Små Malawiciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dalis
    • October 2006
    • 31

Små Malawiciklider

Hejsan!
    Ska starta upp ett 144l kar och då jag efter att ha kollat runt lite, har blivit otroligt facinerad av malawi undrar jag nu om det finns några arter i malawisläktet som kan passa i ett 144l eller om jag helt enkelt ska förkasta idén direkt? Jag kan ju tänka mig att det inte är lämpligt att ha dom mest aggressiva arterna i ett såpass litet akvarium iaf. Men att ha kanske 10-12 st av någon eller några arter runt 5-8 cm borde väl gå ganska bra? Eller blir det problem med revirstorleken?
    Mycket tacksam för svar
    Mvh Mattias
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

Det är nog i minsta laget men kanske nån liten Mnbuna skulle kunna fungera.

Du har inte funderat på Tanganyika ?
    Mvh Leif

Kommentar

• FredrikH
      • February 2007
      • 724

Jag är inne på Tangaynika och måste säga att dem är fascinerande!
      Det finns många arter vet jag som passar i ett 144l, små snäcklekare klarar tom >60l, och är riktigt coola.
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

- Vem är den där lol alla snackar om?

Kommentar

• Dalis
        • October 2006
        • 31

Okej. ja jag har kikat en del på Mbunas men det kanske är som ni säger mer lämpligt med små Tanganyika istället.
        Några speciella arter ni kan rekomendera?

Kommentar

• tulle89
          • March 2006
          • 1183

Multisar med någon julle brukar vara en bra kombination.

//MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• HenrikV
            • January 2007
            • 358

Labidochromis arterna funkar väl i 144L om du vill ha malawi. Fast jag skulle nog ha max 8st i ett 144. 5-6 st kanske...
            Tanganyika finns ju massor med coola...
            Tanganyika

Kommentar

• Oden70
              • January 2007
              • 27

Funkarr!!!

Hade själva ett 82 liters 80x30x35 som jah hade lite malawi i ...Funkade superbra och fick mycket lek och yngel!!!! Hade typ 10 fiskar i det... hade följande i: 1+1st rostciklider. 1+1st johanni. 1+2st golden samt 1+3 hongi... Köpte alla lite mindre så växte dom efter karet!!! Tycker du skall testa, funkade för mig

Kommentar

• Zaphi
                • November 2003
                • 724

Spana in Tanganyikacikliden "Julidochromis regani, Kipili". Den är kanon för 144 liter. Eller nån snäcklekare, typ "Lamprologus ocellatus". Du kan ha vissa malawi i 144 men det är väl ganske inget man rekommenderar.

Annars funkar väl golden i 144 kanske...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Oden70
                  • January 2007
                  • 27

Fattar inte....

Fattar inte vad det e med folk som har malawi!! Många tycker att växter inte hör hemma i malawi kar men det FINNS växter i malawisjön... Kanske för snårt för malawihållare att klara av växter eller så har man hört av någon son hört att det inte hör hemma i karet och då SKALL man inte ha det... Samma mede malawi i småkar....Håller med om att man inte skall ha STORA malawi typ rovmalawi eller anndra stora tex. VC10 i småkar... MEN köp MINDRE arter och välj mindre fiskar när du köper dom så kan du ha det utan problem... Måste naturligtvis ha mindre anntal i ett mindre kar.. Men som jag redan skrivigt har jag haft i ett litet kar OCH DOM TRIVDES..... Jag vet att dom inte sa det till mig i ord... men att dom lekte och att det blev yngel e väl bevis nog...... Klart att man skall lysna på anndra men följ det du själva vill.... Kommer ändå att sluta med att du köper störe kar och då har du fisk att ha i det.... KÖP DU MALAWI OM DU VILL!!!!!!!! Det funkar.........

