var ska jag ha dom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    var ska jag ha dom??

    Hej igen på er. Jag undrar bara om nåm av er vet var jag kan ha mina malawias undertiden jag möblerrar om i akvariumet??Jag tänkte nog göra det nästa vecka då jag har prao så jag undrar om man kan ha dom i en 2hink" eller vad jag ska göra tacksamm för alla svar
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    #2
    ska du bara möblera i akvariumet, utan att ta ur all vatten så hade jag låtit dem vara kvar i akvariumet!
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

    Kommentar

    • robertgoulet
      • October 2007
      • 22

      #3
      Det beror ju lite på hur stort ditt akvarium är, och hur pass stresståliga fiskar du har - men när jag bara ska "möblera om lite" och bygga nya grottor etc så brukar jag börja i ena änden av akvariet (då sticker alla fiskarna till den andra och gömmer sig, och sen möblerar jag om i den andra på motsvarande vis. Finns ingen egentlig anledning att ta ur fiskarna - det stressar dem ännu mer.

      Men om du ska göra en grovrengöring t ex, ja - då ska fiskarna ut. En hink går kanske an om du har mindre ciklider, men jag skulle rekommendera att du köper någon form av plasttråg med lock (kanske 30-40 liter), t ex på en byggvarumarknad. Då får fiskarna bättre utrymme, mer vatten (och syre) samt att du kan lägga på locket och göra det helt mörkt i tråget och då håller fiskarna sig lugna medans du jobbar. Glöm inte att kolla syret då och då dock...

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        #4
        Ursprungligen postat av nike83
        ska du bara möblera i akvariumet, utan att ta ur all vatten så hade jag låtit dem vara kvar i akvariumet!
        jag ska göra en tottalrenovering.

        Kommentar

        • mazzkot
          • June 2007
          • 400

          #5
          En fråga till om jag börjar kl 9 på morgon på min prao å slutar 3 å är hemma 4 kan jag då låtafiskarna var i den där plast"lådan" under dagarna ??

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            På ÖB brukar dom ha 60L baljor. Får fiskarna plats i en sån och ev filtret borde det funka bra eller luftpump. Lite grus från akvariet är bra att ta oxå
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • HenrikV
              • January 2007
              • 358

              #7
              IKEA har baljor på 130 liter. Inte särskilt dyra heller. Skicka bara filtret med dit och kanske lite stenar så att fiskarna kan gömma sig i en ny otrygg miljö, så ska det nog gå. Och ev. sand också som eriahl nämnde.
              Tanganyika

              Kommentar

              • AORFISH
                • December 2005
                • 284

                #8
                Glöm inte värmaren.Kan bli ganska kallt för dem annars..
                MVH/Magnus

                Kommentar

                • mazzkot
                  • June 2007
                  • 400

                  #9
                  Tack Så Mkt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...