Mat till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishking
    • August 2007
    • 80

    Mat till malawi

    Tjena har inhandlat lite malawi närmare bestämt Röd Zebra. Kan man mata dom med Röda mygglarver? Eller kan ni tipsa på lite bättre mat
    Hare bra!
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #2
    Har hört att mygglarver inte är så bra för dom kunde orsaka någon sjukdom kommer inte ihåg vad den hette,själ kör jag med pellets det funkar bra

    Kommentar

    • AORFISH
      • December 2005
      • 284

      #3
      Hej! Kör absolut inte röda mygglarver!!!! Räkmix är det absolut bästa!Röda mygglarver leder till bukvattensot som är en leversjukdom.En dödlig sådan! För alla fiskarna efter som den smittar.. Eftersom rödzebran är alg ätare så kan du ju tänka dig själv om du trycker i dem mygglarver.. :-)
      MVH/Magnus

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Människor blir väldigt lätt allergiska mot röda mygg, sen har jag hört att det inte är så nyttigt heller.
        Räkmix är ju alltid bra, man kan göra själv eller köpa färdig, fryst, (sök på räkmix recept i forumet). Annars finns det pellets som är gjorda speciellt för malawi, själv kör jag med Sera Granugreen som är helvegetabilskt foder för afrikanska ciklider.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Ursprungligen postat av AORFISH
          Hej! Kör absolut inte röda mygglarver!!!! Räkmix är det absolut bästa!Röda mygglarver leder till bukvattensot som är en leversjukdom.En dödlig sådan! För alla fiskarna efter som den smittar.. Eftersom rödzebran är alg ätare så kan du ju tänka dig själv om du trycker i dem mygglarver.. :-)
          Bukvattensot orsakas av en bakterie som finns naturligt i fiskarnas tarmar, och bryter ut när de av någon anledning är stressade eller försvagade. Det är alltså inte en leversjukdom och jag tror inte heller att det har något samband med röda mygglarver.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • AORFISH
            • December 2005
            • 284

            #6
            Tror inte att det är en myt med röda mygglarver..Bukhålsvattensot är en leversjukdom...
            MVH/Magnus

            Kommentar

            • AORFISH
              • December 2005
              • 284

              #7
              Hur botar jag bukvattensot?

              En långt framskriden bukvattensot, kraftigt uppsvälld mage samtidigt som fisken har slutat äta för flera dagar sedan. Har sjukdomen gått så långt går fisken oftast inte att rädda. Ta bort fisken och avliva den. Upptäcks sjukdomen i tid så kan man medicinera med metronidazolum 10 mg alt. 15 ml/100 liter vatten. Vill man förstärka kuren ytterliggare kan man kombinera med nurfuripinol ex. aquafuran doseras enligt förpackning. Metronidazolum är receptbelagt och är verksamt ämne i bl.a. Flagyl.
              Kan man förebygga bukvattensot ?

              SVAR:
              Alla sjukdomar kan förebyggas. Utlösande faktor för i princip alla sjukdomar hos fisk är stress. Stress kan för fisk vara många olika saker. -Transport. -Ny omgivning. -Fel mat. -Fel vattenvärden. -Agressivt beteende, stressande även för den Starkaste. -Ljust dygnet om. Detta är några exempel på stressande faktorer, en faktor ensam behöver inte vara utlösande, men sammanfaller flera faktorer samtidigt så är insjuknandet sällan långt borta.
              MVH/Magnus

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Nu är jag ingen expert på fisksjukdomar och vad som kalssas som en leversjukdom, men enligt Zoopets sjukdomsbeskrivning:

                Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk [...] En fisk som svullnat upp av bukvattensot är dödsdömd eftersom tarmsystemet inne i fisken då har löst upp sig och är en enda varig massa.
                Ingenting om leversjukdom, alltså. Var har du fått det ifrån?
                Därmemot kan det ju vara så att röda mygglarver sabbar tarmsystemet och försvagar fisken så att bukvattensot bryter ut, det kan du ju ha rätt i.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • AORFISH
                  • December 2005
                  • 284

                  #9
                  Ja men sjukdomen leder till att levern blir utslagen..Levern får en annan färg typ gul/grön och svullnar upp...Givetvis tarmar och mage också... Hur so helst är stress den största faktorn..
                  MVH/Magnus

                  Kommentar

                  • mazzkot
                    • June 2007
                    • 400

                    #10
                    Ursprungligen postat av AORFISH
                    Hej! Kör absolut inte röda mygglarver!!!! Räkmix är det absolut bästa!Röda mygglarver leder till bukvattensot som är en leversjukdom.En dödlig sådan! För alla fiskarna efter som den smittar.. Eftersom rödzebran är alg ätare så kan du ju tänka dig själv om du trycker i dem mygglarver.. :-)

                    just det det var bukvattensot det hette!

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Däremot kan användandet av Flagyl ge just leverskador på fisk (feldoserat).
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • Triggerhappy
                        • April 2007
                        • 377

                        #12
                        lånar tråd =)

                        svarta mygglarver då? vad är skillnaden?
                        Lyssna inte på mig

                        Kommentar

                        • purusam
                          • December 2008
                          • 73

                          #13
                          ojjj jag har matat mina malawi cilkider med bland annat röda mygglarver i över ett år, har alldrig märkt av någon sjukdom alls.

                          tycker ni jag ska sluta eller fortsätta?

                          och det finns även vita och svarta mygglarver vad sägs om detta?

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Vad jag har hört, så har röda mygglarver (Chironomider) små hakar baktill på kroppen. Förutom att de ofta innehåller smutsigt vatten, så skall de där små hakarna skada tarmen hos malawis, som inte har tarmar anpassade för sådant. Risken för infektioner ökar därmed, och den ökade frekvensen av skador gör att immunsystemet tills slut inte orkar med det. Och då har man bukvattusot.

                            Vita och svarta mygglarver har inte de där hakarna, och de bör det inte vara några problem med.

                            Jag matar inte mina malawis med röda mygg, iallafall....jag tar inte den risken.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det är definitivt inte någon myt att användandet av röda mygglarver till herbivora malawiciklider ofta leder till bukvattensot.
                              Sedan orsaken till att de lätt får detta kan alltid spekuleras - det kan bero på att fodret i sig (relativt mjukt köttfoder) inte är bra för deras långa tarmsystem. Det kan bero på att röda mygg lever i mycket surt vatten och att myggan i sig består av 80-90% med vatten - medan malawi är vana vid alkaliskt vatten. Sannolikt är orsaken en kombination av dessa bägge.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...