Kombinera Metriaclima?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror

    • February 2007
    • 16

    Kombinera Metriaclima?

    Hejsan

    Jag skall starta ett 300l Malawikar och funderar på att ha Metriaclima estherae och M. sp. "msobo" i detta.
    Rent estetiskt skulle detta bli tilltalande med endast två arter som är likvärdiga i storlek och där det blå, gula och brandgula skulle ge en snygg effekt.

    Skulle detta fungera, kan man ha dessa två ihop eller blir det beteendekrockar och korsningsrisker?
    De flesta Mbuna är ju mer eller mindre aggresiva men skulle dessa två fiskar kunna gå ihop?
    Om det fungerar, vilket förhållande hanar - honor skulle ni rekommendera?

    Tacksam för svar.
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Det är oftast bättre att kombinera fiskar från olika släkten. Risken för korsningar minskar då nämnvärt. Det finns mycket trevligt att välja på bland Labidochromis, Melanochromis, Labeotropheus, Cynotilapia etc...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • popetoteror

      • February 2007
      • 16

      #3
      Du har säkert rätt, jag tycker jag gör inget annat än att surfa runt på nätet för att skaffa info om mbuna. Svårigheten ligger inte i att skaffa info om enskilda arter utan snarare om dessa är lämpliga att kombinera.

      Om jag vill ha en fin färgkombination (brandgult, gult och blått) och arter som inte är de mest krävande och aggresiva kanske följande kombo är bättre:

      Metriaclima Estherae
      Labidochromis Caeruleus
      Pseudotropheus Socolofi

      Kan det vara nåt?

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Eller ersätt golden och socolofi med saulosi, där får du ju båda fägerna med en art.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          Ursprungligen postat av popetoteror
          ...kanske följande kombo är bättre:

          Metriaclima Estherae
          Labidochromis Caeruleus
          Pseudotropheus Socolofi

          Kan det vara nåt?
          Det blir la kanon!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • popetoteror

            • February 2007
            • 16

            #6
            Det är svårt det här att välja Malawi, många faktorer att hålla reda på och framförallt många arter att välja mellan.

            Jag har funderat fram och tillbaka över arter och på något sätt ligger ändå ursprungsidén kvar och gror.
            Om jag har ett kar med Estherae och sp. Msobo så kanske beteendekrockarna kan uteslutas då samtliga Mbuna mer eller mindre har samma beteende ändå.

            Då kvarstår korsningsrisken, om jag har dessa arter, ex 2+6 i båda fallen, håller de sig då till sin egen art eftersom det finns många honor?
            Är korsningsrisken överhängande endast när närbesläktade arter inte har något annat alternativ än att gå över gränsen pga avsaknad av egna honor?

            Tacksam för svar i denna fråga.

            Kommentar

            Arbetssätt...