Köpt akvarium men ingen doppvärmare..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Köpt akvarium men ingen doppvärmare..

    Köpte ett beg. akvarium i söndags och då följde det inte med någon doppvärmare. Men jag hällde i ca 20l gammalt vatten från den förra ägaren hade igång det, hade samma filter i pumpen och samma grus. Fyllde bara på vatten och vattenberedningsmedel (litegrann). Det är en hane och två honor palettciklider (är det en bra kombination?) och ett par till av ciklider, jag tror att det är nyckelhålciklider.
    Men de verkar stressade och bleka och vill inte äta. Har även märkt att de andas med öppen mun , inte så mycket men så att man reagerar iallafall.
    Kontaktade den förra ägaren och frågade om hon hade haft doppvärmare vilket inte var fallet. Men min erfarenhet av ciklider är ju att de vill ha varmt eller hur? Ska iallafall iväg ikväll och hämta en men jag undrar om någon annan här inte har det?
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    Glömde skriva att det är på 110l, så det kanske var för lite gammalt vatten eller vad tror ni?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ursprungligen postat av cikliden2
      Glömde skriva att det är på 110l, så det kanske var för lite gammalt vatten eller vad tror ni?
      Skulle nästan tro det. Kolla nitritnivåerna.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Skulle nästan tro det. Kolla nitritnivåerna.
        Hur tycker du att jag ska göra nu? Ska jag låta det vara eller? Har inga test hemma men ska köpa idag när jag även hämtar doppvärmaren.
        Vill inte ha över dem i de andra akvariumen för då äter de ju upp mina yngel och säkert mina endlers:-(

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          1) Lukta på vattnet. Luktar det illa? Byt minst 50-70% av vattnet direkt, upprepa dagligen tills vattnet inte längre luktar illa. Tillsätt gärna en liten tesked bordssalt (med eller utan jod spelar absolut ingen roll) per tiolitershink vatten - det skadar inte dina växter men minskar nitritens giftverkan. Mata inte på ett par dagar, mata sen mycket försiktigt i minst en vecka.
          2) Luktar det inte illa? Mata i alla fall mycket försiktigt, och gör 20% vattenbyten två gånger i veckan i åtminstone två veckor. Den där teskeden salt är fortfarande en bra idé åtminstone första månaden.

          Ditt akvarium är kort sagt nystartat och har inte fungerande filterbakterier än. Vattnet du tog ur det gamla karet innehåller mycket få nyttiga bakterier, och gör i stort sett vare sig till eller ifrån. Det tar från två veckor till en månad för dina bakterier att komma igång ordentligt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #6
            Hjälper det inte att tillsätta filterstart vid vattenbytet?

            Jag håller på att lära mej det här med och suger i mej alla info just nu
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              1) Lukta på vattnet. Luktar det illa? Byt minst 50-70% av vattnet direkt, upprepa dagligen tills vattnet inte längre luktar illa. Tillsätt gärna en liten tesked bordssalt (med eller utan jod spelar absolut ingen roll) per tiolitershink vatten - det skadar inte dina växter men minskar nitritens giftverkan. Mata inte på ett par dagar, mata sen mycket försiktigt i minst en vecka.
              2) Luktar det inte illa? Mata i alla fall mycket försiktigt, och gör 20% vattenbyten två gånger i veckan i åtminstone två veckor. Den där teskeden salt är fortfarande en bra idé åtminstone första månaden.

              Ditt akvarium är kort sagt nystartat och har inte fungerande filterbakterier än. Vattnet du tog ur det gamla karet innehåller mycket få nyttiga bakterier, och gör i stort sett vare sig till eller ifrån. Det tar från två veckor till en månad för dina bakterier att komma igång ordentligt.

              Ok! Det luktar inte illa och paletterna verkar hur pigga som helst iallfall och leker men inte det andra ciklidparet. Jag har bytt ut ca 30l nu och ska tillsätta saltet. Det kan iallafall inte bli sämre av att göra så täta vattenbyten, jag tänkte på att man har hört att vattnet ska "mogna"?
              Men hur är det med värmen då, visst måste de väl ha värme och kan det också vara en liten orsak?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Angående din fråga om paletterna, de är parbildande, och en extra hona stör nog mest, och kan få det jobbigt. Att nyckelhålen är skygga kan bero på att du inte har några så kallade "dither fish", det vill säga, småfisk som simmar runt och visar nyckelhålen att det inte finns några farliga rovdjur i närheten. Det verkar som om avsaknaden av småfisk gör att en del fiskar, som kan vara lite skygga, inte gärna vågar sig fram, för att de tror att det är nå´t rovdjur som har skrämt bort eller ätit upp småfiskarna. Det är i alla fall en teori. Om de trivs i övrigt, och inredningen är gjord så att de känner sig trygga, så kanske man inte behöver ha några små fiskar. Men nyckelhål kan tydligen vara rätt skygga och lättskrämda, även om jag själv inte har den erfarenheten, hos mig har det nästan varit tvärtom, att de har varit pigga och framåt. Vet inte hur mycket växter och inredning du har, men nyckelhål trivs nog bäst om det är välplanterat, och om det finns rötter att gömma sig i. Rötterna hjälper även till att ge ett vattenvärde som nyckelhål och andra sydamerikanska (och även västafrikanska, som paletter) ciklider gillar. Fel vattenvärden kan nog göra en del mer känsliga fiskar skygga, och att de mest står och trycker. Se´n kan paletter vara ganska tuffa när de leker, så nyckelhålen kanske känner sig störda av dem.