Kommentar

• Långås
                    • December 2005
                    • 1368

Ursprungligen postat av Oden70
                    Fattar inte vad det e med folk som har malawi!! Många tycker att växter inte hör hemma i malawi kar men det FINNS växter i malawisjön... Kanske för snårt för malawihållare att klara av växter eller så har man hört av någon son hört att det inte hör hemma i karet och då SKALL man inte ha det...
                    Visst finns det växter i malawisjön men inte så mycket i de klippbiotoper där de vanligaste mbunaarterna lever. Så innan du sågar kunskapen hos allt "folk som har malawi" så kanske du skall läsa på lite först

Samma mede malawi i småkar....Håller med om att man inte skall ha STORA malawi typ rovmalawi eller anndra stora tex. VC10 i småkar... MEN köp MINDRE arter och välj mindre fiskar när du köper dom så kan du ha det utan problem... Måste naturligtvis ha mindre anntal i ett mindre kar.. Men som jag redan skrivigt har jag haft i ett litet kar OCH DOM TRIVDES..... Jag vet att dom inte sa det till mig i ord... men att dom lekte och att det blev yngel e väl bevis nog...... Klart att man skall lysna på anndra men följ det du själva vill.... Kommer ändå att sluta med att du köper störe kar och då har du fisk att ha i det.... KÖP DU MALAWI OM DU VILL!!!!!!!! Det funkar.........
                    Hmm igen, jag skulle nog inte se lek på malawi som bevis på att de trivs. Jag har haft två golden i ett 54literskar i en dag när jag flyttade ett akvarium och de lekte där. Sen beror det väl på vad man vill ha ut av sitt hållande av fisk. Jag tycker att malawi får trevligare beteende om man har dom i lite större kar.
                    Mvh Peter

Kommentar

• Ralle_ciklid
                      • February 2007
                      • 43

Jag har 6 maingano 4 golden 2 röd zebrer i mitt 150 liters akvarium dom funkar bra!

Kommentar

• Simon B
                        • January 2005
                        • 395

Oden70: Både rätt och fel tycker jag i ditt resonemang. Man måste våga för att vinna dvs pröva för att lyckas. Men man skall tänka sig för så man inte står där med dåligt samvete om det går fel.

Dalis: Skall du köra på malawi så är det en art som gäller och kanske en 8-10 fiskar av den som gäller. Detta funkar absolut bäst. Välj en art ur Labidochromis släktet och se till att läs på ordentligt om den. Labidochromisar sägs inte hålla revir på samma sätt som andra mbunas utan de håller snarare ett slags ätrevir. Därför är de lite snällare. Ha en del gömställen och se till att placera ut de fina grottorna längst ut i kanten så hanarna håller till där.

Tanganyika är också ett bra alternativ som de andra säger.

Lycka till! MVH Simon B !
                        Mina akvarier:

180l Sällskap
                        112l SA biotop

Kommentar

• Oden70
                          • January 2007
                          • 27

!!!!!!

Klart att det inte finns växter i alla biotoper i malawisjön.... Men det finns mer sorter av ciklider än klipplevande..... Skit samma!!! Det e så att vi som håller på med malawi ALLTID kommer att hålla på vår egen linje och tycka att den e rätt så e det bara!!! Dåligt sammvete... Tja det e i var manns intresse att kolla sina fiskar och deras betende i karen..... Men om inte lek e ett bevis på att firrarna mår bra så vet inte jag hur du skall se det..... Eller här e folk på denna sidan som kan tala med fiskar.... Lägg ner detta nu. Kommer aldrig att tycka samma..... Prova och se vad dy tycker funkar... Och ja tangisar e ett alternativ... Men dom har oftast inte samma färgprakt som malawi om det e det man letar efter....En sak till.. finns mbunas som lever i beväxta områden som tex. Cyathocrhomis obliquidens so äter aliger som lever på vallisineria bladen... Så såga ingens kunskap om du inte känner mänskan i person.....Och vidare söker Ps.sp acei mat på sandbotten.... Melanochromis arter lever både iklipp och övergångszoner och där finns växter samt astatotilapia calliptera lever i beväxta grunda områden.... Så ett tipps... Läs på själva innan du sågar andra.. Här kommer lite rekomendationer för längden/liter på akvarium för olika malawis... Cynotilapia afra 100cm/120liter ,Iodoropheus sprengerae 80cm/100 liter , Labidochromis caeruleus 80cm/100 liter Hongi 100cm/120 liter..... Så enligt husguden Ad Konings Back to nature guiden om malawi så kan dom flästa mbunor hållas i ett 144l kar.. Tror inte att många här kan mer än han så "I rest my case" Och till dig Långås.... Läs själva ........ Men du e kanske fullärd reda, vilket jag inte e och hoppas att jag aldrig blir.. Vill alltid lära mig något nytt!!!

