Golden labidochromis + Rödzebra + Maingano

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

Golden labidochromis + Rödzebra + Maingano

Hej,
    tänkte starta ett nytt 300l akvarium med dessa fiskar i.. Är det något jag bör tänka på när jag startar karet med dessa fiskar i? trivs dem tillsammans? tänkte ha 5st av varje

tacksam för tips
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

Jag har haft dessa tillsammans i ett 310L. I princip alla mbunas passar med varandra...
    15 låter dock som lite. 20-25st blir bättre. Fast du får ju yngel efter ett tag, så du kan ju låta överlevare vara kvar...
    Tanganyika

Kommentar

• phat
      • February 2004
      • 216

är det något man bör tänka på när man har dessa tillsammans i samma akvarium?

Kommentar

• Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

Se till att ha gott om gömställen i akvariet så går det nog bra. Rödzebror kan vara ganska tuffa så det är bra om de andra firrarna har någonstans att gömma sig.
        Vi har Rödzebra,Golden,Socolofi och Auratus ihop och det har gått jättebra.

Lycka till!
        Senast redigerad av Danne och Anzo; 23 May 2007, 05:35. Anledning: Stavfel.
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

Kommentar

• phat
          • February 2004
          • 216

jag har kollat lite på Demasoni men dom på akvarielagret sa att dom är väldigt aggresiva jämfört med maingano fiskar. stämmer det? eller är båda arterna lika aggresiva?

Kommentar

• Pegrasus
            • March 2007
            • 455

När jag var på Akvarieleasing i Sundbyberg hävdade de också att demasoni var väldigt aggressiva. Har dock ingen egen erfarenhet av dem, så jag vet inte. Fast å andra sidan när man läser kommentarerna i artbeskrivningarna här på Zoopet så är varannan "världen snällaste fisk" och varannan "terrorist" eller "elak" när det gäller officiellt lugna arter (har ej läst om demasoni där).
            Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

Kommentar

• Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

Har också hört att Demasoni är en argsint liten rackare men jag har också sett en hel del folk här på forumet som har en helt annan uppfattning. Så länge du har gott om gömställen så brukar det ordna sig.
              Rödzebra och Auratus har jag också blivit tillsagd ska vara tuffa fiskar men det har vart i stort sett problemfritt att ha dem ihop hos oss.
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

Kommentar

• HenrikV
                • January 2007
                • 358

Då jag hade dessa fiskar tillsammans, så var det mainganon som var aggressivast.
                Tanganyika

Kommentar

• nike83
                  • November 2005
                  • 354

jag har en jävla fisksoppa och i min tank så är demasonisarna bara elaka mot varandra! kanske att de jagar någon annan någon gång, men oftast "terroriserar" de sina egna !
                  Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                  5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

Kommentar

• Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

Mainganon lär bli aggressiv mot alla andra mbunas som har liknande svarta teckningar på kroppen. Den bryr sig inte om golden eller rödzebra, men en demasoni lär den inte gilla.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Långås
                      • December 2005
                      • 1368

När jag hade Rödzebror tillsammans med golden tyckte jag det var lite svårt att få golden att äta tillräckligt. När man matar säger det smack så har rödzebrorna käkat upp nästan allt medans golden fundersamt undrar vad f-n det var som just hände. Fick börja tilläggsmata med smulade spirulinaflingor så att golden hann få lite också.
                      Mvh Peter

Kommentar

• Tomas_E
                        • March 2007
                        • 56

jag har red zebra, Golden, Acei, Lombardoi & Demasoni i samma kar.

de fighterna som förekommer är mellan Lombardoi & Golden hanen
                        Demasonin jagar bara varandra

tycker att det funkar jättebra

Tomas
                        min zoon http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1345973

Kommentar

• phat
                          • February 2004
                          • 216

jag hade tänkt o ha Golden med antingen Demasoni eller maingano.. vilken av dessa två ska jag välja o ha mina golden med?

läste på zoopet att golden är "kött" ätare, betyder det att dom även äter sina yngel?

Kommentar

• phat
                            • February 2004
                            • 216

förresten, är demasoni känsligare än maingano när det kommer till vatten värden /vatten byten eller tempteraturer osv?

Kommentar

• Pegrasus
                              • March 2007
                              • 455

Själv tänkte jag försöka med maingano och golden tillsammans med mina hongi. Får väl se hur det faller ut, firrarna har ju lite "personlighet" också.
                              Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

Kommentar

Arbetssätt...