Lite frågor om palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meamon
    • October 2007
    • 29

    Lite frågor om palettciklider

    Tjnna jag undrar om man kan ha kvar inglen i akvariumet med föräldrarna efter 3veckor ? vilka andra fiskar passar ihop med paletter har hört att dom är aggresiva. tacksamm för alla svar !
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    DU kan ha kvar ynglen egentligen hur länge som helst. När det väl är dags för en ny lek på föräldrarna så kommer de att jaga iväg sin avkomma likadant som de jagar bort andra fiskar. Har själv haft ett antal generationer i samma kar då det var lite trixigt att fånga upp dem.

    Du kan ha många olika fiskar tillsammans med paletter, tetror, skalarer, malar, you name it.
    Vad du bör tänka på är att de som sagt kan bli aggresiva under leken och när de passar ynglen och bör därför inte ha "mesiga" fiskar såsom tex dvärggurami då de riskerar att bli uppskrämda i ett hörn i karet. Det brukar även vara lite krux att ha andra mindre ciklider i karet om det inte är tillräckligt stort då de blir behandlade på samma vis.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Meamon
      • October 2007
      • 29

      #3
      okeje, men kan jag ha dom med fjärillciklid då ? eller finns det nån annan ciklid jag kan ha dom med , för jag vill gärna ha ciklider men alla är så stora . jag har ett ungefär 120 lite .

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan jag nästan lova dig att den kombinationen inte kommer att funka. Är karet på 120 liter så får jag nog göra dig besviken och avråda dig att skaffa någon mer ciklid om du har paletter, de kommer att ha mer eller mindre hela karet som sitt revir och jaga skiten ur de fiskar som kommer i närheten när de ska leka och har yngel att passa.
        Däremot kan du ha lite annan fisk som fyller ut karet, ett stim med tetror, kanske Svärdbärare så paletterna får lite levandeföda, och en grupp Corydoras som kan du klämma ner i karet.
        Karet är lite litet för skalarer annars skulle även de gå bra tillsammans med paletterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Jag passar på att peta in en palettfråga jag också. Skulle paletter funka med någon av de mindre och snällare malawi, eller kanske med snäcklekare?

          Kommentar

          Arbetssätt...