Blanda olika varianter av samma art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    Som sagt har jag inga som helst planer på att driva upp och sälja yngel, om jag ens bestämmer mig för att blanda

    Men ponera att man får en korsning mellan två olika lab. caerlus. Vad skulle man kalla den? Labidochromis sp.?
    Labidochromis hybrid skulle man väl kunna kalla den
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #17
      Men är det en hybrid om det är samma art? Om jag korsar en en "vanlig" guppy med en endlers, bör jag då kalla resultatet Poecilia hybrid? Om det är en naturform av guppy med en famavlad med lyrstjärt, Poecilla hybrid? Jag är bara nyfiken, var går gränsen?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Men är det en hybrid om det är samma art? Om jag korsar en en "vanlig" guppy med en endlers, bör jag då kalla resultatet Poecilia hybrid? Om det är en naturform av guppy med en famavlad med lyrstjärt, Poecilla hybrid? Jag är bara nyfiken, var går gränsen?
        Någon distinkt gräns finns faktikst inte ens i vetenskapliga sammanhang.
        Som azur skriver så kommer dessutom med all säkerhet någon gång i framtiden de olika malawi-varianterna att bli separata arter även om de inte är det idag. Trots allt så har ju som jag skrev ovan de olika varianterna levt åtskilda i kanske 100.000 år och då är det ju himla tråkigt om vi skall börja blanda dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Är det en naturligt förekommande form med distinkt utseende kan du kallt räkna med att det egentligen inte alls är samma art, trots att de idag har samma namn. T.ex. gäller det massor av de olika morferna från olika lokaler i Malawisjön och Tanganyikasjön, men det gäller lika mycket t.ex. Apistogrammor och andra grupper.
          Anledningen till att de idag har samma namn är att det är mycket närbesläktade arter, och man kan bara se skillnad på dem när de lever. Fisk som legat i sprit i ett par år tappar färgen, och utan färg är det inte längre nån skillnad mellan dem - och normalt sett beskrivs fiskar från just exemplar som legat i sprit ett par år.

          Just Endlers guppy är ett extra svårt fall. Det som i hobbyn fram tills för nåt år sedan kallades "endlers guppy", en småvuxen guppy med ett svart kommatecken på sidan, var möjligen en naturlig hybrid. De fiskar som idag säljs som "endlers guppy" är ofta härstammande från fiskar från Venezuela som möjligen är en egen art med namn Poecilia wingei. Förvirringen beror helt på att de som beskrev P. wingei har gett motstridiga besked om ifall "endlers guppy" och P. wingei är samma sak: i artbeskriviningen säger de att det inte är samma sak, i populärartiklar säger de att det är samma sak.

          Jag, personligen, om jag fick tag på vildfångade guppies från Venezuela, skulle inte blanda dem med de fiskar som finns i handeln under namnet Endlers Guppy.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #20
            Det lär ju finnas snarlika färgvarianter som ändå har levt åtskillda länge, tex misstänker jag att det finns ett flertal olika acei med blå kropp och gula fenor. Om jag inte har annat än artnamnet, blir det ju väldigt knepigt att få tag på fler av samma variant. Det samma gäller golden, bara för att båda är gula, betyder ju inte det att de härstammar från samma population/lokal i malawisjön? eller finns gula Lab. Carelus bara på ett ställe i sjön?

            Prinsessan av Burundi finns ju även den i en mängd olika varianter, som är väldigt lika varandra (som Kjell informerat mig om i en annan tråd), men i de flesta butiker kallas de bara "Prinsessan Av Burundi" och man ser sällan namn på någon fångstplats/lokal. Borde inte det resultera i att de blandas hejvilt i vilket fall som helst?
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Det lär ju finnas snarlika färgvarianter som ändå har levt åtskillda länge, tex misstänker jag att det finns ett flertal olika acei med blå kropp och gula fenor. Om jag inte har annat än artnamnet, blir det ju väldigt knepigt att få tag på fler av samma variant. Det samma gäller golden, bara för att båda är gula, betyder ju inte det att de härstammar från samma population/lokal i malawisjön? eller finns gula Lab. Carelus bara på ett ställe i sjön?

              Prinsessan av Burundi finns ju även den i en mängd olika varianter, som är väldigt lika varandra (som Kjell informerat mig om i en annan tråd), men i de flesta butiker kallas de bara "Prinsessan Av Burundi" och man ser sällan namn på någon fångstplats/lokal. Borde inte det resultera i att de blandas hejvilt i vilket fall som helst?
              Man måste skilja mellan de arter som är strikt endemiska (finns bara vid ett litet rev) och de som inte är så bundna. Populationer av de senare liknar varandra väldigt mycket, medan de strikt endemika oftast skiljer sig relativt markant.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #22
                Betyder inte det att många av de mer snarlika variationerna blandas hur som helst, och det borde ju leda till vad du kallade "lägre genetisk kvalité"? För inte kan det väl vara så enkelt som att fiskar med liknande färg är mer närbesläktade än de med olika färg?
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nils Holmström
                  Betyder inte det att många av de mer snarlika variationerna blandas hur som helst, och det borde ju leda till vad du kallade "lägre genetisk kvalité"? För inte kan det väl vara så enkelt som att fiskar med liknande färg är mer närbesläktade än de med olika färg?
                  Jo men orsaken till att en del arters populationer liknar varandra väldigt mycket är ju att de inte är endemiska på samma sätt. Ta t.ex. Cyrtocara moori i sjön som inte är bunden till ett klipprev utan vandrar runt och kan ta sig in i andra populationer. Detta har då gjort att alla "populationer" av denna art i sjön liknar varandra och då det vara OK att betrakta dom som en art.

                  Däremot de som levt isolerade i kanske 100.000 år har i regel utvecklats rätt olika. Visst kan det även här finnas 2 populationer där slumpen gjort att de liknar varandra även om de finns kansken 50 mil från varandra och det finns andra populationer mellan dem som färgmässigt ser väldigt annorlunda. Så även om dessa liknar varandra så skall de hållas separerade eftersom de trots allt är olika fiskar.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...