Malar i Tanganyika akvarium

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • black_sun
    • August 2006
    • 9

Malar i Tanganyika akvarium

Hej...

Skall inreda ett Tanganyika akvarium i ett 375 liters...

Tanken är att efterskapa miljön så lik som möjligt, fiskar är inga som helst problem, men vad kan man mer ha för invånare - Malar ??? Räkor ??? sniglar ???

Finns där några sådana från Tanganyikasjön i handeln överhuvudtaget ???

Alla tips är välkomna...
    //Pär
    MVH
    Pär (Black sun) Kettisen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Du hittar bl.a. malarna Syndontis multifasciatus samt petricola i Tanganyikasjön.
    Dessutom killin Lamprichthys tanganicanus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• janne63
      • August 2006
      • 294

Bägge malarna som Kjell nämner har jag sett i lite olika butiker så de lär inte vara något större problem att komma över. Väldigt vackra är de.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

De är också (vilket är ovanligt bland Synodontisar) sociala stimfiskar, dvs köp en grupp så blir de gladare.

Det dyker upp ströex av andra malar ur Tanganyikasjön, varav några är små & trevliga, men de två som nämns ovan är nog både snyggast och lättast att få tag i.

Lamprichthys är mycket sällsynt samt mycket dyr: jag har sett den för försäljning en gång, och det var yngel som kostade 150:- styck. Övriga småfiskar som finns i Tanganyikasjön (ett gäng barber, två killis, några tetror, och två arter små sillar(!)) importeras aldrig. Fast ströex dyker väl alltid upp, antar jag.

Det finns gott om snäckor, räkor, svampdjur och krabbor i Tanganyikasjön, men de importeras aldrig - och skulle de importeras så är åtminstone snäckorna och krabborna rätt knepiga (snäckorna har speciella krav på maten, och krabborna är som alla krabbor stökiga utbrytarkungar som dessutom kan få för sig att äta fisk).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• black_sun
          • August 2006
          • 9

Tusen tack för tipsen...
          MVH
          Pär (Black sun) Kettisen

Kommentar

Arbetssätt...