Hane? hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    Hane? hona?

    nu har jag fått yngel på mina röd zebra ciklider många ggr och har upptäckt att merparten på ynglena alltid e honor ,typ fördelning blivit ca 1 hane på 6 honor, vad kan det bero på kan man ändra temp i vattnet för att få fler hanar eller hur funkar det och när ska man isåfall ändra temp när de leker eller när de tuggar, nån som vet ?

    Man måste vara nyfiken annars får man inget veta!!!!!!!!
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    testar igen

    ingen odlare därute som sitter på svaret?

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Det kan kanske ha att göra med PH? Nu odlar jag inte zebra ciklider men har läst en del artiklar om andra ciklid odlingar och på en hel del av dem så gör ph rätt stor skillnad på könsfördelningen. Exmpelvis Pelvicachromis sorterna där ett högt pH (7,8) ger övervägande honor och ett lågt (5,3) hanar. Ett pH på 6,2 ge en ganska jämn könsfördelning.

      Inget säkert svar men eventuellt kanske en spark i rätt riktning!
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Jag ställer mig mycket tveksam till att du verkligen får den könsfördelningen, antar att du har blå hanar och gula honor, alltså att han-ynglen är mörka och honynglen är ljusa, du kan nog räkna helt kallt med att i det genetiska ursprunget till dina avelsdjur finns rödzebror av typen där båda könen är ljusa. Det är mest troligt att du har ganska jämn könsfördelning, bara det att många av hanarna är ljusa. Skulle det nu vara så att du verkligen får den könsfördelning som du säger så är väl det knappst ett problem, extra honor är alltid eftertraktade. Och om det skulle visa sig säkert att det blir en hane per 6 honor skulle jag vara tacksam om du berättade det.

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          japp hanen e blå o honan orange ,syns direkt när ynglena släppts stor skillnad, har ett par kullar som växt upp till ungdjur nu o där e fördelningen ungefär om jag sa, sista kullen e 20 honor o en hane bara

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Nästan reptiler o fiskars kön bestäms av ph samt tempratur
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              För malawiciklider har könsfördelningen sannolikt inte med vare sig PH eller temp att göra utan om jag skall tippa något - så tippar jag på arvsanlag.
              Det kan för övrigt inte vara så att en del av de orange är hanar?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #8
                får väl se när de bli riktigt stora o färgar ut ordentligt då kan man ju se om är e nån om blir mer typ rosa

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Fast han ändrar flera parametrar samtidigt, så det går inte att säga vilken parameter som påverkade könsfördelningen (framförallt salthalten; kalciumhalt är en klassiker för att ändra membrans genomsläpplighet).

                    Plus då att det vatten han börjar med är mer likt Malawisjöns mälar-liknande vatten än det hårda & saltade vatten han slutar med (även om malawisjön kan ha högt pH lokalt i ytan där det är algblomningar).

                    Jag är inte ens övertygad om att han statistiskt säkerställt att malawiciklidernas könsbestämning inte är slumpmässig & bestämd av gener.

                    Kort sagt: jag är skeptisk.

                    Är Ola in the house? Detta är ju hans hemmaplan.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Jag orkade inte läsa hela artikeln, jag avfärdade den ganska fort, jag har fött upp många mbunas-kullar i området kring lägre pH och gH-värdena, och många jag känner har också gjort det, personen som har gjort artikeln drar väldigt förhastade slutsatser, förmodligen när han könsbestämmer. Malawis är så lätta att vilken nybörjare som helst nästan kan föda upp stora antal, man behöver vare sig erfarenhet eller ens medelmåttlig slutledningsförmåga, Jag kommer inte att tro på något i närheten av dessa resultat innan någon mycket trovärdig person säger att han/hon får yngel från lejonparten av honorna om det är så stor andel honor i kullarna.

                      Det klassika problemet med malawis är att det blir för många hanar, ofta fler hanar än honor om det är övervikt åt något håll, skulle det bli mellan 4 och 15 % hanar med de nämda vattenvärdena så skulle malawi-delen av hobbyn vara i närheten av "hemmaodlade" guppy och zebracilkider, ingen skulle betala något för dem, de är lätta som det är, eller snarare, svåra att inte få yngel på om man har dem. Om det skulle bli 7 till 25 honor per hane på grund av så pass vanliga vattenvärden så skulle malawiciklider mest betraktas som färgglada sopor, och, det hade varit allmän kännedom på 80-talet.

                      Intercepter: Det kanske inte framgick av mitt första inlägg i den här tråden, jag gissade att det var yngelfärgen du "könsbestämde" på, och jag har samma teori om dina fiskar som Kjell, ungefär hälften av dina oranga yngel är hanar, du har med största sannolikhet en "blandstam". Jag gissar att din målsättning med att odla malawis är att sälja dem, och då bör du tyvärr göra det nu, innan de oranga hanarna börjar färga ut, de kan bli svåra att få bra betalt när det visar sig att det är fler hanar än honor... Men, om inte det är din målsättning, så kan du prova att ta ut de hanar som färgar ut, jag tror att du med tiden kommer att få placka ut ungefär hälften, eller mer, om du kan se könsskillnad på oranga hanar och honor, de hanarna blir ju inte helblå. För övrigt, är det din hemsida du har länk till? I så fall, kommer kullarna från lekar som skett i någon av de malawisoppor du har bild på så kan du inte räkna ens med att det är rätt art på alla ynglen. Ska man ta hand om malawiciklidsyngel överhuvudtaget ska man vara mycket försiktig med blandningen av arter. Om kullarna kommer från en sån soppa är det väldigt mycket mer troligt att stor del av kullen är korsningar än att du fått "renrasiga" yngel med den könsfördelning du tror att du har.

                      Det är inte ovanligt att fler än en hane är med och leker, och man kan inte blanda malawiciklider som liknar varandra och tro att de själva undviker korsningar, på bilderna på hemsidan ser jag minst sagt riskabla blandningar av vuxna djur.

                      Om du tänkt betala någon form av lokalhyra med försäljning av malawiciklidsungfisk har du två val, antingen separerar du upp så att du har avelsdjur av bara en art och bara en färgmorf av den arten i varje akvarium, eller så får du bli en mästare på att leta nya kunder. Det kan gå att ha avelsdjur av några arter i samma akvarium, men de måste vara väldigt olika!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...