Mina palettciklider har fått barn!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankarberg
    • March 2006
    • 20

    Mina palettciklider har fått barn!

    Mina palettciklider har fått barn, ett 40-tal yngel simmar omkring i mitt kar, såg jag idag. Vad gör jag nu, hjälp mig?

    Jag har haft akvarium i ca 1 ½ år nu, och har prövat på lite olika nybörjarfiskar. För ca 7 veckor sedan köpte jag ett par palettciklider. De är jättefina och trevliga. Men detta har jag inte varit med om tidigare, så lite tips från er som vet mer: Vad ska jag tänka på, ska jag ändra på något? Ska jag låta de vara eller ska jag flytta dem till ett annat akvarium (har inget annat just nu) osv?

    Förutsättningarna är dessa:

    110 liter, Juwel
    8 glödbandstetra
    2 siam. algätare
    1 guld- och 1 mosaikgurami
    1 colombiatetra (den siste överlevaren från ett tidigare stim)
    1 ancistrus
    3 japonicaräkor
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Grattis!
    Jag var i samma situation för några veckor sen. Paletterna fick en svärm ungar som de vallade runt väldigt duktigt. Bägge föräldrarna vaktade och körde undan de andra fiskarna. Men trots detta så decimerades skaran rätt fort.

    Jag fångade då upp 6 st som fick vara i yngelkaret. De har nu blivit halvstora och är pigga o fina.
    Idag är jag glad för att jag lyckades få tag på dem, annars hade jag inte haft några palettyngel, de övriga försvann!

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • ankarberg
      • March 2006
      • 20

      #3
      Ok, jag misstänkte att det är risken om de simmar fritt. Jag får införskaffa ett yngelkar. Men ska jag ta över dem där redan nu? Fortsatte dina föräldrar att vakta utanför yngelkaret, eller?

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        De vaktade dem som blev kvar i flocken, men det dröjde bara några dar så var alla borta.
        Hur gamla är dina yngel, ser du att föräldrarna vaktar bra?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • ankarberg
          • March 2006
          • 20

          #5
          Jag tror att de är kläckta idag - men de kan vara ett par dagar gamla. Jag såg dem först idag men kan ha missat dem innan. De är i alla fall väldigt små, 2-3 mm.

          Mamma och pappa vaktar jättebra, han är dessutom störst i akvariet så det är ingen som utmanar precis.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            OK. det låter bra.
            Men var inte för säker...

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Tänk på att paletter är SVÅRSÅLDA, då de är lättodlade och lite bråkiga ibland, dra inte upp för många, och var beredd på att du kanske får SKÄNKA bort dem till slut. Vill du i alla fall odla dvärgcilklider så satsa på sydamerikanska Apistogramma-arter, lika fina eller finare än paletter, vissa arter är lika lättodlade och tåliga, men bäst av allt är att de är lite mer lättsålda. Läs mer om dem i Amerikaciklid-forumet!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • denisesalomonsson
                • November 2007
                • 3

                #8
                jag har 3 st munruvare ("liten egyptisk munruvare"). 2 av dom är tsm och ena "pussar" på den andre varför gör den det?
                Och en fråga till den tredje är jättetjock och är mäst i en stor snäcka jag har i akvariumet och den vaktar det och skrämmer bort alla andra varför gör den det, ska den troligen få ägg där inne?

                Kommentar

                • Fishfreak
                  • February 2007
                  • 33

                  #9
                  Jag har haft paletter i snart ett år men jag har bara tagit in dom i mitt yngel kar en gång och då överlevde bara 1 av ca 15 st :/ Men det gjorde inte så mycket :P Just nu har jag 2 st snart fullvuxna paletter.. och förståss mitt "lekpar" och som har 30 yngel dom är ungefär 3 månader och jag ska försöka flytta dom därför att jag tror att pappan och mamman ska jaga bort dom nu :P
                  Har börjat tröttna på palettcikliden för dom ynglar av sig så lätt och är ganska svår sålda ska nog sattsa på någon Apistogramma tror att det blir Prinssesan av burundi för jag har 3 st yngel på 2-3 cm.. dom ska flytta in i mitt 100l kar Men en fråga är dom lite lungnare mot andra fiskar än palettcikliden är?
                  Så att man kan ha nå mera fisk i karet :P
                  Joakim..

                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=730357

                  Kommentar

                  • bessa
                    • October 2007
                    • 266

                    #10
                    Förlåt att jag avbryter men jag har total kaus i mitt akvarium.
                    Jag har 8 tigerbarb och hela stimmet har prisis lekt/håller på + 4 platy varav två alldeles snart ska föda + ett par palettciklider som har ägg som håller på att kläckas kan jag ha alla yngel i ett 25 liters akvarium utan att någon art äter upp en annan?

                    Behöver ett snabbt svar
                    Katt +Fisk = Älskade

                    Kommentar

                    • DeepPurple
                      • March 2007
                      • 20

                      #11
                      Bara jag som har svårt att få mina paletter att leka?

                      Kommentar

                      • bessa
                        • October 2007
                        • 266

                        #12
                        Kanse du inte har tillräklit med grottor och ställen där de kan leka!
                        Katt +Fisk = Älskade

                        Kommentar

                        Arbetssätt...