palettciklider som inte äter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    palettciklider som inte äter..

    hejsan.

    För ungefär en vecka sen köpte jag 2 palettcklider. en hona och en hane.
    Dom har intagit alla grottor. En under två rötter, en kruka och en i stenröset. Dom mår bra som det ser ut. Väldigt revirhävdande mot mina guldbarber men guldbarberna accepterar det som det ser ut. Det enda problemet är att cikliderna inte äter som dom skall. Dom petar lite i bottnen i bland. Dom kommer fram och fångar mitt flingfoder men snabbt som ögat spottar dom ut allt igen. Vad kan tänkas vara problemet, Måste jag byta matsort?

    Maten köpte jag samtidigt som fiskarna. Det är vanligt flingfoder plus lite egenodlade körsbärsräkor.
    temperaturen är 26 grader.
    lampan tänd ca 14 timmar


    har ni nå tips?

    Mvh Micke
  • Guest

    #2
    Har du sett om dom äter när karet är mörkt?
    Det kan vara tusen anledningar...Men oftast så äter de lite innan de har acklimatiserat sig. Ser de smala/insjunkna ut?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Skulle tro att de inte är vana vid det fodret som du köpte till dem, prova att köpa en kaka fryst foder för att dela av en liten bit och ge dem.
      Det brukar alltid vara uppskattat av fiskarna att få lite varierad kost och de kommer så småningom även att äta av ditt torrfoder efter tillvänjning.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Har du sett om dom äter när karet är mörkt?
        Det kan vara tusen anledningar...Men oftast så äter de lite innan de har acklimatiserat sig. Ser de smala/insjunkna ut?
        Nja det vet ja juh inte iof. Men ja tror inte dom trivs, dom hade världens krig nu i veckan men det vart lugnt så fort ja släckte lampan sen var det frid ocj fröjd när ja tände igen. Ne dom ser ganska feta ut en så länge.

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Skulle tro att de inte är vana vid det fodret som du köpte till dem, prova att köpa en kaka fryst foder för att dela av en liten bit och ge dem.
          Det brukar alltid vara uppskattat av fiskarna att få lite varierad kost och de kommer så småningom även att äta av ditt torrfoder efter tillvänjning.

          ne det kan juh vara det också, ja var in igår och köpte en fryst brun kaka. Frysta mygglarver sa dom att det var. Okej tack så mkt

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Är de feta så klarar sig dom ganska länge utan mat, så för det hade jag inte oroat mig.
            Min första tanke var dock att de stördes av ljuset, du har ju rätt många ljustimmar. Det var därför jag frågade om de åt när det blev mörkt.
            Får jag rekommendera månljus?
            Åt de av mygglarverna?

            Själv har jag 14 olika foder att variera med till mina fiskar, så det är bara att köpa på sig.

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              haha glömde frysfodret nere i flickvännens frys. :S Måste nog hämta den nästa helg. Dom äter nu av males sjunkfoder. Inte så glufska som guldbarberna men endå så äter dom lite.
              Månljus? Hur fixar man de?

              Kommentar

              • GRIZZLY
                • December 2006
                • 867

                #8
                frysfodret älskade dom. Nu tror ja dom skall leka, eller har lekt, dom lämnar aldrig boet obevakat nån längre stunde en högst 15 sekunder. (En halv kruka som är begravd i blästersanden) Vi får se hur det går

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Hur ser man om det är yngel på G på palettciklider?
                  Nu går dom själv eftersom dom attakerade en av guldbarberna så den vart skadad. malen är troligtvis död för den e stor men den har inte synts till på säkert 1,5 vecka.
                  Jag har också sänkt lystiden till 12 timmar

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Så länge de har ägg så håller de sig vid sin "grotta" och jagar bort andra fiskar. När ynglena börjar simma kan de vara svåra att se men man ser på föräldrarnas beteende att de har en kull. När fara hotar så rycker föräldrarna till och alla yngel trycker sig mot botten.

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      #11
                      ja dom är i sin grotta för det mesta men dom gör lite utflykter ibland men det är mest för att jaga bort 2 guldbarber. Dom har haft det så i 3-4 veckor. Inga andra tecken på kids. Ingen får komma i närheten av krukan men så har det juh vart enda sen jag stoppa ner krukan. Hur kan man se äggena? Har dom äggena i munnen nånting? lr tror du dom ligger i krukan? OM det nu finns ägg. Dom är VÄLDIGT revirhävdande

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det kan vara att de första lekarna misslyckas och att de nu har ägg igen. De fäster dessa oftast i taket på grottorna och kan vara lite svåra att se.
                        Det bästa du kan göra är att låta de vara ifred och inte greja för mycket för att kunna se vad de håller på med, så kommer du säkerligen att få se små yngel snart.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          okej.
                          Dom går ju med 2 ganska stora guldbarber (ytters liiiiite större en paletterna) Jag kanske borde ta bort dom?

                          Kommentar

                          • GRIZZLY
                            • December 2006
                            • 867

                            #14
                            Nu funderar ja igen på om det e yngelpåG För tre dagar sen varhona ochhane hela tin ien kruk/grotta. Nu är dom därhela tiden och vaktar. Dom turas om att vara där inne medans denandra äter. Guldbarberna får endastvara iett litethörn.Vällldigt sällansomdom kommerlängre innanpalleterna jagar bortdom. Kan detvar yngel påG?

                            Kommentar

                            • nike83
                              • November 2005
                              • 354

                              #15
                              Ursprungligen postat av GRIZZLY
                              Nu funderar ja igen på om det e yngelpåG För tre dagar sen varhona ochhane hela tin ien kruk/grotta. Nu är dom därhela tiden och vaktar. Dom turas om att vara där inne medans denandra äter. Guldbarberna får endastvara iett litethörn.Vällldigt sällansomdom kommerlängre innanpalleterna jagar bortdom. Kan detvar yngel påG?

                              det låter som om att de vaktar något! kanske de har en skatt där inne?
                              Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                              5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...