Mördarfisken.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Mördarfisken.

    Jag har en palettciklid som anfaller mig så fort jag sticker ner handen i akvariumet. Jag kan inte plantera växter eller ändra i inredningen eller någonting. Lagom roligt.. Hon har dessutom tagit två krukor i besittning, en i var ände av akvariumet, så hon betraktar allt som sitt revir. Är lite orolig att det kommer bli problem när jag skaffar fler fiskar (har bara tre just nu).

    Vad kan man förresten kolla på när man ska könsbestämma en palettciklid? Jag har läst att hanen har spetsigare fenor och att han dessutom har en spets som går ut i mitten av stjärtfenan. Jag är nämligen lite rädd att jag har fått två honor, men han i affären verkade bergsäker på att han fick tag på en av varje. De saknar dock båda den där spetsen på stjärtfenan, som jag faktiskt såg att andra paletter i affären hade.

    I början så skaffade sig båda paletterna en kruka tillsammans som de byggde i och så, men nu har den ena flyttat till en mindre kruka. Dock simmar hon fram och tillbaka mellan dessa ibland. Skulle två honor få för sig att bo tillsammans? Jag blir så förvirrad av deras beteende..
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det brukar inte vara några problem att se skillnad på könen på Paletter, och ett annat tips som iofs är lite osäkrare är att honan ofta har fler svarta fläckar på ryggfenan och stjärtfenan samt är rundare i formen.
    Hur stora är dina paletter?
    Varför hon gör som hon gör kan vara att om det är ett par så kan de ha rom eller yngel så hon jagar iväg dig ungefär som om du är ett hot mot dem.
    Du kan inte ta kort på dem och länka hit så är det lite lättare att könsbestämma dem?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag kan försöka fota dem, men jag får vänta till i morgon, för jag har redan hälsat på dem idag (har dem hos min mamma). De är ganska små nu tycker jag, eller inte fullvuxna i alla fall. Tror jag.. Men om de skulle ha rom skulle hon väl inte vilja bo i två krukor? Och den andra skulle väl inte envisas med att stanna kvar i den gamla? Eller? Jag är lite rädd att jag kan ha orsakat flytten, jag gjorde ett vattenbyte för ett par dagar sedan, och när jag hällde i vatten gick det för snabbt, så grushögen de hade byggt upp framför ingången till krukan sköljdes bort.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ta kort på dem så ska det nog kunna se om det är ett par eller bara av ett kön.
        När de är fullvuxna är honan ca 5-6 cm och hannen 10-12 cm.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Palleter e tyranner min e lika dan .. specielt om dom har yngel helt galen slaktar allt i som kommer i närheten.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Hon har fått små ungar.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            Arbetssätt...