L.brevis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    L.brevis

    Hej! Har nu skaffat mig en grupp brevis. Ser ut att vara 3+1. Förutsättningarna är följande.

    Vit finkornig sand på bottnen
    Vit kalksten
    10st snäckor
    ett par valisinera

    Fluval 2+

    Matar med frysta bosmider och lite flingfoder

    Tempen ligger på 25 och ph:t mellan 7,5 - 8

    Frågan är följande: Är detta rätt förutsättningar för mina fiskar eller är det något jag bör ändra? Hur kan jag vänta mig att brevis skall bete sig? Mina simmar mest runt på måfå, gräver de?

    Sitter någon inne med lite allmän info eller egna erfarenheter av fisken lyssnar jag gärna!

    Tack på förhand allihop ! MVH Simon B !
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    De jag haft har simmat omkring ganska mycket. Inte alls så snäckbundna som tex Ocellatus och Multipunctatus. Förutsättningarna är säkert bra. Bara att vänta... Tålamod är viktigt.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      En sak jag märkte var att de var bra hoppare så se till att ha täckglas. Min var ganska lugna ett tag och grävde inte alls mycket. Men sedan efter två veckor blev det liv på dom och dom jagade varann och började också gräva en del. Det var i samband med detta som två blev jagade ur akvariet.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Ok, tack för svaren ! Då tar jag o avaktar så får vi se vad som händer.

        MVH Simon B !
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • Kardanmannen
          • August 2004
          • 75

          #5
          Borde funka, du kör på snarlikt koncept som vi kör i ett 150l i våran lokal, har fått lek 3ggr på dom änsålänge.
          540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
          222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
          70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

          Kommentar

          • Ragiza
            • February 2008
            • 64

            #6
            Den dominerande av de två hannarna har grävt en djup grop, och står där i just nu. Betyder det att något speciellt är på gång?

            Hur lång tid brukar det ta innan hannarna bjuder in honor till sitt revir/snäcka?

            Kommentar

            • Kardanmannen
              • August 2004
              • 75

              #7
              Våran hane har ingen direkt grop, inte va ja tänkt på/sett iaf.. När det e på gång hos oss brukar både honan och hanen bli jäkligt arga av sig, har tillochmed attackerat en petpinne som ja skulle sätta ner en växt med. Dom håller sig oftast som klistrade vid den snäckan dom lekt vid. Annars simmar dom runt som vilken som helst. Vårat par är dessutom vildfångade.
              540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
              222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
              70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

              Kommentar

              Arbetssätt...