Är Aulonocara skymnings/nattaktiva ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    Är Aulonocara skymnings/nattaktiva ?

    Bara undrar. För mina Au.St.Cóbuè är klart mycket mer aktiva när ljuset har slocknat och bara lite rumsbelysning lyser in. Nu är dessa visserligen rätt nyköpta och kanske förhållandevis skygga därav. De håller sig i de större grottsystemen baktill den mesta av tiden. Honorna är framme lite mer, men hannen kan hålla sig undan en hel dag. Var rädd ett tag att dom åkt på nån sjukdom, då de ibland inte kommer fram vid utfodringen ens - eller bara är framme lite grann och småäter. Om de är framme, så är dom det mest framåt kvällen ett par timmar innan släckning, men ibland inte mycket alls ens då.

    Ikväll spionerade jag lite extra i halvmörkret och såg att de annars så skygga och cool-lugna "Aulorna" var som förändrade i beteendet. Båda honorna var framme och simmade omkring och såg riktigt på alerten ut. Och den annars så försiktigt blyge hannen visade stort intresse för honorna och var påtagligt mer aktiv i största allmänhet. Inga tecken på att de skulle må dåligt alltså.

    Och så en slutkläm. En del hakar upp sig på att Aulonocara honor är färglösa och tråkiga. Hannen är förvisso en färgsprakande juvel, men jag tycker att honornas tillika kroppsform och mönster gör dom betydligt vackrare än ryktet säger och vad de få bilder man hittar på honor förmedlar. Aulonocara honor är mycket vackra på ett helt annat sätt än färg som fägring.

    Smike
    http://hem.bredband.net/stemik/
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Aulonocara är inte speciellt skymnings/gryningsaktiva utan deras beteende just orsakas säkert främst av att de är i en ny miljö.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MALAWIZEBR@
      • February 2003
      • 41

      #3
      mina är framme dygnet runt. Men jag vet inte vad det kan vara med dina. Du kanske har något fel på vattnet.

      Kommentar

      • doohan
        • February 2003
        • 262

        #4
        Hej!

        Mina är också framme precis som alla andra ciklider. Men hur mycket fisk har du i akvariet? Jag har gjort mig av med alla ciklider förutom just mina 4 Aulonocara St cowbe, och en mal. Deras beteende har förändrats totalt, nu gömmer dom sig hela tiden, och hannen står mest och trycker bakom mitt ena filter! Det är väl så att har man för lite fisk=hot i akvariet så har dom tid att uppmärksamma rörelserna utanför akvariet, dvs undertecknad! Så jag har den uppfattningen att lite fisk= skygg fisk

        Mvh Ronney
        Mvh Ronney

        Kommentar

        • Smike
          • October 2002
          • 238

          #5
          Still a bit strange...

          Honorna håller sig framme mycket nu. En mest hela tiden och den andre lite mer, men håller sig på lite skymda platser. Men det beror helt enkelt på att hon ruvar. Hannen däremot håller sig mer dold än synlig fortfarande. Jag tror på Kjells förklaring, men varför hannen inte vill vara framme mer ännu vet jag inte riktigt varför. Möjligen är han osedvanligt skygg helt enkelt och behöver mer tid. Så fort ljuset slocknar kommer han snart fram och simmar alert omkring i ljuset från rummet.

          Sedan har jag väl på detta lyckats för bra med den grottskreva han valt ut att hålla sig i (förhållandevis stor, rymlig och öppen, men ändå dold). Han känner väl att han har vad han behöver där för närvarande. Kommer någon av goldenfirrarna dit eller honorna så jagar han bort dom. Han visar absolut inga tecken på att må dåligt - snarare tvärt om, han ser ut att må väldigt bra. Men det är synd att jag så sällan får avnjuta hans praktfulla utstrålning - men när det väl händer så är det en extraordinär njutning.

          En ny fråga angående Aulonocara inbakad i det här. Är/kan honor vara aggressiva gentemot ruvande honor. Den icke ruvande honan närmar sig ibland den ruvande honan med hotfull kroppsställning och närmar sig långsamt för att intensiv jaga henne när hon försöker fly - men bara om den ruvande honan börjar fly. Ibland lurar dom tätt inpå varandra och bara stirrar utan att något händer.

          Sen fick jag uppleva en intressant händelse idag när den ruvande honan blev jagad idag. Hon blev uppjagad mot ytan i ett hörn och istället för att fly vidare, valde hon att sticka upp munnen ovanför vattenytan. Hon stannade så ungefär i två sekunder med munnen ovanför ytan, varpå honan som jagde henne tappade intresset och simmade iväg. Är det nåt skyddsbeteende som är generellt, eller en udda tillfällighet?

          Smike
          http://hem.bredband.net/stemik/
          Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

          Kommentar

          • Smike
            • October 2002
            • 238

            #6
            Jo, men där kom en bra förklaring till. Kanske kan var så faktiskt. Har förvisso 10 galna Goldens i karet. Galna=livliga, men inte störande - de verkar knappt lägga märke till varandra. Och när ljuset slocknar är goldenfirrarna lika livliga men då kommer hannen fram och ser inte särskilt störd ut av dom.

            Goldenfirrarna är inte så stora än och karet på 240 liter ser förhållandevis glesbefolkat ut. Så han kanske upplever ytan som lite för tom och hotfull för att känna sig helt säker. Så i avsaknad av att kunna dölja sig i mängden väljer han kanske grottan istället.

            Jag kommer att skaffa fler honor, men har även haft funderingar på en hanne till. Som kanske skulle kunna leda till att locka fram behovet av att hålla sig framme för att vinna honornas gunst. Kan ju dock bli motsatt effekt och bara en som håller sig framme och/eller ständiga bråk. Har frågat tidigare i en tråd, men fick inget bra slutledande svar (alternativet till en hanne till i frågan var en annan Aulonocara art med honor som avviker utseende mässigt för att undvika korsningsrisk - för jag är så sabla förtjust i dessa fiskar).

            Smike
            http://hem.bredband.net/stemik/
            Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

            Kommentar

            • doohan
              • February 2003
              • 262

              #7
              Det verkar troligt att om man har lite fisk så blir dom lite skygga! Jepp Aulonocarorna är vackra och dom är ju mer sansade jämfört med Mbunas. Jag skall ev komplettera mina med en till hanne och 2-3 till honor. Det lär finnas risk för korsningar om man har fler än en sorts aulonocara. Själv tänker jag köpa någon vacker och intressant happlis som sällskap till mina! Dom är också stora vackra och lungnare än mbunas, i största allmänhet!

              Mvh Ronney
              Mvh Ronney

              Kommentar

              Arbetssätt...