                Testa att köpa nå´n stimfisk, som håller till lite högre upp i akvariet, och kanske ett gäng pansarmalar, så kanske nyckelhålen blir mindre skygga, och ge dem gömställen i form av rötter, om du inte redan har det.

                Mät temperaturen i akvariet. Är det varmt i rummet så kanske värmare inte behövs. Rampen kan nog ge en del värme också. Men är det runt 24-26 grader utan värmare, så behövs det kanske inte. På vintern kanske värmare kan behövas, om temperaturen i rummet sjunker.
                Senast redigerad av Shepard; 25 September 2007, 14:45.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Angående din fråga om paletterna, de är parbildande, och en extra hona stör nog mest, och kan få det jobbigt. Att nyckelhålen är skygga kan bero på att du inte har några så kallade "dither fish", det vill säga, småfisk som simmar runt och visar nyckelhålen att det inte finns några farliga rovdjur i närheten. Det verkar som om avsaknaden av småfisk gör att en del fiskar, som kan vara lite skygga, inte gärna vågar sig fram, för att de tror att det är nå´t rovdjur som har skrämt bort eller ätit upp småfiskarna. Det är i alla fall en teori. Om de trivs i övrigt, och inredningen är gjord så att de känner sig trygga, så kanske man inte behöver ha några små fiskar. Men nyckelhål kan tydligen vara rätt skygga och lättskrämda, även om jag själv inte har den erfarenheten, hos mig har det nästan varit tvärtom, att de har varit pigga och framåt. Vet inte hur mycket växter och inredning du har, men nyckelhål trivs nog bäst om det är välplanterat, och om det finns rötter att gömma sig i. Rötterna hjälper även till att ge ett vattenvärde som nyckelhål och andra sydamerikanska (och även västafrikanska, som paletter) ciklider gillar. Fel vattenvärden kan nog göra en del mer känsliga fiskar skygga, och att de mest står och trycker. Se´n kan paletter vara ganska tuffa när de leker, så nyckelhålen kanske känner sig störda av dem.

                  Testa att köpa nå´n stimfisk, som håller till lite högre upp i akvariet, och kanske ett gäng pansarmalar, så kanske nyckelhålen blir mindre skygga, och ge dem gömställen i form av rötter, om du inte redan har det.

                  Mät temperaturen i akvariet. Är det varmt i rummet så kanske värmare inte behövs. Rampen kan nog ge en del värme också. Men är det runt 24-26 grader utan värmare, så behövs det kanske inte. På vintern kanske värmare kan behövas, om temperaturen i rummet sjunker.

                  Tack för svaret!Jag har nu mätt och jag har ingen nitrat, ph-värdet ligger på 7,2 och jag har mycket rötter och växter i akvariumet och har "delat" upp det med rejäla grottor och i sektioner. Men jag tror att du har rätt i att ena paletthonan känner sig lite utanför. Men det komiska är att honorna har beslagtagit var sin grotta och är jätteröda om buken och hanen simmar emellan dem hela tiden så han verkar ha fullt upp. Men det blir att göra av med den ena honan då.
                  När det gäller fiskar som är upptill i akvariumet typ stimfisk så undrar jag om det funkar med tex molly men de kanske går åt då?
                  Vad tror ni annars om att ha kvar palettparet och ta över det andra ciklidparet som jag inte tror längre är nyckelhålciklid utan någon släkting till blåciklid. De är inte blå som blåcikliden är men har samma kroppstyp och på ryggfenan är det ett klart rött streck. Går de ihop med endlers,mollys, svärdbärare och platy? Men de kommer säkert att äta upp alla mina yngel i så fall;-/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av cikliden2
                    Det kan iallafall inte bli sämre av att göra så täta vattenbyten, jag tänkte på att man har hört att vattnet ska "mogna"?
                    Nej, förutsatt att vattnet du byter med är av god kvalitet så kan man inte byta för ofta.

                    Men hur är det med värmen då, visst måste de väl ha värme och kan det också vara en liten orsak?
                    Alla temperaturer mellan 20 och 30 är acceptabla; ofta behöver man ingen värmare när akvarier står i boningsrum (pumpar och lyse värmer ett par grader).
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Du kan ju ta den ena honan till affären. Du skulle kunna skaffa nå´n tetra, eller platy. Har du mycket växter, och flytväxter, så klarar sig nog alltid några yngel. Har du bild på de där andra cikliderna?
                      Senast redigerad av Shepard; 25 September 2007, 21:47.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Du kan ju ta den ena honan till affären. Du skulle kunna skaffa nå´n tetra, eller platy. Har du mycket växter, och flytväxter, så klarar sig nog alltid några yngel. Har du bild på de där andra cikliderna?

                        Nej jag har inte det tyvärr. Ska försöka få till ett bra i helgen. Nyss när jag kom hem så såg jag att de andra cikliderna , som jag inte vet är för sort hade fått jättefina färger i rött, svart och lite grönt. har en grön prick på sidan...?
                        Nu simmar de omkring varandra hela tiden och ser nästan ut som lek?!
                        Har satt i doppvärmaren också så tempen ligger runt 25 nu.

                        Kommentar

                        • cikliden2
                          • January 2005
                          • 434

                          #13
                          Den ser nästan ut som en angostura-ciklid här på zoopet men har klarrött längst upp på ryggfenan och är inte så mörk i färgen.

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #14
                            Jag har lagt upp en bild nu under tråden , vilken fisk? Gå gärna in där och titta på bilden på ciklidparet som jag har lagt upp. Kanske inte den bästa men det kanske går att se ändå vilken sort det är..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...