Blå delfin och golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaC
    • June 2007
    • 4

    Blå delfin och golden

    Har minst 2 st tuggande delfinhonor och golden på G. Är helt novis på malawi. Vad gör jag nu om jag vill har kvar ynglen? Oki, yngel kar (BB), men när ska man lyfta över honan? Hur länge ruvar dom. Ska honorna vara kvar på BB eller ska man ta ut dom när dom har spottat? Kan ynglen vara kvar i akvariet med de andra fiskarna, har en hungrig knorrmal, så dom lär ju bli uppätna....Såg någon som gjort yngelburar av akvarieväxtkrukor som man vänder upp och ner, och där ynglen kan simma in, kan det funka? (med tanke på "Skräcken", knorrmalen)
    Kom med info och förslag!

    Hälsnigar AnnaC
    Alla är vi barn i början...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Malawis brukar tugga tre-fyra veckor. Honan behöver inte gå kvar hos ynglen, utan kan föras tillbaka så snart hon har spottat. Ju mindre tid hon har varit ifrån den "riktiga" burken, desto bättre - annars ses hon som nykomling och kan bli mobbad.

    Ynglen kan vara kvar, men det är stor risk att de blir uppätna, ja. Om du har många, och trånga gömställen klarar dej sig bättre.

    Här är annars tips för att fånga antingen tuggande honor eller yngel:
    Gör en fiskfälla, antingen en för de tuggande honorna eller en för ynglen.

    För tuggande honor tar du en PET-flaska, skär av toppen och vänder den ut och in. Tejpa runt med svart eltejp och borra lite hål här och där för vattengenomströmning. Tuggande honor gillar mörka hål, och för eller senare så simmar hon in där. Då kan du enkelt fånga henne och föra över henne till ett yngelakvarium.

    För yngel, så sparar du korken, och borrar ett tillräckligt stort hål i den, så bara yngel kommer in där. Lägg sedan något godis i fällan, så kommer de förr eller senare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • AnnaC
      • June 2007
      • 4

      #3
      Tack Jens! Då vet jag lite mer.

      Det är rena sexorgien i akvariet! Fick se hur delfinhanen befruktade äggen och hur honan tog dem i munnen! Golden hanar som jagar honorna och spänner upp sig. De verkar trivas ialla fall.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Japps, jag har sexorgie i min burk också. Jag antar att de kommer igång nu när det blivit lite svalare. Jag har haft temp kring 28-29 grader i burken under sommaren, men nu har den rykt ner till kring 26. Tror de blir mera på G när det är lite kallare!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Om du har ett separat yngelkar så se till att du byter vatten ofta och att du tar vattnet ifrån ditt akvarium.Täta vattenbyten får dina yngel att växa snabbare + att din hona behållar samma lukt som dina akvarieinvånare..Ta bort honan så fort hon har spottat..
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • mazzkot
            • June 2007
            • 400

            #6
            lyckkostar mina vill inte leka

            Kommentar

            • Kryptonit
              • October 2006
              • 139

              #7
              Jag har ett tips till om du tänkte flytta honan till ett yngelkar (lärde mig den "hårda" vägen själv)...
              Om du ska försöka håva upp honan med yngel så kan det vara risk att hon spottar ut alla yngel. Då kan det vara bra att ha slang samt hinkar redo och då suga upp dem med.

              Har själv en Placidochromis Phenochilus-hona som spottat så fort jag försökt fiska upp henne. Första gången hade jag inte fått det tipset och då lyckades jag rädda 4 yngel. Andra gången hon hade yngel (för sisådär en vecka sedan) lyckades jag rädda 17 stycken med hjälp av slang samt hinkar
              Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
              (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

              Kommentar

              • AnnaC
                • June 2007
                • 4

                #8
                Delrapport!
                Tack för alla tips!
                Honorna ruvar för fullt! Breda gälar och "hänghaka" . Ska göra ordning yngelakvariet så fort jag får tillbaka det, utlånat....

                Leker golden på samma sätt som delfinerna? Dvs gräver en grop osv..? Just nu är det ett enda jagande runt hela akvariet.
                Jag är helt fascinerad av dessa golden! Dom är de mest nyfikna fiskar jag har sett, samt retstickor utan dess like! Har Skräcken (knorrmal) kommit fram från sin bil, där han bor, är dom på honom direkt och retas och små naggas. Det är säkert dom som har varit på gibben oxå, han har ett stort jack i sin fina ryggfena...

                En liten fråga till... Mat till ynglen? Vad är bäst att ge dem? (man är ju optimist ialla fall!)

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  #9
                  Artemia sägs vara jättebra som yngelmat.
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • AnnaC
                    • June 2007
                    • 4

                    #10
                    Ha ha!

                    Idag flyttade jag de TRE honor som ruvar, var av en spottade ut tre yngel i håven. Det gick hur bra som helst! Det var honan som ruvat längst som spottade, så det var ju bra, och är fortfararande stor som ett hus. Hon började ruva 11 sep, så det är precis tre veckor som har gått.
                    Hur ofta ska man byta vatten?
                    När kan jag börja mata ynglen?

                    Kramizar AnnaC

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      #11
                      Du kan börja mata ynglen direkt, mata ytterst sparsamt dock, de äter superlite i början. Vattenbyten kan du göra med samma intervall som i det stora karet om du inte har ett väldigt litet kar och många yngel i vilket fall det kan vara lämpligt att byta oftare. Vi byter i våra yngelkar varannan dag men det är kanske lite extremt även om det inte är skadligt på något sätt.
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      Arbetssätt...