Lombardoi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artifaction
    • February 2007
    • 107

    Lombardoi

    Skaffade ett gäng lombardoi, tror jag det är iaf, han i affären sa att det var en typ av demasoni men det trodde inte jag, men dom var fina iaf så det kändes lite som det kvittade.

    Men nu när jag söker lite så är det lite rörigt.

    Jag hittar både
    Metriaclima lombardoi och Pseudotropheus lombardoi
    Vilket stämmer?

    Och är det så att hanen ska vara gul, för i så fall fick jag bara honor

    Och har någon som har någon erfarenhet med att köra dessa med demasoni, med tanke på att båda arterna ska vara väldigt aggresiva? jag har nu 3 demasoni och 4 lombardi dom jagar varandra lite, men inte några direkta dödsattacker (ännu)
  • Sacrium
    • February 2004
    • 672

    #2
    Det gamla namnet är Pseudotropheus lombardoi eller liliancinus. Men det nya ska vara Metriaclima lombardoi. Eller maylandia lombardoi. Beroende på var i världen du befinner dig.

    Hanen är gul och honorna isblåa med svarta lodräta ränder. I flera fall när de blivit äldre börjar honan gå mot en gul färg också.
    Har aldrig själv haft demasoni, men lombardoi är känd för att vara aggresiva.
    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

    Kommentar

    • Artifaction
      • February 2007
      • 107

      #3
      Tackar för det, tog en bild på dom, kan någon bekräfta om det verkligen är lombardoi.

      Kommentar

      • Sacrium
        • February 2004
        • 672

        #4
        Hm, är inte säker, men tycker inte det ser ut som lombardoi.
        Här har du en bild på en lombardoi hona.


        Tycker inte dina ser ut så direkt. För mycket svart på ryggfenorna bland annat.
        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av Artifaction
          Tackar för det, tog en bild på dom, kan någon bekräfta om det verkligen är lombardoi.

          http://www.magnuslofdahl.com/pages/p...se-bilder5.php

          Nix, jag tror inte på Lombardoi. Det verakr bl.a. vara ett band för mycket på dina firrar. Huvudformen ser ngt annorlunda ut också.

          Fisken är snarlik, så jag kan ha fel. Men jag tror ändå inte på Lombardoi.

          Jag har haft firren, men inte nu längre.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Håller med tidigare talare - det är inte lombardoi, bl.a. är kroppsformen helt fel.
            De påminner faktiskt mer om demasoni
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sacrium
              • February 2004
              • 672

              #7
              Jo, banden gör att det ser ut som väldigt bleka demasoni.
              Var det några gula bland dem eller såg alla ut såhär?
              Skulle väl kunna vara Saulosi annars.
              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Jag tippar också på demasoni, de kan mycket väl vara så bleka.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Artifaction
                  • February 2007
                  • 107

                  #9
                  Tack för svaren, fast jag kan bara inte få det till demasoni, när jag tittar på båda 2 sorterna brevid varann, så tycker jag det är för mycket som skiljer dom åt, visst kroppsformen stämmer men absolut inte färgerna. demasonin är för mig svart med blåa ränder, dessa känns mer blå med svarta ränder. hmm. kan der vara nån korsning? sen följer det svarta med upp i ryggfenan på demasonin.

                  Jag tänkte inte så mycket på vad han i affären hade mer i tanken så jag vet inte om det fanns några gula där.

                  Fast Saulosi kan jag nog hålla med om att jag tycker dom liknar nu när jag kollat på lite bilder på dom.

                  på samma adress som ovan finns en ny bild där han spänner upp sig lite mer.
                  Vilket fall som helst så tycker jag dom är fina, men det hade ju varit kul att veta säkert vad det är för sort.
                  Senast redigerad av Artifaction; 05 November 2007, 16:55.

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    #10
                    Ursprungligen postat av Artifaction
                    Tack för svaren, fast jag kan bara inte få det till demasoni, när jag tittar på båda 2 sorterna brevid varann, så tycker jag det är för mycket som skiljer dom åt, visst kroppsformen stämmer men absolut inte färgerna. demasonin är för mig svart med blåa ränder, dessa känns mer blå med svarta ränder. hmm. kan der vara nån korsning? sen följer det svarta med upp i ryggfenan på demasonin.

                    Jag tänkte inte så mycket på vad han i affären hade mer i tanken så jag vet inte om det fanns några gula där.

                    Fast Saulosi kan jag nog hålla med om att jag tycker dom liknar nu när jag kollat på lite bilder på dom.

                    på samma adress som ovan finns en ny bild där han spänner upp sig lite mer.
                    Vilket fall som helst så tycker jag dom är fina, men det hade ju varit kul att veta säkert vad det är för sort.
                    Det ser ut som en P. Saulosi. den nya bilden alltså. Kan det va så jäkligt att du köpt på dig 4 blåa hanar?

                    Kommentar

                    • Artifaction
                      • February 2007
                      • 107

                      #11
                      Det hade ju varit just typiskt om det är så.
                      Ja, ja det ska ju bli kul och se vad 4 hanar kan hitta på för skoj. lär inte bli så mycket förökning av dom i så fall

                      Skulle dom nu funka bra så får jag väl kanske skaffa några honor till dom, måste bara skaffa ett större kar först.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...