Malawi köp dags?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cola 788
    • October 2006
    • 27

    Malawi köp dags?

    Har nu fått upp ph-värdet till 8(ett vatten byte och bikarbonat lysande tips från experterna här på forumet TACK). Det är en vecka sedan jag satte i gång akvariet, bör jag vänta längre eller kolla något annat. Isåfall är jag är det julafton att äntligen befolka akvariet(450l).Funderat på golden,rödzebra och maingano. Några tips om antal eller blandningen el ev andra sorter tar jag tacksamt emot. Vissa är det väl svårt att se skillnad på hanne och hona, men då är det väl bara att chansa med ett gäng eller.
  • AORFISH
    • December 2005
    • 284

    #2
    Köper du dom riktigt små är det lite svårt.. Oftast växer hanarna lite fortare eftersom de blir lite större. Rödzebran är lätt att se skillnad på eftersom hanen är blå och honan orange. När de är små yngel är hanen brun och honan orange.Mkt. lätt.. :-) Det finns också en rosa variant på hane som är ganska vanlig.. Lite svårare att skilja på när de är små. Brukar kunna se på ryggfenan att den är med igenomskinlig och har massor med äggfläckar..De är också mycket tydligare på analfenan..Rödzebra honan har mer intensiv orange färg på kropp och ryggfena..Mainganon är lite svår men fösök att få en hane med många äggfläckar..För att vara säker på att få en hona eller flera.. :-) Ta exemplar utan äggfleckar eller med max en väldigt otydlig isåfall.Även där skiljer de sig lite i storlek.Hanen är alltid lite större.. För att vara helt säker så köp Melanochromis interruptus(johanni) ifrån Chizumulu! Hannen är otroligt lik maingano men honorna är helt gula! Grymt snyggt! Golden brukar man kunna se skillnad på tidigt.Hanen är svart på ryggfenan och på magen bukfena och analfena.Honan saknar svart färg på analfena och bukfena..Honan är också mkt mindre..Skaffa helst en grupp av varje art.Se till att alla hanar kan ta ett eget revir igenom att ha många ställen de kan gömma sig på.Även bra för honor när de behöver lite lugn ifrån hanens ständiga uppvaktning.Yngel med givetvis.. :-)Skippa allt var rötter heter för det gör vattnet surt..Hoppas det går bra och att du får ett grymt malawi akvarium! :-)
    MVH/Magnus

    Kommentar

    • cola 788
      • October 2006
      • 27

      #3
      Tack för tipsen, det känns som man börjar få lite klämm på de här 3sorterna(tittade på johanni mkt snygg blir kanske den). En grupp, är det lagom med 5-6 av varje.Jag vill inte fylla akvariet nu,kanske man blir sugen på någon annan sort senare.Samtidigt har jag för mig att jag har läst att man bör el kan ha upp till 10st per 100l,stämmer det(låter mycket).Jag har enbart lavasten, vitsten och valseneria och har tänkt att ta bikarbonat vid varje vatten byte.

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        #4
        Ursprungligen postat av AORFISH
        Köper du dom riktigt små är det lite svårt.. Oftast växer hanarna lite fortare eftersom de blir lite större. Rödzebran är lätt att se skillnad på eftersom hanen är blå och honan orange. När de är små yngel är hanen brun och honan orange.Mkt. lätt.. :-) Det finns också en rosa variant på hane som är ganska vanlig.. Lite svårare att skilja på när de är små. Brukar kunna se på ryggfenan att den är med igenomskinlig och har massor med äggfläckar..De är också mycket tydligare på analfenan..Rödzebra honan har mer intensiv orange färg på kropp och ryggfena..Mainganon är lite svår men fösök att få en hane med många äggfläckar..För att vara säker på att få en hona eller flera.. :-) Ta exemplar utan äggfleckar eller med max en väldigt otydlig isåfall.Även där skiljer de sig lite i storlek.Hanen är alltid lite större.. För att vara helt säker så köp Melanochromis interruptus(johanni) ifrån Chizumulu! Hannen är otroligt lik maingano men honorna är helt gula! Grymt snyggt! Golden brukar man kunna se skillnad på tidigt.Hanen är svart på ryggfenan och på magen bukfena och analfena.Honan saknar svart färg på analfena och bukfena..Honan är också mkt mindre..Skaffa helst en grupp av varje art.Se till att alla hanar kan ta ett eget revir igenom att ha många ställen de kan gömma sig på.Även bra för honor när de behöver lite lugn ifrån hanens ständiga uppvaktning.Yngel med givetvis.. :-)Skippa allt var rötter heter för det gör vattnet surt..Hoppas det går bra och att du får ett grymt malawi akvarium! :-)
        jag har 4 st rödzebra å 1 hane och den är orange fast den har massa äggfläckar och då är det också en hane.Så dom behöver inte bara vara blåa

