Vildfångad / ickevildfångad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RozzI
    • February 2007
    • 46

    Vildfångad / ickevildfångad

    Hej

    Är nybörjare när det gäller akvarium. Kan inte hitta skillnad/betydelse på vildfångad fisk, svensk odlad fisk. Är det någon nackdel/fördel?

    Tack på förhand!
    ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Mja, huvudsaklig skillnad är att man rätt kallt kan räkna med att vildfångad fisk inte är inavlad, medan odlad fisk är van att leva i akvarium och äta fiskmat - dvs förenklat kan man säga att vildfångad fisk är eftersökt av odlare, men odlad fisk är tåligare.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Köper man odlad fisk behöver man dessutom inte ha dåligt samvete för att man hjälper till att utrota en art. Tänker på Microrasbora Galaxy. Även om den inte är helt utrotad är det en tragisk historia.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
        Köper man odlad fisk behöver man dessutom inte ha dåligt samvete för att man hjälper till att utrota en art. Tänker på Microrasbora Galaxy. Även om den inte är helt utrotad är det en tragisk historia.
        Tvärtom så är det väl generellt som så att man är mer miljövän om man köper vildfångad fisk, men detta och även specifikt om Microrasboran (som verkar vara en skröna för att driva upp priset) har ju diskuterats tidigare i forum och hör kanske inte hemma i denna tråd.
        Håller med Azur i det han skriver
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Och jag håller med Kjell i det han skriver: handeln med vildfångad fisk har inte utrotat eller ens hotat en enda art, men har räddat ett antal - kanske så många som flera hundra fiskarter existerar fortfarande *endast* tack vare att handeln ger dem ett värde i dollar.

          Vad gäller just Galaxy, så är det fullt tänkbart att den fångats på oansvarigt sätt, men huvudproblemet, det som gör att den har en väldigt liten chans att klara sig länge till, är att den lever i grunda pölar i ett område som håller på att odlas upp, dvs pölarna dikas ut och blir odlingsmark i rasande takt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Sacrium
            • February 2004
            • 672

            #6
            Joinar mig till hålla-med klubben

            Kan tycka ibland att vildfångade är svårare att hålla eftersom de är något mer känsliga och inte egentligen anpassade för akvarier.
            Sen ser jag hellre att vildfångade fiskar går hemma i mitt kar än fiskas upp av lokala fiskare som snacks.
            http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

            Kommentar

            • Zaphi
              • November 2003
              • 724

              #7
              Den enda anledningen till att det är bra att köpa VF (som Kjell säger) är att andra ekonomiska krafter skulle hota bestånden annars. Jag tycker dock att två fel inte blir ett rätt! Handlandet av VF fisk är moraliskt fel, men indirekt finns det fördelar med det eftersom det finns andra överskuggande problem.

              Det är ungefär som att säga att det är ok att vi låter västvärlden skjuta några exemplear av ett slags djur och köpa dem dyrt istället för att befolkningen i det landet skjuter alla individer och äter upp dem utan att tjäna så mycket på det. Landet förstår att det finns ett värde att ha dem kvar, det är egentligen det som det hela handlar om.

              Jag kan som sagt till viss del hålla med om att det möjligtvis finns fördelar, men det är en tragisk situation då vi fixar ett problem med hjälp av ett annat problem. Det bästa är självklart att låta naturen ha sin gång utan inverkan och endast använda den på ett långsiktigt och hållbart sätt...

              Jag kanske har ändrat mig lite i denna frågan eftersom det jag föredrar är en utopi som är omöjlig att genoimföra på grund av människans egoism, strävan att nå nya mål etc, men jag gillar dock inte riktigt tanken att vi tycker vi är så jädra duktiga bara för att vi köper VF fisk. Det är viktigt att folk förstår att det finns två problem.

              Problemet är med komplext än att vi är jätteduktiga som köper VF fisk och det är tråkigt att akvarister får det att låta som om vi räddar en miljö, som vi faktiskt exploaterar, även om alternativet kanske är sämre.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...