vad är det här för fisk? nån gul fin sak. Metriaclima lombardoi Hur stort akvarium kan man behöva ha? Räcker ett 150 liters? Svårskött?
Det är en av de aggressivaste Malawicikliderna. Hanarna är Gula medans honorna är blårandiga. Jag skulle inte rekomendera ett akvarie under 300 liter till denna fisk.
Dessutom skulle jag kört med 1 hane och 5-6 honor i såfall... fler hanar hade bara ställt till problem
150 liters kommer bli för litet. Skulle som PsyM säger inte rekomendera ett kar under 300 liter.
Har mina i ett kar på 720 liter och där är den ändå rätt djävlig att ha.
Varierar väl visserligen från fisk till fisk också, men utgå från att den är ordentligt aggresiv. Förutom det är den inte speciellt svår att sköta. Mycket grottor så leker den snart.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
ja men där står det juh 120l te 250l juh!? ja hade bara tänkt mig ett par st bara.
Nej det står inte 120l till 250 l - det står minimum 120 cm och 250 L.
De är snarare tuffare om man har få av dom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Instämmer med Kjell. För få av fiskarna av hanen kommer ge sig på de få honor som finns. Och för mycket så kommer du få ett fullt inbördeskrig i akvariet. Satsa på ett större akvarie eller mindre/fredligare fiskar istället.
Akvaristiska hälsningar
Du, det kanske var en sådan här dom hade i affären, hmm konstigt med dom där namnen. Och artbeskrivningen funkar inte för mig heller så :S Måste nog kika upp det där i morgon. är denna också omöjlig?
Pseudotropheus Zebra Kawanga
Skulle säga ja där också. 150 liter är egentligen i underkant för de flesta malawis. Undantaget då golden eller mindre varianter.
De Zebror jag haft har varit ordentligt aggresiva och det har varit problem med dem i mitt 540 liters kar så ska du ha mbunas så ta gärna i på storleken på akvariet.
Har 1 vuxen hane och 5 vuxna honor i ett 528 kar tillsammans med ett gäng andra malawisar. Hanen var helt galen till att börja med, köpte mer fisk och byggde om i karet så han blev "inbyggd" i sitt revir så nu går det bättre.
Honorna är kvar i karet, tar ej dän dom vid tuggning, har nu massor av yngel
1-5 cm av lombardoi, soulosi, trawavese, johanni och golden. Karet startades upp i slutet av augusti, så jag tror nog firrarn trivs ganska bra.
Kommentar