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Det är helt klart snyggast med en stor grupp av varje sort.. I ett 450 liters kan du lätt ha åtta av varje om du vill! :-) Det blir oftast lite lugnare i akvariet när de är många. Hanarna kan sprida sin ilska på olika individer och så slipper du få någon som blir mobbad.. Som sagt det finns en rödzebra hane som är orange när den är liten..Blir nästan vit rosa när den blir stor..Det som fortfarande är orange är fläckarna på ryggfenan..Eventuellt lite ljus orange färg på huvudet..Många påstår att Den orange/vita hanens avkomma blir mkt intensivare orange fast det är fel.Dom blir lika orange av de blå hanarna.Allt hänger på vad man ger dem för foder! Räkmix funkar bäst! Ännu en gång.. :-)Ett vegetabiliskt flingfoder funkar också bra..Likaså pellets med mycket vegetabiliskt innehåll..Tänk på att för mycket spirulina kan ge missfärgningar.Fiskarna tex. rödzebra för små svarta prickar på kroppen.Det är dock inte kört,det räcker med att sluta/minska halten av spirulina ett tag så försvinner dem.. MALAWI RULES! :-)
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • nike83
            • November 2005
            • 354

            #6
            är karet helt nystartat så bör du vara lite försiktig när du sätter i fisk... gärna den sorten du har tänkt dig som är mest tålig, då det är möjligt att det kommer en nitrit-topp efter någon månad...
            du ska absolut inte stoppa i all fisk samtidigt!
            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

            Kommentar

            • cola 788
              • October 2006
              • 27

              #7
              Köpte 4 golden idag, resten var bara hanar. Skulle ha två hanar och sex honor. Men de hade bara 2 säkra honor,kanske en till som jag chansade på. Hur länge bör de gå själjva i karet innan jag köper fler.Mvh Paul

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #8
                Vad du än gör, lägg ut bilder när du köpt alla 3 sorterna, jag funderar nämligen på samma sammansättning och är nyfiken på hur det ser ut

                Kommentar

                • cola 788
                  • October 2006
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel_N
                  Vad du än gör, lägg ut bilder när du köpt alla 3 sorterna, jag funderar nämligen på samma sammansättning och är nyfiken på hur det ser ut
                  Det kommer men lär nog dröja till alla invånarna är på plats, men den som väntar på något gott väntar inte för länge.jag kommer att ta det lungt och kolla i flera affärer efter fiskar jag vill bli nöjd med. Men det kommer. Mvh Paul

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Daniel_N
                    Vad du än gör, lägg ut bilder när du köpt alla 3 sorterna, jag funderar nämligen på samma sammansättning och är nyfiken på hur det ser ut
                    Jag har den mixen i min burk.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • nike83
                      • November 2005
                      • 354

                      #11
                      bra att du började med goldens, då de är tåliga! det är faktiskt ganska svårt att se skillnad på goldens med! när de inte har blivit fullstora dvs!
                      min tuggande hona , har svart rand på ryggen och på analfenan... dock inga svarta ränder på bröstfenorna!
                      Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                      5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #12
                        här kan ni läsa om röd zebran:
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • cola 788
                          • October 2006
                          • 27

                          #13
                          Kanon nu har jag bestämt mig till 100%, efter den utförliga artiklen kan man inte annat än att bli sugen på afrikas röda guld`. Du är lysande på bra länkar också fred, för det var väl du som la ut en länk till danska Malawi akvarium. Jag satt i flera timmar och bara njöt av alla olika varianter, men frun tror jag har hittat annat än fiskar i datan men det var värt all tid och hemma bekymmer. Mvh Paul

                          Kommentar

                          • Daniel_N
                            • April 2006
                            • 573

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Jag har den mixen i min burk.
                            Har du nån nytagen bild?

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av Daniel_N
                              Har du nån nytagen bild?
                              Jag tog några bilder häromdagen, bland annat på en tuggande rödzebra-hona. De bör ligga i galleriet.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...