släpper i inte är könsmogna ännu (dvs någonstans mitt emellan yngel och vuxen), så bryr de sig inte så mycket om dom.
                    Men att ha gott om gömställen är viktigt!
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      Ursprungligen postat av nike83
                      ett tips, vad jag har läst och erfart, är det svårt att introducera flera av samma art, när de andra redan har bott i akvariumet ett tag! det har jag fått lära den hårda vägen när de gäller Demasoni! så om du har bestämt dig för en art, så blire svårt att fylla på med den senare (om de finns några kvar av den gamla omgången dvs...)

                      Gäller det bara samma sort eller blir de bittra på nykommlingar av andra arter också?

                      Kommentar

                      • Winston
                        • November 2004
                        • 12

                        #12
                        Den erfarenhet jag har av hongi, det är väldigt aggresiva fiskar.
                        mvh Mats
                        450 liters hörnakvarieprojekt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...