Kommentar

• Långås
                            • December 2005
                            • 1368

Klart att det inte finns växter i alla biotoper i malawisjön.... Men det finns mer sorter av ciklider än klipplevande..... Skit samma!!! Det e så att vi som håller på med malawi ALLTID kommer att hålla på vår egen linje och tycka att den e rätt så e det bara!!! Dåligt sammvete... Tja det e i var manns intresse att kolla sina fiskar och deras betende i karen..... Men om inte lek e ett bevis på att firrarna mår bra så vet inte jag hur du skall se det..... Eller här e folk på denna sidan som kan tala med fiskar.... Lägg ner detta nu. Kommer aldrig att tycka samma..... Prova och se vad dy tycker funkar... Och ja tangisar e ett alternativ... Men dom har oftast inte samma färgprakt som malawi om det e det man letar efter....En sak till.. finns mbunas som lever i beväxta områden som tex. Cyathocrhomis obliquidens so äter aliger som lever på vallisineria bladen... Så såga ingens kunskap om du inte känner mänskan i person.....Och vidare söker Ps.sp acei mat på sandbotten.... Melanochromis arter lever både iklipp och övergångszoner och där finns växter samt astatotilapia calliptera lever i beväxta grunda områden.... Så ett tipps... Läs på själva innan du sågar andra.. Här kommer lite rekomendationer för längden/liter på akvarium för olika malawis... Cynotilapia afra 100cm/120liter ,Iodoropheus sprengerae 80cm/100 liter , Labidochromis caeruleus 80cm/100 liter Hongi 100cm/120 liter..... Så enligt husguden Ad Konings Back to nature guiden om malawi så kan dom flästa mbunor hållas i ett 144l kar.. Tror inte att många här kan mer än han så "I rest my case" Och till dig Långås.... Läs själva ........ Men du e kanske fullärd reda, vilket jag inte e och hoppas att jag aldrig blir.. Vill alltid lära mig något nytt!!!
                            Hoppsan, den tog. Allt jag försökte göra var att försvara idén att det finns växtfria biotoper i malawisjön som du tidigare sågade...

Och nej, jag är långt ifrån fullärd. Men däremot delar jag gärna av mig av mina erfarenheter och en av dem är att jag tycker malawi är mycket roligare om man har dem i lite större kar (även labidochromis).

Fred Oden70
                            Mvh Peter

Kommentar

• Simon B
                              • January 2005
                              • 395

Håller med Långås, nu tar vi o taggar ner lite här .

Jag tror att fiskars betéende även varierar inom den egna arten. Sant att det går att hålla malawi i mindre kar (gör det själv i ett 180l), men då är risken större att fiskarna kör ganska hårt med varandra. Fiskar som blir mobbade har mycket svårt att hålla sig undan. Jag tror att nyckeln till framgång med små malawi kar är att noggrant välja rätt arter och hålla dem i större grupper (8-15 individer) med så få hanar som möjligt då dessa oftast är de mer ilskna.

Sen angående växterna så kan de fylla en positiv funktion iform av avskärmare varken de finns i deras naturliga miljö eller inte.

En liten grej till jag erfarit! Även de mindre fiskarterna blir stora i akvarium underligt nog. Främst på grund av god tillgång på mat och brist på predatorer. Ps. socolofi rekommenderas till mindre kar då de i sjön blir ca 7-9cm. Min hane är nu uppemot 12-13cm. Värt att tänka på .

MVH Simon B !
                              Mina akvarier:

180l Sällskap
                              112l SA biotop

Kommentar

Arbetssätt...