Pseudotropheus socolofi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    • January 2003
    • 147

    Pseudotropheus socolofi

    Jag fick en Pseudotropheus socolofi med på köpet när jag köpte några malawiciklder för nån vecka sedan. Butiksägaren jag köpte den av sa att det var en hona. Jag har placerat henne i ett eget kar där hon går ensam i väntan på att jag skaffar fler Socolofis, vilket jag kommer att göra. Men nu till frågan. Jag börjar fundera på om det verkligen är en hona? Hon är ganska stor ca 10 cm och har en äggfläck på analfenan. Visserligen är den inte så tydlig men den finns där. Är hon inte rätt stor för att vara en hona? Dessutom så gräver hon kraftigt och har grävt en grotta under en stor lavasten. Gräver Socolfi honor också? I så fall lika kraftigt? Vill gärna veta vad ni tror om saken innan jag köper fler Socolofis.
    "Bättre sent än aldrig"
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    #2
    Det där var lite klurt ;-)

    Hannar som är fullvuxna brukar ha fler äggfläcker än 1 men honor brukar inte gräva upp stor grottor de brukar bara "sila" sanden i munnen.
    Så jag vet inte riktigt vad det är!

    Med akvaristiska hälsningar //Mert
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M

    Kommentar

    • doohan
      • February 2003
      • 262

      #3
      Hmmm att den gräver mycket låter ju mer som att det skulle vara en hanne ? Men honan brukar som sagt ha mindre eller färre prickar men den brukar åxå ha lite annorlunda kroppsform jämfört med en hanne. Kan vara svårt att se då den är ensam. Honan brukar vara mer kilformad dvs hannen brukar vara mer fyrkantig. Man kan säga att hannens undersida är mer rak / vågrätt mot analfenan jämfört med honan. Hmmm vet inte om du blev klokare av min difusa förklaring, men det brukar nog vara hannen som gräver om jag inte minns fel.

      Mvh Ronney
      Mvh Ronney

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Enklaste sättet att se skillnad på könen hos vuxna ciklider är att titta på könsöppningen. Den är större och rundare på honan.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rob
          • January 2003
          • 147

          #5
          Tackar för svaren!

          Har köpt tre st till så nu har jag fyra Socolofis och förhopnningsvis så har jag fått minst en hane och en hona.
          "Bättre sent än aldrig"
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

          Kommentar

          • doohan
            • February 2003
            • 262

            #6
            För ett år sedan skänkte jag bort ett 20-tal vuxna Socolofi då 5kr st tydligen var för dyrt! Killen som fick dom tog med sig dom till storauktionen i Örebro o sålde dom + dom 15 rostcikliderna han också fick av mig för ca 8-900 kr. Om möjlighet finns så åker jag dit nu den 8 o kollar in fisk, men risken finns at jag får höra med några andra som skall dit om dom kan ev köpa några fiskar till mig Arbetar oftast helger så det ser tyvärr inte så lovande ut!

            Mvh Ronney
            Mvh Ronney

            Kommentar

            Arbetssätt...