Callochromis macrops

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Callochromis macrops

    Nu har jag gjort precis så som en sann akvarist inte gör impulsköpt en fisk som jag nästan inte har en aning om vad det är.
    Jag har tittat efter en fisk från tanganyikasjön som skulle gå med mina multisar och det blev denna fisk "red eye black" och jag vet inget om den. Jag har läst här på artbeskrivningarna men det var 2 andra macrops inte "red eye black".
    Så är det någon här som har denna fisksort berätta, berätta allt för mig! Den gräver och är munruvande har jag läst. Gräver den som multisarna? Blir den 15cm som det står i artbeskrivningen eller hur stora är era vuxna?
    Vilken inredning i karet är bäst? Nu är där bara biltemas blästersand och multisarnas snäckor. De håller sig i en hörna. Är de lätt lekta?
    Mitt akvarie som de är i nu är 100l, jag har bara dessa 2 och 6st multisar inga andra fiskar. På artbeskrivningen står där 130l så mitt akvarie är lite för litet. Hur stort akvarie har ni de i?

    Någon Lasse ägde de innan om du ser detta kan du väll berätta vad du vet?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    #2
    Jag har själv ett gäng Callochromis Pleurospilus som jag köpte efter att ha valt mellan dessa och just Macrops (fast jag kikade på varianten "n'dole red", det skiljer mig veterligen inget mellan varianterna mer än just utseendet). Det som avgjorde saken för min del var att Pleurospilus bygger mindre bon (mycket mindre!) samt är mindre aggressiv. Jag pratade med en odlare som har bägge arterna och enligt honom så var Macrops betydligt mera aggressiv.

    Jag har sett en fullvuxen hane i en butik och den var då rejält stor så angivelsen på 15 cm kan säkert stämma. I ett annat kar gick mindre Macrops, även de utfärgade så gissningsvis leker de långt innan de når full storlek.

    De är nog inte speciellt svårlekta, mina Pleurospilus leker hela tiden, det gäller bara att ha koll på när honorna ruvar så man kan flytta dem innan de spottar. Tror Callochromisar är rätt förtjusta i fiskyngel, enda gången jag fått behålla några är när jag flyttat honorna som tuggar.

    Blästersanden funkar säkert bra, själv har jag Råda 04-0.8. Däremot är karet i mitt tycke alldeles för litet (130 L låter också på tok för litet). Jag tror dessutom inte det är bra med bara två stycken, är det en hane och en hona du köpt? Det är nog bättre om hanen har ett antal honor i harem så att inte en utsätts för hans närmanden hela tiden.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Mina är små hmm kanske 3-4 cm. De ska vara en hane och en hona. Den ena är större än den andra. Mulisarna är snälla mot de och låter de vara nära deras snäckor. Som sagt så är de små nu och jag får se om jag köper större kar eller säljer de senare. men de är mycket söta med sina stora ögon.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Jo, jag vet, väldigt fina är de. Men en sak undrar jag, ser du någon utseendemässig skillnad på dem förutom storleken?

        Jag har förresten haft ett antal Cyprichromis yngel tillsammans med multisar, multisarna var hur snälla som helst och lät cyprichromisarna ta skydd inne på sitt revir. Trevlig fisk.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Svårt att se någon skillnad föruton storleken. Honan har lite mörkare färg på "fläckarna" men det kan vara så att de är ganska rädda fortfarande. Funderar på om min cirkulation i karet är för stark. Fluval 3+ till 100l. Funderar på att sätta dit mitt aquael fan2 istället.
          Eller gillar de stark cirkulation?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...