Blanda Texas med Malawickiklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noel
    • September 2007
    • 17

    Blanda Texas med Malawickiklid

    Kan man blanda Texas ciklider och Malawiciklider är det någon som vet Tacksam för svar
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    #2
    jag tycker det, bara dom trivs ihop . vissa tycker att det ska vara renrasigt i ett akvarium .men kan göra precis som man vill,bara om dom trivs tillsammans det borde finnas rondell Ciklider
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Malawiciklider bör inte blandas med andra ciklider, på grund av beteende, och vattenvärden. Malawiciklider är specialanpassade, då de har utvecklats i Malawisjön under lång tid, och även om de överlever tillsammans med andra fiskar, blir det knappast ett särskilt tilltalande akvarium att studera. Texasciklider blir dessutom stora och aggressiva, och när de leker kan de nog gå rätt hårt åt malawiciklider, som inte har utvecklat nå´t skydd mot stora öppetlekande ciklider, då det inte (förutom en art, som inte är en malawiciklid, då den finns även på andra ställen i Afrika) finns några öppetlekare i Malawisjön. Å andra sidan får nog Texascikliderna svårt att försvara ynglen mot ett gäng livliga malawiciklider. Om det är mbunas du har tänkt att ha, så riskerar nog en del av dem att sluta som mat åt Texascikliderna, som ju blir stora.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Centralamerikaner och Malawiciklider har faktiskt samma krav på vattnet: medelhårt och ett pH runt 7.7. Det är Tanganyikasjön som har väldigt annorlunda vatten, "stenhårt" och med ett pH runt 9.
        Jag vet inte hur elak Texas är, men sannolikt är den både större och elakare än de flesta malawis, så det kan nog begränsa vad den går att hålla med.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Pratar vi den ursprungliga "Texasen" Herichthys Cyanoguttatus så är den riktigt aggressiv, till och med med CA mått mätt. Handlar det om Herichthys Carpinte så är den lite beskedligare men fortfarande aggro.

          Som sagt så har Texas och Malawi rätt så liknande vattenvärden men jag tror inte det skulle lyckas så väl med att blanda dessa, då de nog inte förstår varandras signaler o kroppspråk så bra.

          Skippa Malawin och skaffa lämpligt sällskap från Central amerika istället .


          Mvh Jari

          Kommentar

          • noel
            • September 2007
            • 17

            #6
            tack för svaret. kan du ge tips på centralamerikanska fiskar som går ihop med texas

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #7
              Ursprungligen postat av noel
              tack för svaret. kan du ge tips på centralamerikanska fiskar som går ihop med texas
              De flesta Vieja borde ha goda förutsättningar att fungera med Texas. Allt handlar dock om vilken storlek på karet, hur många och av vilket kön du tänkt dig.

              Ett texas par och kanske 2-3 Viejor (helst singelhanar) i ett 500 o uppåt. Som sagt, det handlar om att testa när det gäller CA men erfarenheter säger att texas o viejor har goda förutsättningar att funka.

              Mvh Jari

              Kommentar

              Arbetssätt...