Förlossning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hazzan
    • August 2006
    • 19

    Förlossning!

    nu när vi ändå talar om yngel så måste ni kamrater hjälpa mig med en fråga.. ska man verkligen hålla honan i gälarna så hon inte skall kunna andas tills hon spottar ut ungarna eller finns det ett annat sätt att ta itu med saken ? dom kan ju dö om man håller på på detta vis eller ??
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    #2
    Antar att du skojar?

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      hoppas verkligen att du skojar. eller så hoppas jag att dina fiskar aldrig kommer o få yngel
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Sacrium
        • February 2004
        • 672

        #4
        <ironi>Det låter jättesmart verkligen, och humant.</ironi>

        Annars finns det ett sätt till tydligen... du kan låta henne spotta ut när
        hon är redo för det. Vad tycks om det?
        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Håller med om att det bästa är att låta honan gå för sig själv o sedan låta henne spotta ut ynglen när hon "känner" för det.

          Om du nu eventuellt ska försöka på annat sätt rekommenderar jag att du väntar ett par veckor så att ynglen inte är för små när de kommer ut.

          Sen fångar du honan. Använder en skål med vatten eller yngelkaret. Håller honan försiktigt över vattenytan samtidigt som du FÖRSIKTIGT öppnar honans mun med en tops. Går det planenligt trillar några yngel ut. Låt honan vila i vattnet om du ska upprepa proceduren.

          Jag föreslår dock ett yngel akvarie där honan kan gå för sig själv om du ska satsa seriöst på o dra upp en yngelskara.

          Lycka till! MVH Simon B.
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            varför ska man hålla på så simon?? det är ju djurplågeri.. fattar du va stressad den stackars fisken blir eller??

            varför ska man plocka ut ynglena innan det är dags??
            det låter som ren idioti tycker ja.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Hazzan
              • August 2006
              • 19

              #7
              snälla ni det är ju inget jag tänker göra.. nått jag fått för mig just därför jag FRÅGAR.. men då stämde det sättet men att det kanske är lite grovt håller jag nog med om, kanske bättre att låta henne ''spotta'' ut ungarna själv.
              en annan fråga när vi är i ämnet.. finns det ingen risk att hon äter upp sina egna ungar ?

              Kommentar

              • Sacrium
                • February 2004
                • 672

                #8
                Det finns det nog säkert.
                Inget jag själv upplevt att hon gjort däremot. När hon väl spottat har hon mest varit angelägen att hålla sig undan och äta upp sig igen.
                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                Kommentar

                • Simon B
                  • January 2005
                  • 395

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  varför ska man hålla på så simon?? det är ju djurplågeri.. fattar du va stressad den stackars fisken blir eller??

                  varför ska man plocka ut ynglena innan det är dags??
                  det låter som ren idioti tycker ja.
                  Jag tycker INTE det är bra o ta ut ynglen på det sättet vilket jag skrev.... Men om man nu ändå tvunget ska försöka sig på o ta ut dem vilket jag nu alltså INTE rekommendrar, är det väl bättre o göra som jag beskrev än o hålla fisken över ytan tills den kvävs??? .

                  Förstår ändå vad du menar o jag håller med om att fisken sätts i en stressig situation. Mvh Simon B.
                  Mina akvarier:

                  180l Sällskap
                  112l SA biotop

                  Kommentar

                  Arbetssätt...