Vad betyder bokstavskombinationerna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    I teorin har du säkert rätt och det är ju utifrån inavelsrisken som man egentligen skall tala om F1, F2, F3
    Men nu har det ju i praktiken blivit som så för VF att man där bara talar om hur långt ifrån VF som man har kommit och inte i hur många generationer som inaveln har skett.
    Dock tycker jag alltid att det är bra med att plocka in VF i en gammal stam (oavsett vilken F-generation det är).
    Sedan tycker jag att det också för min del är rätt ointressant (förutsatt att vi inte menar inavelsgenerationer) om en fisk är VF, F1, F2, F100 etc. Jag tittar alltid på fisken om den ser frisk ut och om dess kroppsform och färg är naturlig (även F1 kan ibland se väldigt onaturliga ut). Är detta bara OK - så räcker det för mig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sacrium
      • February 2004
      • 672

      #17
      Förstår hur du menar, men var mest intresserad av det i teorin. Om man t.ex skulle stoppa in en vildfångad hane i en grupp odlade fiskar för att blanda ut lite. Om den så att säga får en egen beteckning. Nu har jag någorlunda koll så tack för det
      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #18
        Jag blev lite lätt förvirrad, men det kanske inte är meningen att jag ska förstå denna gradens genetik. Jag brukar görs så som Kjell skrev. Jag kollar igenom fisken och försöker så gott jag kan att se om den är bra eller dålig. Jag brukar inte heller köpa fisk från ett akvarium om det ligger någon död där i, jag vet inte om det är nödvändigt att tänka på det men är en fisk död så ger det mig lite "dåliga vibbar".

        Jag har aldrig tänkt på f... överhuvudtaget
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        Arbetssätt...