har en malawi fråga till kjell fohrman

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa.h1
    • June 2007
    • 5

    har en malawi fråga till kjell fohrman

    har en fråga angående malawisort,silverfärgad, har en svart rand som går längs med kroppen.finns med i boken (malawiciklider i sin naturliga miljö 3 utgåvan)sidan 220 längst ner(3.ikombe står det)har 3.st sådana ,kan du hjälpa mig,arten ??jag tänkte ställa frågan till kjell.fjag fick med dom när jag köpte ett gäng andra malawis
    jompa.h1
  • jompa.h1
    • June 2007
    • 5

    #2
    jag har lagt ut några bilder på www.ciklider.se tror att antingen protomelas similis,protomelas kirkii,protomelas pleurotaenia eller protomelas marginatus. gå in och titta vad tror ni?ps. kjelle .f kanske går bet på frågan?
    jompa.h1

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Allright. Eftersom ingen verkar säker, drar jag helt enkelt igenom de böcker jag har och kommer med förslag... Här är några chansningar du kan jämföra med:
      (Rovfiskar) Tyrannochromis holotaenia, Stigmatochromis sp. "tolae", Mylochromis spilostichus, Mylochromis gracilis, Dimidochromis strigatus.

      (Övriga grupper) Psudotropheus williamsi, Protomelas tanienolatus, Protomelas spilonotus, Protomelas similis, Protomelas sp. "hearte", Nyassachromis boadzulu.

      Om alla av dom du har har den teckningen så undrar jag om de inte är honor, hela bunten.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • jompa.h1
        • June 2007
        • 5

        #4
        japp! har 3st som jag inte vet ett dyft om! vad göra dom kommer inte aTT FÄRGA UT,TYPIST hon malawis, men dom hannar är väl urläckra.trist att man inte visa mera bilder på honor.just på artbeskrivningar ,dom blir ofta offside
        jompa.h1

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Ursprungligen postat av jompa.h1
          japp! har 3st som jag inte vet ett dyft om! vad göra dom kommer inte aTT FÄRGA UT,TYPIST hon malawis, men dom hannar är väl urläckra.trist att man inte visa mera bilder på honor.just på artbeskrivningar ,dom blir ofta offside
          Kanske kan hjälpa att köpa en bok. Back to nature om malawi ciklider har bilder på både hane och hona av de arter som är med.. Fast det kan ändå vara svårt att veta vad det är för fisk som du har erftersom många honor är så lika..Lycka till! Hoppas det löser sig..
          MVH/Magnus
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • jompa.h1
            • June 2007
            • 5

            #6
            har beställt ett gäng böcker på biblioteket,bla annat den boken du nämnde,på nätet har man kollat runt.hoppas det löser sig
            jompa.h1

            Kommentar

            Arbetssätt...