Elaka fiskar!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrafisk76
    • October 2007
    • 77

Elaka fiskar!!

Har startat upp ett tanganyika akvarium och de första dagarna gick bra. invånare: 4st hästnos, två hannar, två honor
    3st svartvita jullar dom var 4 en ihjäl jagad..
    2st ocutellus golden (+ 2 som jagades ihjäl..)
    En hästnosciklid var blev jagad och var lite tufsig efter transporten men annars allt ok. tills igår då den största hannen började jaga den tuffsiga, och nu har han bitit jätte mycket på den och jagar honorna hela tiden.. Har jag fått en elak fisk? Ska den inte kunna vara i samma akvarium som någon av sin egen art? Vad gör man?
    Mvh Jo
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

En klassisk fråga först: Hur stort kar?

Hästnosar är rätt knepiga och nyckfulla. Ett par kan vara best friends en längre tid för att sedan helt plötsligt få för sig att ha ihjäl varann.
    Jag har ett par som slogs som svin ett tag (honan var helt galen), men nu har dom kommit överens om fred. (verkar det som iaf...)
    Tanganyika

Kommentar

• zebrafisk76
      • October 2007
      • 77

180l och massa grottor, men när någon gömmer sig letar han upp den och jagar ut den igen.
      Mvh Jo

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Så funkar tanganyikor. Grottor hjälper bara ganska litet, när de bestämt sig för att döda någon så följer de efter och letar upp honom. Eller oftare henne.

Du kan prova att byta ut honom, det är mycket tänkbart han är sjukligt aggressiv - eller hyperdominant som det nog egentligen heter - det är inte alls ovanligt med såna hanar. Det är dock ingen garanti att allt kommer att funka, ett 180 är i minsta laget för aggressiva fiskar som jullar och hästnosar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• LN
          • November 2004
          • 1478

Tempen i karet kan ibland påverka humöret
          Kallare vatten mindre aggro ciklider. Har du doppvärmare så prova att dra ur den.
          Har lyckas att minska aggro bland troffar o sandlekare genom att helt enkelt göra att kallvattenbyte. Har just nu 6 hästnosar i ett 130 liters o det funkar kanon om tempen är under 25 grader
          Senast redigerad av LN; 29 October 2007, 21:00.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• zebrafisk76
            • October 2007
            • 77

Tack för tipsen, ska testa att sänka temperturen..
            Mvh Jo

Kommentar

• 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.

MVH/Freddan

Kommentar

• HenrikV
                • January 2007
                • 358

Jag har provat att skicka en bråkig fisk i ett kar med ett lekande princesspar. Killen var rätt så ödmjuk efter en dags behandling...
                Tanganyika

Kommentar

• zebrafisk76
                  • October 2007
                  • 77

Citat:Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.

Vart har du fiskarna undertiden? blir de inte stressade om man har kvar dem i och möblerar om?
                  Mvh Jo

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Ursprungligen postat av zebrafisk76
                    Citat:Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.

Vart har du fiskarna undertiden? blir de inte stressade om man har kvar dem i och möblerar om?
                    Ha ha.. Meningen är ju att de ska bli stressade eller iaf osäkra... Om du tar upp dem (jagar dem med håv) så blir de verkligen stressade...

Jag kan inte tanganyika men med malawis ska man ha så pass mycket fisk så ingen kan hålla stora revir och att den som är dominant har så många att hålla undan att han inte hinner jaga ihjäl någon... Är det inte samma med tanganyikor????

Häftigt tips med tempen... Visste jag inte... Men det stämmer ju bra på oss också... Kyla ner fiskarna lite...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

Som sagt! Det är meningen att dom skall bli lite stressade och även då helt komma av sig. Då brukar dom lugna ner sig.

MVH/Freddan

Kommentar

• Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

Ursprungligen postat av Herne
                        Jag har provat att skicka en bråkig fisk i ett kar med ett lekande princesspar. Killen var rätt så ödmjuk efter en dags behandling...
                        Haha, ett sån't sällskap hade inte jag heller velat ha om jag var firre..

Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

Jag har 3 Malawis med guldfirrar, funkar bra DEN DU

Kommentar

• Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

Ursprungligen postat av Aircut64
                            Jag har 3 Malawis med guldfirrar, funkar bra DEN DU
                            Ha ha.. Jagar du runt malawisarna med håven 5 ggr om dagen då eller?!

Vilken grej, har du ett 1000 L kar och malawisarna äger 3/4, guldfirrarna simmar uppe i en hörnet av karet?!

Nej, jag skojar.. De mest konstiga kombinationer kan gå om förutsättningarna är de bästa.. Berätta hur du gjorde.. Var guldfiskarna där först, är de många??
                            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

Ursprungligen postat av Katharina
                              Ha ha.. Jagar du runt malawisarna med håven 5 ggr om dagen då eller?!

Vilken grej, har du ett 1000 L kar och malawisarna äger 3/4, guldfirrarna simmar uppe i en hörnet av karet?!

Nej, jag skojar.. De mest konstiga kombinationer kan gå om förutsättningarna är de bästa.. Berätta hur du gjorde.. Var guldfiskarna där först, är de många??

Jag fick Malawisarna gratis av en fiskbutik, de ville inte ha kvar dom :P dom var yngel då jag fick dom, dom hade växt upp med alla möjligare fiskar t.ex mollys,guppys m.m.

När dom var mindre så hade jag dom med kampfisk,neontetror,guppys, och det funkade jättebra, när dom vart större så fick dom flytta till 540L där mina guldfiskar bor, funkar jättebra faktist..Malawisarna kommer fram när man kommer fram och kollar på akvariet och när jag håller i matburken så simmar dom upp till ytan som galningar. Dom och guldfiskarna bryr sig inte ett dugg om varandra, malawisarna håller sig till bland växterna och stenarna hela dagarna och leker där . Dom gillar inte ciklidfoder så mycket mera har jag märkt, men dom verkar ÄLSKA pellets för dammfiskar ^^ och flingfoder..förstår forfarande inte varför men mina malawis är roliga

Kommentar

Arbetssätt...