Gökmal i Tanganyika burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Gökmal i Tanganyika burk

    Har någon erfarenhet hur det fungerar med Gökmal?

    Har ett 180 liters med Multisar och Julle där Multisynglen börjar bli för många. Har 50 -70 yngel och jag startade karet i augusti.

    Frågan är, tar Gökmalarna alla yngel eller skattar de lite lagom? Eller kan det bli så att Multisarna mobbar dem till döds? Har 13 Multisar i karet och fem Jullar som inte bilda par ännu.

    Om man nu ska ha Gökmal, hur många ska man släppa i? Rekommendationen är att man ska skaffa en grupp ungdjur. Men om man ska ha dem för att hålla ner antalet yngel och inte strävar efter att få lek på Gökmalarna, så kanske det inte är helt rätt?

    Eller finns det något annat alternativ som håller ner antalet yngel?

    Snacka om i-lands problem
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Haha Ja, vi kan nog snacka om ilandsproblem här... De allra flesta skulle ge sju av sina bästa framtänder för att ha dina "problem" i sina kar.

    Njaaaeee, gökmalar vetefan... Till att börja med arbetar gökmalarna genom metoden att i stora grupper söka upp munruvande ciklider - äta upp deras nylagda ägg (precis när honan släpper för att picka upp både ägg och hanens mjölke) och släppa sina egna ägg där, för den munruvande honan att ta in i sin mun. Den munruvande honan ruvar istället gökmalens ägg och sedemera yngel. Detta tror jag endast fungerar i större system, om ens i akvareier.

    Har man problem med för mycket yngel (jag har fortfarande kvar minst sju av mina bästa framtänder) skulle man möjligtvis kunna sätta in några riktigt slipade yngelätare - kanske någon form av Compressiceps, eller liknande rovfisk... typ...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      [quote=MaxB;1045406]Haha Ja, vi kan nog snacka om ilandsproblem här... De allra flesta skulle ge sju av sina bästa framtänder för att ha dina "problem" i sina kar.

      Njaaaeee, gökmalar vetefan... Till att börja med arbetar gökmalarna genom metoden att i stora grupper söka upp munruvande ciklider - äta upp deras nylagda ägg (precis när honan släpper för att picka upp både ägg och hanens mjölke) och släppa sina egna ägg där, för den munruvande honan att ta in i sin mun. Den munruvande honan ruvar istället gökmalens ägg och sedemera yngel. quote]

      Ja, det såg vi ju på filmen

      Undrar om denna lilla krabat kan vara rätt?

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=735

      Men det känns som att det redan är fullt med ciklider i burken. Jullarna och Multisarna har liksom delat upp befintligt utrymme mellan sig. Skulle jag släppa in en ny art så vete f*n hur det skulle gå. Det var därför jag tänkte på Gökmalen eftersom den inte har samma behov av att hålla ett revir.

      Men det kanske är jag som är för försiktig?
      Senast redigerad av c90368; 11 November 2007, 01:05.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Jaaaa, ålrajt... såhär...;
        Klart att det var filmen som gav infon... Jag visste inte ens att det fanns såna malar i T-sjön... (stilade mig lite där...)
        Sumbun tror jag är lite för liten för att ha någon markant inverkan på ynglen - nä, det får vara de stora varianterna - men, det är som du säger - fler individer i karet kanske bara ställer till det ännu mer.

        Kan du inte försöka avlägsna de yngel som du tycker tar för mycket plats? - föräldrarna lär ju göra det inom kort ändå.

        När jag hade T-ciklider förr i tiden så blev det så att de yngel som "blev för stora" helt enkelt inte hittade någon plats i karet och dessa var relativt lätta att plocka ur då de stod uppe vid ytan i akvariets hörnen och tryckte - då trycket blev för stort.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB

          När jag hade T-ciklider förr i tiden så blev det så att de yngel som "blev för stora" helt enkelt inte hittade någon plats i karet och dessa var relativt lätta att plocka ur då de stod uppe vid ytan i akvariets hörnen och tryckte - då trycket blev för stort.
          Får väl avvakta och se vad som händer, jag kanske har en guldgruva som kan förse de lokala akvarieaffärerna med Multisar
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            You bet! Hade det inte varit för mina trustworthy Julidochromis Ornatus - på den tiden då det begav sig - så hade jag aldrig haft råd att hålla på med akvariehobbyn (sanning med modifikation...).
            Men, jävlar vad yngel jag pytsade ut i zooaffärerna -Ornatus plus Zebraciklid (och Elfenben) och Blåciklid. Dessa gick som smör i Karlstad... eller vad man nu säger...

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Har någon erfarenhet hur det fungerar med Gökmal?

              Har ett 180 liters med Multisar och Julle där Multisynglen börjar bli för många. Har 50 -70 yngel och jag startade karet i augusti.

              Frågan är, tar Gökmalarna alla yngel eller skattar de lite lagom? Eller kan det bli så att Multisarna mobbar dem till döds? Har 13 Multisar i karet och fem Jullar som inte bilda par ännu.

              Om man nu ska ha Gökmal, hur många ska man släppa i? Rekommendationen är att man ska skaffa en grupp ungdjur. Men om man ska ha dem för att hålla ner antalet yngel och inte strävar efter att få lek på Gökmalarna, så kanske det inte är helt rätt?

              Eller finns det något annat alternativ som håller ner antalet yngel?

              Snacka om i-lands problem


              Några, säg 4 stycken, Synodontis Petricola skulle nypa en del yngel. Det skulle kunna bli bra.

              Väljer du större malar, så bara "vältrar" de sig in i Multisarnas revis och böckar runt, flyttar på snäckor m.m. Det blir inte bra.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag har haft S. petricola (fast de är ju inte riktiga göklekare) ihop med diverse tanganyikor och de har utan tvekan tagit rätt många yngel så om man skall odla på de övriga fiskarna så är det ingen bra kombination.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JohanRex
                  • June 2007
                  • 144

                  #9
                  Ja frågan är vad du menar med gökmal. Om det är Synodontis Multipunctatus så är den alldeles för stor för ditt kar. Speciellt som det är en stimfisk.

                  S. Petricola ser visserligen ut som en mindre variant av S. Multipunctatus men är som Kjell skriver inte någon riktig gökmal utan en äggspridare. Men själva gök-beteendet spelar kanske mindre roll för dig. Petricolan är en riktigt trevlig mal tycker jag.
                  Senast redigerad av JohanRex; 11 November 2007, 09:11.

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #10
                    Här finns en bra artikel om hur man odlar de grottlekande S. lucipinnis/petricola:
                    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • JohanRex
                      • June 2007
                      • 144

                      #11
                      Jösses, det var avancerat.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Det är Synodontis petricola jag funderar på. Dumt av mig att inte skriva det från början
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        Arbetssätt...