Jag har både anubiasväxter och Vallisneria i mitt malawiakvarium, tycker det ser så tomt ut utan växter.
Jag tycker att det funkar jättebra. Har satt de flesta växterna i bakre delen av akvariet och undviker att sätta för grottorna med växter.
Ngn som testat Malawi+växter+Co2. Co2 vill väll gärna putta ner ph-värdet rätt ordentligt o Malawi gillar ju runt 8,0 eller högre, så nån? hur gör man då??
du behöver ju inte co2 om du inte ska ha väldigt mycke växter... är lätt att du får stora ph svängningar (du kommer troligen få använda något för att höja pht om du ska i me co2 så du måste ha sten koll så att det håller sig stabilt). så jag rekomenderar inte att du kör co2 i ett malawi akvarium...
Buffertsystemet fungerar så att knappt ingen co2 finns vid ph 8. Om du skall ha malawi med växter tycker jag att du skall välja växter som i naturen trivs i högre ph, de växterna är duktiga på att utnyttja kol ur bikarbonat. De klarar sig utan co2 i naturen så det tror jag nog att de gör i ditt kar.
MVH
Magnus
alltså du kan mycket växter även om du inte kör co2.. men ska du ha ett rent växtakvarium är nog inte malawi något man ska satsa på... kör inte co2 i något av mina akvarier (inräknat även discus) kolla gärna in lite bilder http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574
hej jag ger mina malawi ciklider mycket vanlig sallad då låter dom bli växterna. Bara släng i ett sallads blad om dagen det håller magen i trim på både dom mbunas och malarna (ancistrus).
Har jätte valisineria och anubia dom växer även vilt på olika ställen i malawi sjön.
mvh
Kan ge dig min personliga bedömning på hur växter fungerar ihop med Malawi:
Första Malawikaret jag hade gick käpprätt åt fanders när jag skulle möblera ner lite växter i det. Vattenpesten flöt omkring dagen efter (De hade slitit upp allihopa) och anubian såg ut som en växt i en plastkorg med 5 st små sprötiga kvistar (Ja, de hade ätit/slitit bort en hel jefla anubia på 2 dagar).
Sedan bytte jag akvarium till ett ganska mycket större, 540 liters. Jag planerade min möblering och satte upp 2 st stora revir på respektive sida om akvariet. Placerade lite träkol inne i hörnorna , satte en stor rot på vänstersidan av akvariet, och tack gode gud för att de större växtmarodörerna fattade tycke för dessa revir. Nuförtiden får jag ha skruvvallisnieria, Anubias och vattenpester ifred, de bryr sig inte alls längre om växterna. Och växterna frodas jättemycket i akvariet som det är nu, helt utan co2 eller pmdd. Summan av det hela: Försök placera ut växterna på lite strategiska ställen där du vet att dina ciklider inte gräver , och sen så kanske du inte bör ha några 25 cm + malar i ditt akvarium som sliter upp växterna efter varje streetrace tävling de ibland har i akvariet.
Några växter jag verkligen kan rekommendera dig är skruvvallisnierian, den blir helt underbar ihop med ciklider. En riktig fredsförhandlare oxå, där jagade fiskar kan dribbla bort de ibland lite pilska hanarna bland de stora höga skruvande bladen.
Kommentar