Yngelkar och invånarfråga...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Yngelkar och invånarfråga...

    Som de flesta andra så hoppas vi ju på att kunna få yngel på sambons Golden. Ett 60-literskar ska få agera BB till alla eventuella avkommor här i huset.
    Men när man inte har några eventuella yngel så är ju karet hemskt... tomt. Vi funderar därför på om man skulle kunna ha ett stim på mindre fiskar i det "normalt sett". 10 kardinaltetror, tex?
    Kan detta funka även när man släpper ner en blivande Goldenmamma?

    Vad kan man annars tänka sig ha i det till vardags?
    (De eventuella tetrorna kan inte flyttas tillfälligt heller eftersom de då kommer att hamna i Skalarmagar.. Men om fisken är större så är det ju möjligt med tillfällig flytt av dessa då karet ska nyttjas som BB.. Så alla tips och idéer mottages tacksamt!)
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kardinaltetrorna skulle nog bli fiskmat när mamman väl släppt ynglen. Kanske du kunde ha några äppelsnäckor i det?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      *Fniss* Hon kan kanske behöva lite protein då...
      Jo, äpplesnäckor i all ära, men nåt som rör sig mer än 5 cm i kvarten hade ju inte gjort ont. Trodde inte Golden kunde vara så glupska! Blir till att tänka om.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        hmm hur stora bör yngel kar till malawi vara?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av axeisi
          hmm hur stora bör yngel kar till malawi vara?
          Under 40 liter kan de vara i början, de första veckorna, men man måste rätt snart föra över dom till minst 100 liter för att de ska växa sig någorlunda stora. Annars stannar de i växten.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #6
            Avel i all ära, men man ska kunna bli av med alla yngel sen..
            Jag själv har en himla massa yngel på rödciklid, men när de blir stora nog så blir de levande föda till malawicikliderna Golden är visserligen liiite svårare att odla men de är ju inte direkt sällsynta för det
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Nej och vi kommer heller inte att bedriva någon odling. Därav min fråga vad man kan ha i karet mellan de få kullarna som man _eventuellt_ kan komma att få.
              Läste inte mycket svar på ursprungsfrågan, så vad svarade du på?
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Du borde kunna ha ett par ancistrusar (ej fullvuxna) dom rör inte ev yngel och borde klara sig från honan när hon spottat så dom kan nog gå kvar bland ynglen.

                Sedan kan du ev ha ett gäng Black Molly, billiga och produktiva, dom klarar också att gå i samma vattenvärden som Cikliderna, du kan ju flytta dom vuxna + ev överskott av yngel till Scalarena när det blir dags för ciklidyngel.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ja, jag tänkte lite lika. Men Molly vill ju ha lite lätt saltat vatten. Blir det inte väldigt fel att flytta över dom till det stora karet? Eller det går bra att vänja av med saltet?
                  En produktiv art är helt ok, skalarerna tar hand om yngel. Vi har platy i köket av just den anledningen..
                  Annars är jag helt med på idén att kunna flytta fisken vid behov.

                  Ancistrusar finns redan i karet...
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Jo det brukar sägas att dom vill ha lite bräckt vatten men nog går det bra utan, jag har då inte haft några problem med dom i saltfria akvarium men dom kanske är födda i sötvatten eftersom det tydligen är dom importerade som är vana vid det bräckta vattnet.

                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ja, kanske? Har ingen erfarenhet av molly alls. De valdes bort just pga saltet när vi traskade in i akvarieträsket...
                      Ska undersöka närmre för de är ju faktiskt väldigt fina! Det gör ju ingenting om det är snyggt OCH praktiskt.
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Du kan ju även välja Endlers, då kan du flytta över några vuxna till platy akvariet när det blir dags för ciklidyngel och låta honan ta deras yngel när hon spottat, problemet med det är väl att du kan få en massa Endlersyngel bland platysarna som kan vara jobbiga att få bort

                        Nackdelen med Endlers tycker jag är att dom i mina ögon är ganska tråkiga och intetsägande , jag har själv ett 54 l kar fullt med dessa men jag funderar på att avsluta det kapitlet och sätta in nåt roligare.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        Arbetssätt...