Palettciklider som bråkar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harnello
    • January 2007
    • 26

    Palettciklider som bråkar!!

    Jag startade ett nytt akvarium för ca. 2 veckor sedan och började med två paletter och två malar. Andra veckan 5 barber.

    Från början så verkade paletthonan vilja leka. Hon åkte förbi hanen och vibrerade. Hanen däremot verkade helt ointresserad och var väldigt skygg och rädd. Sen blev det ombytta roller. Hanen jagade honan konstant och jag trodde hon skulle dö.

    Nu var jag borta över helgen och kom hem idag. Akvariet var nersläckt sen i tors. Nu verkar honan genast mycket starkare och piggare. Hon trycker inte längre i något hörn och hanen jagar henne inte så mycket längre. Ibland kan dom t.o.m. åka helt förbi varandra utan att jagas.

    Honans fenor är fortfarande ganska trasiga, men hon verkar må bra och visar färg. Kommer fenorna att läkas/ växa ut?

    Tror ni att dom börjar komma överens och att dom kan leka i framtiden? Eller ska honan/ hanen bytas ut?

    Jävligt glad iallafall för att honan verkar bli bättre...riktigt kul faktiskt..
    Senast redigerad av Harnello; 22 January 2007, 10:02. Anledning: fel
  • Harnello
    • January 2007
    • 26

    #2
    ingen som kan svara!!

    Någon som möjligtvis har lite mer erfarenhet av just paletter eller ciklider i allmänhet än jag.

    Även idag är det mycket lugnare. Hanen jagar ju honan ibland, men inte alls lika intensivt. Hon verkar umgås mer med tigerbarberna,, men ibland jagar hon dom, lite grann.

    Det jag mest undrar över är om fenorna kommer växa ut?

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      om inte fenorna är helt alvarligt skadade så kommer fenorna att växa ut igen om några dagar.........jag har aldrig haft nästan nått problem med att få paletter att leka........im man bara får ett väl fungerande par så kan de börja leka redan efter några dagar de kommit i akvariet....hänt mig ett x antal gånger.....lycka till
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Harnello
        • January 2007
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        om inte fenorna är helt alvarligt skadade så kommer fenorna att växa ut igen om några dagar.........jag har aldrig haft nästan nått problem med att få paletter att leka........im man bara får ett väl fungerande par så kan de börja leka redan efter några dagar de kommit i akvariet....hänt mig ett x antal gånger.....lycka till

        Ja det är ju just det. Paret verkar ju inte fungera så bra tillsammans just nu, men kommer dom att vänja sig vid varandra till slut eller kommer hanen jaga honan i all evighet?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Är bara karet stort nog och där finns fler gömställen som hon kan simma till, så kommer de säkerligen att vänja sig vid varandra. Det kan ta lite tid, om honan är lite större än hanen så har hon säkert blivit könsmogen innan hanen är redo, och då jagar han iväg henne tills han är redo.
          Har du inte fler gömställen eller om karet inte är tätt planterat så försök fixa det så hon kan vara ifred när hon så önskar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Harnello
            • January 2007
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Är bara karet stort nog och där finns fler gömställen som hon kan simma till, så kommer de säkerligen att vänja sig vid varandra. Det kan ta lite tid, om honan är lite större än hanen så har hon säkert blivit könsmogen innan hanen är redo, och då jagar han iväg henne tills han är redo.
            Har du inte fler gömställen eller om karet inte är tätt planterat så försök fixa det så hon kan vara ifred när hon så önskar.

            okej tack för tipsen där.

            Hanen är faktiskt större än honan, men hon verkar ändå könsmogen med tanken på den röda buken som hon uppvisade från början.

            Karet är på 96liter, men jag ska fixa lite mer gömställen, så får jag hoppas dom blir polare snart...

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              jag önskar dig lycka till
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #8
                Fenorna brukar växa ut väldigt snabbt, ett par dagar brukar räcka

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel_N
                  Fenorna brukar växa ut väldigt snabbt, ett par dagar brukar räcka
                  Vad ger du dina fiskar att äta då ?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Daniel_N
                    • April 2006
                    • 573

                    #10
                    Hmm ja... Hikari nånting... små kulor. Är väl helt vanlig mat skulle jag tro.

                    Hemligheten är att flytta henne till ett annat kar så hon får vara ifred, då läker det snabbt

                    Kommentar

                    • Harnello
                      • January 2007
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av Daniel_N
                      Hmm ja... Hikari nånting... små kulor. Är väl helt vanlig mat skulle jag tro.

                      Hemligheten är att flytta henne till ett annat kar så hon får vara ifred, då läker det snabbt
                      .

                      fan jag har inget extrakar..jaja..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det behöver du inte tänka på, det finns inte en chans att fenor hinner läka ut på 2 dagar
                        Lägg i en extra kruka eller ett par stenar eller rot som hon kan ha som gömställe i andra änden av karet så fixar det sig säkert.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Palettciklid_grabben
                          • January 2007
                          • 72

                          #13
                          hur stor måste en palett hona vara för lek?
                          M.V.H Jocke

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det finns inget måste, utan hon leker när hon är könsmogen, runt 5 cm. Det syns då hon börjar få sin lekdräkt, ganska intensivt rödlila på buken om det är en vanlig Palettciklid.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Harnello
                              • January 2007
                              • 26

                              #15
                              jag pratade med en handlare och han sa att skaffa några fiskar till i mitt 96l kar kan göra så att paletthanen låter honan vara mer ifred.
                              Jag har redan 5 barber och två ancistrus malar + palettparet då.

                              Helt vill jag inte ha fler firrar, men kan det hjälpa att skaffa typ tre platys eller nått?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...