Röda ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

Röda ciklider

Hej!

Jag undrar om det finns någon ciklidart som är så gott som helt röd?
    Skulle vara ett fint tillägg i karet.
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

Rödzebra.
    Mvh Leif

Kommentar

• Simon B
      • January 2005
      • 395

Aulonocara sp "Röd rubin" och A. Eureka är två röda arter ur Aulonocara släktet.

Labidochrpmis hongi finns också i en rödaktig ton. L. hongi "Red Top".

MVH Simon B!
      Mina akvarier:

180l Sällskap
      112l SA biotop

Kommentar

• Rainbowalker
        • November 2005
        • 367

Ursprungligen postat av albjohn
        Såna har jag..dom e ju orangea
        Rainbowalker

Kommentar

• Rainbowalker
          • November 2005
          • 367

Ursprungligen postat av Simon B
          Aulonocara sp "Röd rubin" och A. Eureka är två röda arter ur Aulonocara släktet.

Labidochrpmis hongi finns också i en rödaktig ton. L. hongi "Red Top".

MVH Simon B!
          Ok, tack ska kolla in dom..
          Rainbowalker

Kommentar

• kecca
            • October 2006
            • 11

Hej jag har Hongi o röd rubin dom är väldigt fina fast hongin går lite mer i brunt mörk e han! Och honorna till "röd rubin" är ju as fula helbruna!

MVH erika

Kommentar

• marve
              • November 2006
              • 8

Ta o kolla in Aulonocara sp "strawberry red" har 4 st men e svåra att få tag i ....men dom skall bli jordgubbsröda iaf

Kommentar

• Rainbowalker
                • November 2005
                • 367

Ursprungligen postat av marve
                Ta o kolla in Aulonocara sp "strawberry red" har 4 st men e svåra att få tag i ....men dom skall bli jordgubbsröda iaf
                Ooohhh.. låter precis som vad jag söker efter.
                Jag föredrar att dom är helt färgade, dvs inte randiga eller inslag av någon anann färg.

Ska kolla efter sådana.

Tack!
                P.S: Har du någon bild på dina?
                Rainbowalker

Kommentar

• Simon B
                  • January 2005
                  • 395

Nackdelen med Aulonocara är väl just att honorna alltid är bruna. Eller? Jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om Aulonocara honor i annan färg. Helt klarröda fiskar hos båda könen är annars en raritet får man väl säga. De flesta riktigt röda fiskar är fram avlade så. MVH Simon B !
                  Mina akvarier:

180l Sällskap
                  112l SA biotop

Kommentar

• marve
                    • November 2006
                    • 8

stämmer strawberry red e framavlad... och vad jag vet så ska honorna oxå bli knallröda..men har kollat efter bilder o finner inga mina e typ rosa nu men ska gå över till röd fast iof mina e nog inte så gamla ännu

Kommentar

• Simon B
                      • January 2005
                      • 395

Jaha! De låter som en väldigt fin fisk! Har du några bilder på dem? Eller en zoon med bilder? Jag har sett att du ha frågat i forumet efter fakta på dom. Har du fått något resultat?

MVH Simon B !
                      Mina akvarier:

180l Sällskap
                      112l SA biotop

Kommentar

• marve
                        • November 2006
                        • 8

hej simon...har inte fått fram ett smack om dom tyvärr....men min ciklidhandlare(jättekunnig om typ alla ciklidsorter) säger att dom i stort sett går ihop med alla fiskar...e inte så revirtokiga och jättesnälla...sen sa han att eftersom dom är så snälla så kunde man ha jämna par typ 1+1 eller 2+2 osv sj har jag 2+2 o det funkar kanon....ska försöka lägga upp bilder på dom små liven och då kan jag hojta till

Kommentar

• Stew
                          • July 2004
                          • 1736

Ursprungligen postat av marve
                          hej simon...har inte fått fram ett smack om dom tyvärr....men min ciklidhandlare(jättekunnig om typ alla ciklidsorter) säger att dom i stort sett går ihop med alla fiskar...e inte så revirtokiga och jättesnälla...sen sa han att eftersom dom är så snälla så kunde man ha jämna par typ 1+1 eller 2+2 osv sj har jag 2+2 o det funkar kanon....ska försöka lägga upp bilder på dom små liven och då kan jag hojta till
                          Också intresserad av detta!
                          Sökt runt på allt från ciklid.se till google utan att hitta en enda bild på dem
                          540l Malawi
                          180l Växt / sällskapskar
                          90l odlingskar
                          50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• Zaphi
                            • November 2003
                            • 724

Fundera två gånger innan ni köper dessa fiskar. De är inte naturformer utan framavlade i laboratorier för att de skall se vackra ut för konsumenter. Egenskaperna som bevaras gör att de förmodligen inte skulle klara sig i de vilda. Jag anser att akvarister bör uppskatta den otroliga mångfald som finns i naturen och inte gå på sånna här fejkgrejer.

Ni som köper sådana avelsformer står inför ett moraliskt dilemma. Om exempelvis ni skulle sälja vidare dem så är det mycket viktigat att ni berättar att det är varianter av fiskar och inga rena arter. Detta för att inte korsa in dessa onaturliga egenskaper i de vildformer som andra akvarister vill hålla i sina akvarium.

Att hålla fiskar i akvarium är en unik möjlighet att studera djur som finns i naturen och uppskatta färger, beteenden och naturlig biologisk mångfald hemma i vardagsrummet. Med framavlade fiskar blir det inte riktigt samma sak...
                            Senast redigerad av Zaphi; 08 November 2006, 09:35.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Stew
                              • July 2004
                              • 1736

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Fundera två gånger innan ni köper dessa fiskar. De är inte naturformer utan framavlade i laboratorier för att de skall se vackra ut för konsumenter. Egenskaperna som bevaras gör att de förmodligen inte skulle klara sig i de vilda. Jag anser att akvarister bör uppskatta den otroliga mångfald som finns i naturen och inte gå på sånna här fejkgrejer.

Ni som köper sådana avelsformer står inför ett moraliskt dilemma. Om exempelvis ni skulle sälja vidare dem så är det mycket viktigat att ni berättar att det är varianter av fiskar och inga rena arter. Detta för att inte korsa in dessa onaturliga egenskaper i de vildformer som andra akvarister vill hålla i sina akvarium.

Att hålla fiskar i akvarium är en unik möjlighet att studera djur som finns i naturen och uppskatta färger, beteenden och naturlig biologisk mångfald hemma i vardagsrummet. Med framavlade fiskar blir det inte riktigt samma sak...
                              Jo. Håller med.
                              Men. Hur många av dagens akvariefiskar är inte framodlade? Hur såg guppys ut för 30 år sedan?
                              Nu är jag inte insatt i ämnet. Men det känns ju nästan spontant som att det bara är viltfångade arter som inte genomgått en avling för att passa akvariehobbyn bättre. (färg form osv).

Men som sagt. Köper dina argument.
                              540l Malawi
                              180l Växt / sällskapskar
                              90l odlingskar
                              50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

Arbetssätt...