Mal eller antialgmedel i Malwikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Mal eller antialgmedel i Malwikar?

    Hej,

    Funderar på hur jag bäst håller schack på alger i mitt akvarium. Får ganska snabbt rätt mycket bruna/svarta alger. (Kan det vara Kiselalger kanske?...). Jag vill helst bara ha Mbuna Malawisar i karet, men det kanske inte fungerar, om jag inte vill ha algerna? (Finns det några bra algätare, i lämplig storlek, i Malaeisjön?)

    1. Hur är det antialgmedel? Verkar ju ett praktiskt sätt att lösa problemet!Eller åverkar det fiskarna negativt på något sätt?


    2. Det finns ju dom som inte tycker att man ska blanda olika fisksorter hur som helst. (Malawis och Tanganyikas, tillsammans med Ancistrus, t ex). Men hur skulle gör dessa akvarister göra om de ställdes mitt problem?


    Tacksam för svar!

    Mvh
    //Matts
  • CrillePille
    • February 2007
    • 233

    #2
    jag löste det genom att skaffa 4 små ancistrus + 3 zebrasnäckor.. alla alger försvann på en vecka.. sen dess har det varit alg-fritt.. sen har ja inte direkt någon "malawi-biotop" men jag tycker det är snyggt iaf.. det som betyder nåt..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Många algmedel innehåller koppar vilket malawi inte tål.
      Alla malmedel ger bara en tillfällig lösning och ger inget bestående resultat - om man nu tycker att det blir för mycket alger så se istället till att ändra förutsättningarna i akvariet så att man inte göder algerna
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MaKa6778
        • January 2007
        • 136

        #4
        Åhå...

        Tack för svaren!

        Finns det någon algätande "Malawi-mal?"

        Mvh
        //Matts

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Äsch, en och annan Ancistrus eller siames gör ingen skada i malawi-akvarium, tycker jag. Men jag är ingen biotop-fundamentalist, dock.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • MaKa6778
            • January 2007
            • 136

            #6
            Jag sökte på trådar om algmedel och hittade en väldigt intressant tråd, som jag kom halft igenom innan jag insåg att det var jag själv som ställt frågan för dryga halvåret sedan... -Kändes lite fånigt, men jag tyckte samtidigt det var komiskt och att jag kunde bjuda på ett gott skratt!

            Nåja... Nu har jag kommit igång och tycker att jag känner mig lite varmare i Malawikläderna. Algproblemet kvarstår och jag har kommit på att jag inte vill ha några malar i karet! Jag får kiselalger på någon vecka, efter rengöring/vattenbyte. Jag har bara kolsten och skiffer, förutom det Engelska sjögruset på botten. (Ok 2 st malawi-växter också, men jag funderar på att ta bort dom med).

            Hur undviker jag algerna, med mina förutsättningar? Det måste finnas fler än jag som har detta "problem"? Någon som brukar använda något algmedel, utan koppar?

            Jag byter vatten ca 1 gång per vecka och då ca 1/3 av de totala 240 litrarna. Idag har jag 8 Mbunas i karet och de verkar trivas finfint. (Jag har andra kullen yngel pågång nu i spottkaret, vilket känns mycket trevligt).

            Tacksam för svar

            Mvh
            /Matts

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              jag kör 2 ancistrus o 4 siameser i mitt kar ... funkar klockrent bara man inte drar upp ph:t för mycke så
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Mina mbunas "betar" en hel del på stenarna, det som blir på rutan tar jag med en svamp.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • S_sund
                  • July 2004
                  • 1904

                  #9
                  Större snäckor fungerar utmärkt, har dessutom förstärkt med en Ancistrus som levt många år ihop med Malawi nu.

                  Fick dock problem med svävalger och våldsam algblomning pga obalans i karet (mycket ljus, mycket näring men inga växter!) Löstes med ett införskaffat litet UV-filter.
                  450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                  Min Blogg
                  För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                  Kommentar

                  • MaKa6778
                    • January 2007
                    • 136

                    #10
                    OK, Tack för svaren!

                    Ingen som använder något antialgmedel alltså...??

                    Jag vill alltså varken ha alger, malar, eller alger. Är det bara jag som vill ha det så?

                    -Alla ni som är noga och inte vill blanda olika biotoper i karet då, hur gör ni? Om ni tittar snett på dom som blandar Malawis med Tanganyikas, hur försvara man då att stoppa i t ex en Ancistrus (som väl till och med, dessutom är sydamerikansk)?

                    Mvh
                    //Matts
                    Senast redigerad av MaKa6778; 30 September 2007, 23:46. Anledning: Det finns inga kända djur som heter "Melar"...

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      jag är en av dom som försöker lösa allt utan medel, även algerna.

                      Alger blir det alltid i ett kar, och jag tycker som många att karet blir mer levande och "äkta" när det är alger.

                      I mitt malawi kar har jag 2 ancistrus malar och en zebra snäcka, tillsammans med hongi röd zebra och ett par aulonocara. Fiskarna käkar/betar lika mycket alger som malarna gör.

                      Malawi och tanganyika blandar jag inte för att det inte alltid funkar så bra.
                      Malar är väl mer en utav en allaround fisk som passar i dom flesta typerna av akvarium.

                      Vill du inte ha en mal tycker jag du ska ta och skaffa några äpple/zebra snäckor, många tycker väl det är mer "biotop riktigt" än att ha malar. Vill du inte ha det heller får du väl leva med "problemet" och hoppas att fiskarna betar bort algerna.
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av MaKa6778
                        OK, Tack för svaren!

                        Ingen som använder något antialgmedel alltså...??

                        Jag vill alltså varken ha alger, malar, eller alger. Är det bara jag som vill ha det så?

                        -Alla ni som är noga och inte vill blanda olika biotoper i karet då, hur gör ni? Om ni tittar snett på dom som blandar Malawis med Tanganyikas, hur försvara man då att stoppa i t ex en Ancistrus (som väl till och med, dessutom är sydamerikansk)?

                        Mvh
                        //Matts
                        Hehe, jag antar att att tycker ännu sämre om alger än att blanda fiskar från olika biotoper.
                        Dessutom märker man inte av L-malarna så mycket, de ligger mest och latar sig under dagarna.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Har du inga växter kan du minska belysningstiden till bara några timmar på kvällen när du är hemma och ser akvariet.
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • MaKa6778
                            • January 2007
                            • 136

                            #14
                            Bra svar, Tack för dom!!

                            Vi får se om det blir äppelsnäckor, malar, medel, eller alger. (Spontant tror jag nog på det sistnämnda, men äppelsnäckor låter i o f s intressant...).

                            Mina Mbunas betar inte av algerna, men blir väldigt intresserade (tidigare skräckslagna) då jag drar efter rutan med magneten. Algerna som sedan släpper som korvar från rutan är hårdvaluta i karet. -Då blir det slagsmål!

                            Som sagt: -Tack för alla svaren!

                            Mvh
                            //Matts

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              De betar inte så gärna från rutan, det är väl svårt att få grepp med tänderna..
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...